Sjezdovky:
Turistické letovisko Montgenevre leží ve stejnojmenném průsmyku (1 850
m), obklopeném sjezdovkami, které se proplétají po severních i jižních
svazích po okolních dvouapůltisícových vrcholcích - tím tak trochu
připomíná Passo Tonale nebo Livigno. Z hraničního hřebene přitom
sjezdovky "přetékají" i do sousedního italského Claviere, kde platí
francouzský skipas, a to zčásti (skipas Montgenevre) či úplně (skipas
Monti della Luna).
Svahy jsou v nižších polohách řídce zalesněné opadavými, tedy
prosluněnými modřínovými lesy, a tak nabízejí mnoho prostoru i pro
nezáludný freeride v nejbližším okolí sjezdovek.
Lyžařské terény v Montgenevru jsou rozdělené zhruba do čtyř
sektorů:
Front de neige
Sjezdovky přiléhající přímo k resortu skýtají jak mírné školní
tratě s vleky a koberci, tak kratší slalomáky kolem 4sedačky Prarial,
zčásti využívané pro trénink.
Gondrans
Horskou planinou po severně orientovaných svazích stékají především
mírné až středně strmé dálnice podél páteřní expresní 4sedačky
Gondrans, z nichž některé jsou upravované pouze občas. V horních partiích
je poměrně rozsáhlý snowpark s převážně lehčími skoky nebo crossovou
dráhou, obsloužený vlastní rychlopomou.
L´Aigle
Členitou horskou kotlinou, ohraničenou skalami, se prodírá proměnlivá
červená sjezdovka, k níž vyjíždí nově postavená a rychlá 10místná
kabinka Rocher d´Aigle. Od její výstupní stanice v sedle Colletto Verde se
lze sklouznout po zprvu strmé, později příjemně ubíhající sjezdovce do
italského Claviere.
Chalvet
Na jižních svazích nad Montgenevrem se rozprostírá horská kotlina, po
jejímž dně stéká dlouhá mírná sjezdovka (Pharo). Z vrcholu Chalvet (2
630 m) roluje do kotliny i široká a svižná červená dálnice, na opačnou
stranu pak velmi strmá a sporadicky upravovaná černá s cukavou rychlopomou
(3 Fourneous).
Z okraje kotliny se pak do sousední Vallon des Baisses řítí ještě černé
tratě a výletní modrá sjezdovka, zakončená hravou přírodní
u-rampou.
Claviere
V italském Claviere, kam lze přejet z Montgenevru "vrchem" i "spodem",
převažují mírnější a přehledné sjezdovky s plochým dojezdem, jen z
vrcholu Colle Bercia směrem do Cesany mají červené tratě i strmější
pasáž.
Celkově uvádí francouzsko-italský areál Monti della Luna okolo 100 km
sjezdovek, které lze projet kolem dokola výletním okruhem. Areál je
poměrně kompaktní, ale díky tomu, že je rozprostřen po několika
vrcholcích a horských kotlinách, nepůsobí monotónně a zabaví i na
několik dní.
Sněhové podmínky:
Přímo na svazích Montgenevru bylo sněhu pohledově i fakticky dostatek, o
dost méně pak leželo v italském Claviere, kde bylo i dost variant tratí
uzavřených (především podél 4sedačky Gimont) nebo s vytrhanými
kamínky.
Jarní počasí samozřejmě proměnilo hlavně jižně orientované dojezdy
ze Chalvetu během dne v břečku, většina tratí ale překvapivě i přes
odměk držela v bezproblémově sjízdném stavu, přeci jen se lyžuje
převážně nad 2 000 m n. m. Místy se na frekventovaných úsecích vyjezdil
ledovatý podklad.
Ne všechny tratě se rolbují každodenně (zvláště černé), ale
celkově je úprava velmi slušná.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Na nejbližší svahy nad Montgenevre vyrážejí pomalé 4sedačky,
využívanější je ale páteřní kombinovaná kabinko-sedačka Chalmettes,
která zpřístupňuje sektor Gondrans i Aigle. V Gondrans jezdí na hlavní
vrchol expresní 4sedačka, vedlejší tratě obsluhuje pomalá 4sedačka a
rychlopoma. Rocher d´Aigle letos získalo nejmodernější a velmi rychlou
10místnou kabinku. Nejstarší zařízení má Chalvet - starou a pomalou
oběžnou lanovku se zánovními kabinkami a nahoře dvě dvousedačky a
rychlopomu. Na páteřní modrou trať lze ale dosáhnout i z moderní
kombinované kabinko-sedačky Serre Thibaud, která zároveň slouží pro
návrat z Itálie.
V italském Claviere převažují velmi pomalé neodpojitelné 4sedačky s
výjimkou expresní Serra Granet.
Důmyslné je vzájemné propojení jednotlivých sektorů, kdy lze mezi nimi
většinou přejet různou trasou po mírnějších i strmějších tratích,
"vrchem" i "spodem". Velmi užitečné jsou i "doplňkové" rychlopomy, zčásti
kopírující trasy lanovek.
Do Itálie se lze dostat "vrchem" přes Colletto Verde, odkud roluje dlouhá
červená sjezdovka s velmi strmou černou variantou v úvodu, anebo "spodem" po
mírné až ploché cestě. Cesta zpět do Francie vede zatím bohužel pouze
"spodem" po úzké přejezdové cestě, náchylné na vznik "koryt" a na zácpy,
přičemž je nutné vyjet pomalou 4sedačkou Col Boeuf.
Zalidněnost:
Ve francouzské části areálu bylo živo od rána až do pozdního
odpoledne, ale hustější provoz byl jen na mírnějších sjezdovkách,
využívaných školami a méně zdatnými lyžaři (Chalmettes, Gondrans), nebo
na přejezdových cestách. V Itálii bylo celkově volněji.
Provozní doba v Montgenevru začíná poměrně pozdě - v 9.00 se
rozjíždějí jen koberce a cvičné vleky, páteřní lanovky se spouští až
mezi 9.15 a 9.30. Provoz přitom končí již okolo půl páté.
Občerstvení a aprés-ski:
Zatímco italské Claviere je lyžařsky skromnější než Montgenevre,
gastronomicky je to přesně naopak - chaty jsou oproti Francii velkým
lákadlem italské části Via Lattey.
V Montgenevru jsou na svazích jen dvě horské chaty - luxusní Chalvet, kde
je na oběd nutná rezervace (hlavní jídla 20 až 30 eur), a samoobslužná
Gondrans (hot dog 7 eur, mletý steak s hranolky nebo tartiflette 17 eur, burger
okolo 20 eur, limo 4 eura). Chalvet pak za příznivého počasí otevírá
ještě venkovní bufetové okénko (panini, hot dog).
V Claviere jsou malé chaty prakticky u všech stanic lanovek - na první
pohled surově rustikální, ne tak kýčovitě vymazlené jako v Tyrolsku, ale
velmi útulné, domácké a poctivé (např. Monsoleil, Canalino), ať už se
zastavíte na capuccino nebo oběd. Vše se nejprve objednává a platí u
pokladny, poté vyzvedává na baru nebo u pultu.
Doprava do střediska a parkování:
Nejrychlejší trasa do Montgenevru vede ze středu Čech přes Německo
(Mnichov), Rakousko (Bregenz), Švýcarsko (Chur, Bellinzona) a Itálii (Milán,
Turín) - přes 1 000 km se při provozu bez kolon zvládne za 11 až 12
hodin.
Kromě švýcarského úseku přes San Bernardino (prioritní horská
silnice, tunel) a několikakilometrového výjezdu z Oulxu do Montgenevru se
jede prakticky jen po dálnicích. Je potřeba švýcarská dálniční známka
(letos již i v elektronické podobě) a snad desetkrát se projíždí
mýtnými branami na italských dálnicích.
Hlavní parkoviště přímo v Montgenevru jsou placená.