Aktuální report z 6.–12. 3. 2011
Sestriére
Via Lattea rozhodně není jenom vesnička Sestriére (2 035 m n. m.), kterou lze rozdělit na Borgatu a samotné Sestriére - to českému lyžaři mnoho nenabízí: drahé ubytování, drahé bary, drahé obchody atd. Z lyžařského hlediska zaujmou FIS sjezdovky pro obří slalom a slalom speciál Světového poháru žen. Pokud ovšem máte štěstí, že nejsou celý týden zavřeny pro tréninky a závody. Na vrchol (cca 2 500 m n. m.) se dostanete jedině vlekem, to zde však není žádná rarita. Výhodou nekomfortního vleku je ale málo vyhledávaná černá sjezdovka (začíná cca o 200m výše než startovní budka pro obří slalom mužů) a na obou stranách solidní freeride, který určitě nedoporučuji začátečníkům.
Borgata (1 850 m n. m.), hotelová předvesnička slavného
Sestriére, poskytuje mnohem víc možností. Těsně pod samotný vrchol vás
dovezou dvě rychlé, ale staré a nekryté čtyřsedačky. Na samotný vrchol
hory (cca 2 700 m n. m.) se dostanete opět jen vlekem a situace s černou
sjezdovkou a freeridem se i zde opakuje přes kopírák, jen sjezd je téměř
dvojnásobný. Sjezdovku Kandahar Nasi opět známe z olympijských her v
Turíně (sjezd, super-G mužů) a obřího slalomu Světového poháru mužů.
Její červené varianty (profilem samozřejmě velmi podobné) si
náročnější jezdci rychle oblíbí. Nicméně o víkendech počítejte s
frontou u lanovek a velkými skupinami turistů na sjezdovkách.
Sauze d´Oulx a Sansicario
Na společný vrchol středisek Sauze d´Oulx a Sansicario - Monte Fraiteve
(2 700 m n. m.) - se ze Sestriére dostanete pohodlným vajíčkem. Větší
Sauze d´Oulx nabízí krásné profily a varianty sjezdovek (doporučuji zkusit
sjezdovku č. 12, napojení na 12bis, a odtud pokračovat po č. 11 až dolů,
případně variantou Granpista). Ani sjezdovky podél vleků (č. 1, 2 a 5)
nejsou špatné a hlavně se vyhnete lidem. Hřebeny nad střediskem mají
potenciál rychle dostupného freeridu. Radím vyhnout se obloukem
dvousedačkovým kostlivcům, dále sledovat označená místa s kameny na
sjezdovce a také cedule, zda se dá touto sjezdovkou dostat až dolů. V
nižších partiích může být na jaře problém se sněhem, vesnice Sauze
d´Oulx je „pouhých“ 1 500 m n. m. a ne všude se používá technický
sníh.
Do Sansicaria (1 700 m n. m.) vede nádherně členitá a široká olympijská
sjezdovka F (Fraiteve) pro sjezd a super-G žen. Pro sportovní povahy lze
doporučit přejezd pod hřebenem (č. 81) a následně černou sjezdovku č.
21. Pro opakovaný kompletní sjezd musíte absolvovat výjezd lanovkou,
přejezd k další, výjezd, přejezd k vlekům a výjezd, což vás možná
odradí. Sansicario sice nabízí několik variant toho profilu sjezdovek, ale
více vyžití zde nenajdete. Možnosti freeridu doporučujeme využít jen za
lepších sněhových podmínek. Problémy se sněhem u některých variant
sjezdovek jsou podobné jako v Sauze d´Oulx - zejména tam, kde chybí
zasněžování!
Monti Della Luna (Měsíční hory) – Casana a Claviere
Nejnižším bodem celého kolotoče Mléčné dráhy je vesnice Cesana (1
350 m n. m.), kde se lyžuje jen zřídka. V Sansicariu nastoupíte do kabinky,
klesáte a odpočíváte. Času je dost. Než vstoupíte do tzv. Měsíčních
hor, čekají vás ještě 3 lanovky cestou nahoru, přitom jedna je z druhohor
a poslední z třetihor. Areál Měsíčních hor nabízí spíš rekreační
než sportovní lyžování a je více méně spojovačkou mezi Itálií a
Francií. Proto ráno můžete počítat s frontou při výjezdu a „vláčkem
turistů“ při návratu dolů. Spojovacím vrcholem (cca 2 300 m n. m.) se
přehoupnete k jednodušším červeným sjezdovkám. Doporučuji sjezdovku č.
93 a její varianty. Z absolutního vrcholu Colsaurel (2 400 m n. m.) vede pouze
jediná sjezdovka, nicméně volného terénu máte více než dost a můžou ho
zkusit i méně ostřílení lyžaři či tuleni.
Z Monti Della Luna se do francouzského Mongenevre přímo nedostanete (neplatí
opačně, viz níže).
Sympatická hraniční a spojovací vesnička Claviere (1 760 m n. m.)
schovává krásný poklad v podobě sjezdovky Gialla a její černé varianty v
závěru, vedle ní ještě neopomeňte černou č. 99. Co se na první pohled
zdá jako přejezdová stanice, může být téměř osamělou zábavou na
několik hodin.
Montgenevre
Franzouské Montgenevre (1 850 m n. m.) si s normálním skipasem můžete
vychutnat na jediný den (pokud si nekoupíte dražší mezinárodní variantu
za 225 euro, která je spíš pro návštěvníky v tomto středisku). Dle
statistik se jedná o nejmenší středisko ve Francii, nicméně právě s
napojením na Via Lattea dostává jiných rozměrů. Doporučuji na Montgenevre
vyhradit celý den a ráno si přivstat a dojet do vesničky autem. I když
bydlíte například v Cesaně, tak přejezd lanovkami trvá asi hodinu.
Montgenevre nabízí lyžování na dvou protilehlých stranách - na té
jižní, kratší, máte za dopoledne hotovo. Na druhé, severní straně je
připraven „Belvedérek“ do výšky 2 400 m n. m. s přehledným polem
sjezdovek a volného terénu a především nádherný sjezd ze sedla Colleto
Verde (2 560 m n. m.) což je i hranice mezi Francií a Itálií. Zde si
můžete vybrat, zda pojedete zpět po super sjezdovce č. 32 (a prodloužit o
černou č. 51), nebo to pustíte do Itálie přes černo-červenou č. 100 do
Měsíčních hor a vrátíte se přes Claviére (minimálně jednou
absolvovat!). Nebojte se ani okusit padáky přímo nad vesnicí, pokud nejsou
opět zavřeny pro trénink nebo závody.
Plus lyžařské oblasti:
- kvalitní olympijské FIS sjezdovky Světového poháru (Sestriére, Sansicario)
- dostatečně široké a krásně profilované sjezdovky (Borgata, Sauze d´Oulx, Montgenevre)
- odpočinkové lokality pro méně náročné (Monti della Luna, větší část Mongenévre)
- freeridové možnosti (prakticky kdekoliv, pro začátečníky Monti della Luna)
- nižší cena skipasu (6 dní pro celou oblast, z toho 1 den ve francouzské části za 203 euro)
- nízká cena jednodenního skipasu pouze pro italskou část (33 euro, cca 800 Kč!)
- výhody pro děti (skipas zdarma k dospělému)
- málo „známých“ z Čech, Slovenska, Polska a Německa
Minus lyžařské oblasti:
- velká cestovní vzdálenost – 1 100 km z Prahy (dá se zvládnout i za 11 hodin)
- staré, často pomalé, nepohodlné a nekryté lanovky (které navíc často stojí)
- dlouhé přejezdy lanovkou mezi středisky (zejména Cesana – tam i zpět)
- malá nabídka CK na levné ubytování
- malý počet snowparků pro veřejnost, žádná měřená trať
- absence skibusů – nutnost vlastní dopravy
Odkazy
Homepage - http://www.vialattea.it/en
Ceník - http://www.vialattea.it/…18/Pricelist
Otevřené lanovky - http://www.vialattea.it/…re%20%20lift