„Výsledky ukazují, že dvě třetiny testovaných pneumatik vykazují dobré vlastnosti. Skoro celá čtvrtina však naše přísné nároky nesplňuje,“ uvádí v hodnocení testu Friedrich Eppel, expert na obutí aut z rakouského autoklubu ÖAMTC.
První skupinu testovaných výrobků vytvořilo 16 různých pneumatik s rozměrem 185/60 R14 T. Kupují je majitelé malých aut, jako jsou Škoda Fabia nebo Fiat Punto. Výsledky testu jim radí, že nejlépe udělají, když své auto obují do osvědčených plášťů Vredestein, Continental, Goodyear a Dunlop nebo letošních nových modelů Fulda Montero 3 a Bridgestone LM30.
Za nimi následují tři výrobky s menšími nedostatky (Kleber, Semperit a Uniroyal) a dva už s většími (Kumho a Lassa).
Na chvostu žebříčku evropských autoklubů je pětice pneumatik označených „nedoporučují se“. Při testech na sněhu propadly Firestone Winterhawk 2 a Pneumant PN150 Wintec.
„Ale také na mokru musí zimní pneumatiky zaručovat dostatek bezpečí. Proto propadají také Marangoni 4 Winter, Sava Eskimo S3 a Federal Himalaya WS-1. Poslední dokonce za testy na suché silnici,“ upozorňuje Friedrich Eppel z rakouského autoklubu.
Druhou skupinu srovnávaných zimních pneumatik autokluby sestavily z obutí pro vozy velikosti Škody Octavie, Volkswagenu Golf nebo Audi A4. Jedná se o rozměr 205/55 R16 H.
Na nejlepší vysvědčení „velmi doporučeníhodné“ dosáhla pětice výrobků se značkou Continental, Goodyear, ESA-Tecar, Dunlop a Hankook. Dalších devět sad zimních plášťů dostalo hodnocení „doporučeníhodné“. „Ukazuje se, že v této kategorii je velká vyrovnanost po stránce kvality,“ míní Friedrich Eppel.
Na konci žebříčku, který řadí pneumatiky podle jejich vlastností v testech, jsou tři výrobky. Goodride SW602 a Kenda Polar Trax selhaly na mokré zimní silnici, guma Firestone Winterhawk 2 má malý záběr na sněhu.
Celkové hodnocení každé pneumatiky vzniká na základě série testů na sněhu, na ledu, zkoušky probíhají také na mokré silnici a na suché vozovce. Autokluby hodnotí rovněž hluk, rychlost opotřebení a to, jakým způsobem ovlivňují pneumatiky spotřebu paliva.


Test zimních pneumatik - 185/60 R 14 T


Test zimních pneumatik - 205/55 R 16 H




POVINNÉ ZIMNÍ OBUTÍ

Čeští řidiči musí podle zákonů jezdit autem se zimními plášti jen za značkou „zimní výbava“, která zobrazuje auto a sněhovou vločku. Dopravní značka se objevuje na horách a na některých dalších vyloženě nebezpečných místech, kde vládne pravidelně zimní počasí. V řadě evropských zemí však platí, že na sníh, led nebo břečku se na letních gumách vůbec nesmí.
Na zasněženou silnici nesmí řidiči v Německu, Rakousku nebo na Slovensku vyjet bez odpovídající výbavy. Do té patří také zimní pneumatiky.
Povinnost používat zimní pneumatiky na vybraných silnicích Česko zavedlo loni. Řidiči bez nich nesmí vjíždět na označené úseky silnic. Značka „zimní vybavení“ se objevuje na horách, ale také tam, kde hrozí náhlé změny počasí.
Své místo má mimo jiné na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem na Vysočině. Od 1. listopadu do 30. března tam není možné jezdit mezi 66. a 162. kilometrem bez zimních pneumatik. V těchto místech řidiči sjíždějí k Lokti, resp. Velké Bíteši. Ministerstvo dopravy zároveň oznámilo, že se pokusí prosadit plošnou povinnost používání zimních pneumatik v zimním období.
V Německu nebo na Slovensku zákony řidičům ukládají používat při zimním počasí odpovídající vybavení auta bez ohledu na dopravní značky. Na led a sníh tak nesmí řidič s autem na letních pneumatikách nebo bez řetězů.
Podobně zimní pneumatiky nařizuje Rakousko, kde povinnost používat odpovídající obutí při jízdě po sněhu, ledu nebo břečce začíná 1. listopadu a končí 15. dubna. Když rakouští policisté nachytají řidiče, který auto nepřezul a jezdí na zasněžené silnici, dostane pokutu nejméně 35 EUR. Ta se však může vyšplhat až na 5000 eur, pokud řidič způsobí vinou špatného obutí auta vážnou nehodu.
Předpisy evropských zemí platí i pro turisty ze zahraničí. Také auta s českou značkou tak musí v Rakousku, ale i Německu a dalších zemích používat správnou výbavu.
Slovinsko řidičům přikazuje používat zimní pneumatiky od 15. listopadu do 15. března. A také mimo toto období, když napadne sníh.
Naproti tomu Alpami poseté Švýcarsko zimní pneumatiky řidičům jen doporučuje, povinnost obout je v zemi plné kopců neplatí.
Zimní pneumatika by měla mít vzorek hluboký nejméně čtyři milimetry. V jiném případě se její účinek ztrácí.

Poznámka: Čím nižší známka, tím lepší. Nejlepší možná je známka 0,5 (velmi dobrá), nejhorší je 5,5 (nedostatečná). Kolonka Výdrž znamená odolnost pneumatiky proti rychlému opotřebení.


Článek byl převzat z časopisu SNOW 50.