RAMZOVÁ (JESENÍKY)
Lyžařský areál na Ramzové, ležící ve slušné v nadmořské výšce
782 až 1 351 m n. m., patří mezi nejznámější a nejnavštěvovanější v
Jeseníkách a byl dlouhou dobu jediným místem, kde se lyžaři a turisté
mohli svézt lanovou dráhou. Její historie sahá do 70. let, kdy zde byly
vybudovány dva úseky jednosedačkových lanovek na Šerák s mezistanicí na
Čerňavě. Lyžařsky mnohem atraktivnější první úsek (druhý úsek má
zejména v horní pasáži velmi mírný sklon, a je tak využíván
především turisty) však v 90. letech přestal kapacitně postačovat, a
proto byl v roce 1996 nahrazen použitou dvousedačkovou lanovkou s kapacitou 1
000 osob/hod. Ani to nebylo konečné řešení, a tak byla v loňském roce
realizována v pořadí již třetí výměna technologie na tomto úseku.
Jedná se opět o použitou, ovšem odpojitelnou čtyřsedačkovou lanovku
Leitner z italské Corvary, která tak přinesla lyžařům od konce února 2009
výrazné zkrácení jízdní doby a další zvýšení přepravní kapacity až
na 2 400 osob za hodinu.
Dolní stanice byla posunuta o 200 metrů níže, a nachází se tak jen
několik desítek metrů od parkoviště. Kromě lanovek disponuje středisko
ještě 3 lyžařskými vleky, přičemž celková přepravní kapacita
dopravních zařízení činí 4 590 os./hod. Příští rok by měla být
původní dvousedačka z 1. úseku přemístěna na horní úsek, kde nahradí
jednosedačkovou lanovku z roku 1981.
STŘÍBRNICE – ŠTVANICE (KRALICKÝ SNĚŽNÍK)
V okolí Starého města pod Sněžníkem se nachází hned několik
lyžařských areálů. Stříbrnice však jsou prvním z nich, kde byla
postavena lanová dráha. Jedná se o použitou dvousedačku Doppelmayr
dovezenou z italského Bormia, která obsluhuje 1 000 metrů dlouhou a asi 35 m
širokou sjezdovku.
Horní stanice lanovky se nachází na vrcholu zalesněného kopce Štvanice, a
v budoucnu tak bude možno zdejší areál propojit další lanovkou nebo vlekem
s areálem v Hynčicích pod Sušinou. Kromě lanovky se v dolní části
areálu nachází ještě krátký lyžařský vlek od Tatrapomy, další vleky
se pak nachází v blízkém okolí. Středisko bylo vybudováno ve dvou
etapách – nejprve byla v roce 2008 postavena lanovka (ta byla uvedena do
provozu ve druhé polovině února 2009), v letošním roce pak byl instalován
také systém technického zasněžování.
KOHÚTKA (JAVORNÍKY)
V letošním roce se své první lanovky dočkaly Javorníky – a to na
Kohútce, která je jedním z nejstarších a nejznámějších turistických
cílů regionu. Během léta a podzimu 2009 byla vybudována zcela nová
neodpojitelná čtyřsedačka Doppelmayr s rozběhovým pásem, který sníží
relativní rychlost mezi lyžařem a přijíždějící sedačkou. Ta nahradila
dvojici lyžařských vleků a zpřístupňuje mj. také nejatraktivnější
černou sjezdovku.
Lanovka byla postavena na levé straně sjezdovky ve shodné trase s původními
lyžařskými vleky, na rozdíl od nich se však v dolní části prodloužila o
150 metrů. Nová čtyřsedačka přinese rapidní zvýšení komfortu pro
lyžaře, a posune tak celý areál výrazně dopředu. Zároveň byl vybudován
systém technického zasněžování se dvěma retenčními nádržemi,
pořízen moderní odbavovací systém Skidata a zakoupena nová rolba
Kässbohrer PistenBully 600W s navijákem.
Součástí projektu je také stavba zbrusu nového česko-slovenského
informačního centra za dvaadvacet milionů korun, které bude umístěno
přímo v sedle Kohútky a otevřeno by mělo být v létě 2010. Dále by měla
být pořízena menší rolba pro úpravu 15 km běžeckých tratí vedoucích
po hřebeni Javorníků. Celková hodnota letošní investice činí 130 mil.
Kč, velkou část nákladů pokryla dotace z Evropského fondu pro regionální
rozvoj. Modernizace Ski centra Kohútka je tak největší investicí do
zimního cestovního ruchu v letošním roce.
Přímo na Kohútku vede jednosměrná přístupová silnice jak z české, tak
slovenské strany. Obě komunikace jsou udržované i v zimním období, v sedle
pod Kohútkou je pak umístěno centrální parkoviště. Další možnost
představuje záchytné parkoviště v údolí v lokalitě Vranča u Nového
Hrozenkova, odkud jezdí o víkendech skibus do střediska. V současnosti se v
lyžařském areálu nachází kromě sedačkové lanovky 5 lyžařských vleků
a 6,6 km sjezdovek.
PAPRSEK (JESENÍKY)
Lyžařský areál na Paprsku leží v blízkosti polských hranic v
nadmořské výšce 780–1 010 m. n. m., což mu zajišťuje velmi dobré
sněhové podmínky během celé zimy. Již od roku 1932 je zde vyhlášený
horský hotel, k němuž později přibyla sjezdovka s několika lyžařskými
vleky. V letošním roce byl nejdelší z nich nahrazen použitou
dvousedačkovou lanovkou Doppelmayr. Ta pochází z německého Willingenu a je
zajímavá především tím, že část sedaček je vybavena ochranným krytem
neboli bublinou. Tato lanovka se tak stane vůbec první sedačkovou lanovkou s
bublinami v České republice.
Současně s lanovkou byl u dolní stanice postaven zcela nový obslužný
objekt, ve kterém se nachází sociální zařízení, ski servis, lyžařská
škola, ale také restaurace s 80 místy. Samotný horský hotel pak kromě
další restaurace s kapacitou 200 míst nabízí ubytovací kapacitu 50
lůžek. K areálu přiléhá ještě vlek Olšanka, který však nemá
odbavovací systém, a tak zatím není možné lyžovat na zdejších 4,5 km
sjezdovek s jedním skipasem. V nabídce je rovněž večerní lyžování.
Parkování je zdarma přímo pod sjezdovkou. Celková hodnota letošní
investice činí přibližně 10 mil. Kč, část nákladů pokryla dotace z
Evropské unie.
NEKLID (KRUŠNÉ HORY)
Další nové lanovky se po letech dočkaly také Krušné hory. Během léta a podzimu byla paralelně ke stávajícímu kotvovému vleku na Neklidu postavena použitá trojsedačková lanovka Swoboda dovezená z rakouského Söllu (oblast SkiWelt), která výrazně zvýší přepravní kapacitu celého areálu. Celkem nabízí oblast Neklidu a Božího Daru 6,6 km sjezdovek převážně modré a červené barvy a běžecké tratě o délce až 70 km. Nadmořská výška sjezdových tratí se pohybuje mezi 850 a 1 135 m n. m., a zajišťuje tak obvykle velmi dobré sněhové podmínky během celé zimy. Boží Dar pak poskytuje doprovodné služby pro turisty jako ubytování ve všech kategoriích (1 500 lůžek), stravování, lyžařské snowboardové školy, půjčovny sportovního vybavení nebo snowtubing. Nová lanovka je určena především pro zimní provoz, uvažuje se ovšem o provozu také v letní sezóně, kdy by lanovka vyvážela cyklisty. Celková hodnota investice činí přibližně 20 mil. Kč.
VELKOLEPÝ PROJEKT V KOUTECH NAD DESNOU
Snad nikomu neunikla informace o připravované výstavbě „obřího“ lyžařského areálu v jesenických Koutech nad Desnou, kterou chystá firma K3 Sport. Tomu bude dominovat především odpojitelná šestisedačková lanovka s bublinami, první svého druhu v České republice. V dalších letech ji pak doplní 3 čtyřsedačkové lanovky a několik lyžařských vleků. Přepravní kapacita všech dopravních zařízení by měla činit 12 000 os./hod. a celkové náklady se vyšplhají až na 600 milionů korun. Areál v Koutech bude největší a nejmodernější v Jeseníkách a bude disponovat také nejmodernějším a nejvýkonnějším zasněžovacím systémem u nás. Samozřejmostí budou doplňkové služby jako restaurace, rychlé občerstvení nebo sociální zázemí. První etapa s šestisedačkovou lanovkou a 2 300 metrů dlouhou sjezdovkou měla být původně dokončena již v letošním roce, bohužel však při kácení stromů pro trasu lanovky a sjezdovky došlo k časovému skluzu, a první lyžaře tak areál přivítá až v příští zimní sezóně.
NOVÉ VLEKY OD KRKONOŠ PO BESKYDY
Kromě lanovek se v letošní zimě rozjede také několik nových lyžařských vleků – například kotvové vleky na severním svahu v beskydské Bílé, na Kyčerce ve Velkých Karlovicích nebo v Karlově Studánce. V Deštném v Orlických horách přibyl nový talířový vlek a na Pomezních Boudách v Malé Úpě vznikl zcela nový lyžařský areál s 1 000 metrů dlouhou kotvou a červenou sjezdovkou. Další střediska investovala do modernizace systému technického zasněžování, pořídila nové stroje pro úpravu sjezdových tratí nebo se zaměřila na zkvalitňování doplňkových služeb.
FILIPOVICE (JESENÍKY)
Lanová dráha se v letošním roce staví také ve Filipovicích nedaleko Jeseníku. Použitá dvousedačková lanovka Girak ze slavného rakouského Zürsu (oblast Arlberg) zde doplnila dva lyžařské vleky, oproti nim se ale její trasa prodloužila až na vrchol. Díky nenáročnému terénu je areál velmi vhodný pro rodinné lyžování, snadnou dostupnost zaručuje umístění přímo u hlavní silnice z Jeseníku do Šumperku.
Článek byl převzat z časopisu SNOW 50.