Sotva auta mířící do Pitztalu projedou obcí Wenns, střežící vstup do
hluboké kotliny, a ocitnou se na pravém břehu divokého toku Pitze,
stoupají četnými serpentinami k vesnici Jerzens, doslova přilepené ke
strmému svahu.
Nad Jerzensem přitom trůní jiný klenot. Úzká asfaltka z Jerzensu klikatě
stoupá, aby vyústila na několik set metrů dlouhé, nepříliš široké
terase ve výšce 1 450 m n. m. Zde byl v posledních letech postupně využit
každý čtvereční metr k postavení necelé desítky hotelů, nástupního
terminálu velkokapacitní lanovky, nezbytného parkoviště a kompletní
infrastruktury zajišťující hladký provoz moderního lyžařského centra
Hochzeiger.
Skromné začátky
Prehistorie areálu, do kterého dnes v nejexponovanějších termínech
zavítá denně okolo 6 000 lyžařů a snowboardistů, se odvíjí od roku
1960, kdy zde manželé Reinstadlerovi postavili na horské pastvině nad svojí
zemědělskou usedlostí první 450 m dlouhý vlek s talířkovými unašeči
(1 jízda za 1 šilink). V té době tížily obyvatele Pitztalu vážné
existenční problémy sužující v 50. a 60. letech převážnou část
populace horalů žijících v alpských regionech Rakouska.
Zemědělská produkce přestala být rentabilní a nedostatek pracovních
příležitostí byl kritický. Blýskat na lepší časy se v Pitztalu začalo
poměrně pozdě. Až v r. 1966, vedeny několika příklady z okolí, spojily
své síly největší obce v údolí – Jerzens, St. Leonhard a Wenns –
a ustavily Společnost pro výstavbu zařízení podporujících turismus.
Prvním krokem správným směrem byla stavba 1,2 km dlouhé jednomístné
sedačkové lanovky, dokončené v prosinci r. 1966. Dnes může vyvolat
úsměv především její přepravní kapacita – rychlostí 2 m/s dopravila
k horské chatě Hochzeiger do výšky 1 850 m n. m. pouhých 150 osob za
hodinu. Svůj účel ovšem toto jednoduché přepravní zařízení
splnilo.
Slibný rozjezd
Zájem lyžařů o nově zpřístupněné terény narůstal a lůžková
kapacita v Jerzensu a v okolí přestávala stačit. Tuto příznivou tendenci
dále podpořila druhá jednosedačka situovaná „o patro výš“,
vyvážející lyžaře na otevřené pláně nad hranicí lesa až do výšky 2
200 m n. m. V 70. a 80. letech se kvalita služeb nabízených v areálu
Hochzeiger stále zvyšovala. Přibyly postupně čtyři kotvové vleky, dvě
dvoumístné a již rychlejší lanovky a tratě zatěžované narůstající
frekvencí byly mechanicky upravovány. Významným počinem byla rovněž
stavba velkokapacitní restaurace (500 míst), která ve výšce 2 000 m n. m.
již od r. 1986 plní funkci uzlového bodu, z něhož se rozbíhají hlavní
lanovkové tepny dosahující do hřebenových partií ve výšce okolo 2 400
m n. m.
Pro vyrovnání se s rostoucí konkurencí byly důležité další dva kroky,
za kterými stály několikamilionové investice. Od r. 1989 zbavovala postupně
celý areál závislosti na kvantu sněhových srážek instalace zasněžovací
technologie zásobené dostatkem vody z umělé nádrže o objemu 40 000 m3,
umístěné na samém hřebeni ve výšce 2 350 m n. m.
Snad ještě důležitější byl druhý ze zmíněných kroků. Se stoupající
návštěvností počaly ohrožovat dobrou reputaci areálu narůstající
dopolední fronty u dolní stanice „přibližovací“ dvousedačky
sloužící od r. 1978. K radikálnímu řešení došlo v r. 1993, kdy
zastaralé zařízení nahradila lanovka s osmimístnými gondolami
a hodinovou kapacitou dosahující 2 500 osob.
Nejdynamičtější areál 2010
Současné dispozice komplexu lanovek a lyžařských koridorů,
vybudovaných nad malebnou horskou obcí Jerzens, významně posílila
dvanáctimilionová „injekce“, která byla proinvestována v posledních
dvou letech. V té souvislosti vzrostl objem původního hřebenového vodního
rezervoáru na 105 000 m3. Pod jeho téměř dvouhektarovou hladinou je dno 10
m hluboké nádrže pokryto izolačními fóliemi o celkové ploše 19 ha.
Počet výkonných sněhových kanónů stoupl z 22 na 64 „chrličů“,
k jejichž propojení bylo uloženo do země 60 km kabelů a 8 km potrubí.
Zajištěn technologií takovýchto parametrů, může se Hochzeiger prezentovat
jako areál, ve kterém je možné v případě nutnosti pokrýt plochu
veškerých tratí (52 km) dostatečnou vrstvou technického sněhu do 10 dnů.
Zařízení zprovozněné před minulou sezónou umožnilo její zahájení již
15. prosince 2009 a ukončení 18. dubna 2010.
Druhou nákladnou akcí byla výstavba šestimístné lanovky Zirbenbahn. Tento
moderní přepravní prostředek s vyhřívanými sedačkami zpřístupnil
zajímavé volné terény na severním pomezí areálu a nabídl dvě nové
trasy – tříkilometrový Zirben-Abfahrt a pohodovou vyhlídkovou Panoramu,
jejíž závěrečný úsek přivádí uživatele zpět do centra. Tempo, jakým
byly realizovány poslední stavby, neuniklo pozornosti expertů renomovaného
autoklubu ADAC. V souvislosti s každoroční volbou označili tentokrát
Hochzeiger jako nejdynamičtěji se rozvíjející lyžařský areál roku
a místní si právem náležitě váží prestižního titulu Top Aufsteiger
2010.
Kvalita supluje kvantitu
„Hochzeiger je malá, ale jemná perla mezi tyrolskými lyžařskými
středisky. Kvalita zde má větší cenu než pouhá kvanta kilometrů
lyžařských tratí.“ Těmito slovy uvádí zemský hejtman G. Plattner
výpravnou publikaci připomínající cestu lyžařského centra od skromných
začátků k dnešní prosperitě a současně vystihuje jeho charakter.
Hochzeiger se dnes skutečně nemůže měřit svými dvaapadesáti kilometry
tratí a pěti lanovkami s celou řadou tyrolských areálů. Jeho priority
jsou postaveny jinak.
Jsou v kvalitě mechanické úpravy tratí zajišťované osmi výkonnými
stroji. Jsou ve zprovoznění nejmodernějších výkonných lanovek a v
kapacitě zařízení poskytujících další nezbytné služby
(Zeigerrestaurant pojme po přestavbě 1 000 sedících hostů v provozech
tří kategorií). Od toho se pak zákonitě odvíjí návštěvnost, jež
v současnosti dosahuje 3,3 mil. přepravených osob v jednom roce.
Ze čtyř pětin se na Hochzeigeru nabízí svým sklonem méně náročné, ale
zajímavě členité modré a červené trasy. Tomu odpovídá i proklamovaná
orientace na mladé rodiny navštěvující hory v kompletní sestavě. Dětem
se zde věnují jak kvalifikovaní instruktoři, tak pozorní obsluhovatelé
vleků a sedaček. V této souvislosti může trochu překvapit, že
s takovýmto zaměřením se zde nijak „netluče“ všudypřítomná
marketingová ikona – Benni Raich.
Blitz aus Pitz coby patron
Dvojnásobný mistr světa, olympijský vítěz a držitel Světových pohárů se narodil v r. 1978 v nevelké obci Leins, odkud to je doslova jen přes les do sousedního Jerzensu. Od raného dětství až do dvanácti let, kdy se ujal systematické péče o talentovaného sjezdaře rakouský lyžařský svaz, byly svahy Hochzeigeru jeho druhým domovem. Dnes rád vzpomíná především na tréninkový hang podél vleku Zollberg, na kterém absolvoval po několik sezón stovky jízd „v rychlém sledu a velkou rychlostí“. Za pozornost stojí fakt, že se jedná o 750 m dlouhý svah s převýšením 240 m, který se výraznou členitostí značně liší od monotónních slalomáků, jaké jsou k dispozici trénující mládeži na českých a moravských kopcích. Dnes je jako sjezdovka B. Raicha označena v prospektech i v terénu jiná, poměrně strmá trasa, nalézající se uprostřed areálu. Malým špuntům i jisté kategorii dospělých lyžařů může přinášet její úspěšné zdolání oprávněné uspokojení i vděčný námět pro debaty v čase aprés-ski. Jmenovitou sjezdovkou samozřejmě nekončí marketingové „vytěžení“ místního rodáka. Benni ověšen zlatými medailemi a s poháry se usmívá ze všech propagačních materiálů a z několika gondol, jež patří k nejfotografovanějším objektům na Hochzeigeru. Kromě toho je zde k dispozici Závodní centrum B. Raicha, ve kterém jsou připraveni profesionální trenéři zajistit podmínky pro trénink kterékoliv alpské disciplíny pro skupiny zájemců z lyžařských klubů apod. Důsledná prezentace slavného sportovce v roli patrona Hochzeigeru vede zjevně k obapolnému prospěchu.
Cvičné volné terény
Věnujeme-li pozornost marketingové filozofii, jíž je Hochzeiger představován, musí překvapit, že zde není zmiňován tendenční fenomén zvaný freeriding. Je to zarážející hlavně proto, že měkce zvlněný terén nejvýše situovaných plání se přímo nabízí jako freeridové eldorádo a i níže položené plochy řídce porostlé klečí jsou ke sjíždění mimo oficiální tratě jako stvořené. Navíc jde vesměs o terény bez skalnatých strží, záludných překážek a nebezpečí lavin, které lze zdolávat kontrolovaným tempem. Bez nadsázky je proto možné nabízet Hochzeiger také jako vhodné cvičiště pro adepty freeridingu bez rozdílu věku.
Problematická budoucnost
Alpská lyžařská centra, respektive jimi poskytované služby, dosahují
prostřednictvím masivních investic vysokého standardu. Na programu
posledních dvou desetiletí zde byla nejen kompletní výměna dosluhujících
technologií, ale i expanze do okolních terénů lyžařsky dosud
využívaných pouze skialpinisty. Podařilo-li se vzájemně propojit
prostřednictvím lanovek sousední areály – tím lépe. Kromě zvyšující
se přepravní kapacity byly tak často zpřístupněny nové, vysoko položené
partie a terény vhodné pro freeriding. Současně samozřejmě přibyly
desítky kilometrů upravovaných tratí.
Tato všeobecně respektovaná tendence postavila provozovatele střediska
Hochzeiger před vážný problém. Z jižní strany totiž nekompromisně
vymezují hranici areálu skalní strže spadající do chráněného území
kotliny Riegetal, na severu hlavní hřeben definitivně končí vrcholem
Sechzeiger. Za takovéto situace nepřichází další růst areálu po
severojižní ose v úvahu. Naděje pitztalských podnikatelů se proto
upínají k rozlehlé neobydlené oblasti zvané Wanner Berg, sousedící
s Hochzeigerem z východní strany. Bohužel první projektovou studii
situovanou do této jediné možné lokality, ochránci alpské přírody
vetovali.
Nezbývá než doufat, že následné kompromisní návrhy a vzájemná
tolerance vyústí v realizaci odvážného záměru. Využití atraktivní
destinace by obohatilo areál ležící vysoko nad vjezdem do údolí Pitztal
o další dimenzi a dalo by mu naději na zasloužený postup do pomyslné 1.
alpské ligy.
Článek byl převzat z časopisu SNOW 60.