Dva vozíky byly předány záchranářům na Krymu (pro stanice v Bachčisaraji a Jaltě), a dva jsou určeny pro záchranáře v Zakarpatské oblasti (služebna Mukačevo – Volovec, Lazeščina). Pro lehčí pohyb v terénu jsou tato speciální transportní nosítka vybavena kolečkem, ulehčujícím přesun raněného. Záchranářům bude také sloužit další vybavení českých firem Pinguin, Lanex a SingingRock.

Nejedná se o první spolupráci českých záchranářů s ukrajinskými kolegy, již v předchozích letech došlo k předání nebo zapůjčení záchranných prostředků ukrajinským záchranářům MNS v Zakarpatské oblasti. V roce 2011 polská horská služba GOPR věnovala 40 lavinových sond pro hledání lyžařů pod lavinou, Horská služba České republiky zapůjčila 3 akija čluny, 6 kanadských saní pro záchranu raněných v zimě a 2 rakouské vozíky pro transport v létě. Karpatský turistický spolek vyrobil za podpory časopisu Snow 15 lavinových tabulí, upozorňující na lavinové terény.
V roce 2010 zapůjčili dobrovolní záchranáři z Čech za přispění redakce časopisu Snow 2 repasované sněžné skútry Buran s přípojnými saněmi na služebny Usť Čorná a Jasiňa.

V lednu 2012 zorganizovali lavinoví specialisté Horské služby ČR a Stediska lavinové prevence v Jasné na Slovensku modelové ukázky záchranných akcí na Dragobratě pro záchranáře z Jasini, Lazeščiny, Rachova, Usť Čorné a Verchoviny.

V zimní sezoně 2011/2012 v rámci projektu Mezinárodního yisegradského fondu byl spuštěn pilotní projekt lavinové předpovědi v ukrajinských Karpatech na internetových stránkách www.karpaty.net/laviny, portál je určený zimním návštěvníkům hor ukrajinských hor a informuje o aktuálním nebezpečí a lavinové situaci. Ve spolupráci se Zakarpatským hydrometeorolo­gickým střediskem v Užhorodě bylo vydáno 18 lavinových výstrah a ve spolupráci s HPRČ byly monitorovány českými, polskými a slovenskými specialisty laviny na polonině Boržava a Svidovec.

Nedílnou součástí projektu bezpečnosti v horách je i projekt značení turistických tras v Zakarpatské oblasti Ukrajiny i na Krymu podle středoevropského systému značení turistických tras. V roce 2012 bylo dokončeno díky prostředkům Ministerstva zahraničí České republiky, z Malého lokálního projektu české rozvojové spolupráce značení napříč Zakarpatskou oblastí Ukrajiny. Od roku 2008 do roku 2012 bylo vyznačeno přes 850 km značených tras, červena turistická značka tvoří páteřní „transkarpatskou turistickou magistrálu“ v délce 332 km a vede od slovenské hranice na nejvyšší vrchol Ukrajiny Hoverlu. Na realizaci značení se podílejí ukrajinští dobrovolnící se sdružení Karpatské stezky. Vedení turistických tras je konzultováno s horskou službou HPRČ. V rámci projektu značení turistických tras jsou vydávány aktuální turistické mapy 1:50 s vyznačenými trasami, stanicemi horské služby a nezbytnými kontakty pro případ nouze.

Hlavní přínos značeni je pomoc turistům v orientaci ve složitém terénu, případně za špatného počasí a umožnit tak turistům bezpečny sestup do bezpečí. Záchranářům značeni pomáhá lokalizovat polohu ztracených nebo zraněných turistů. V zimním období dodatkové tabule umístěné na rozcestnících informuji o lavinovém nebezpečí.

Na Krymu bylo z prostředků MZV ČR vyznačeno od roku 2011 již více než 200 km turistických tras.
Další informace naleznete na
http://www.mzv.cz/…ranarum.html
http://www.zk.mns.gov.ua/news/777.html
http://m-studio.net.ua/#…