Tato lyžařsky velmi rozsáhlá oblast je rozdělena do tří velkých základních oblastí. Zahrnuje nejznámější a nejdražší region Val Gardena, o něco méně drahou Alta Badii a sportovně laděnou Arabbu. K těmto regionům přiléhají ještě další lyžařské lokality jako Seceda, Alpe di Siusi, Val di Fassa, Belvedere nebo Marmolada. Jedná se o největší italský lyžařský region, který obsáhne lyžař po svých lyžích bez použití skibusu.
Je velmi zajímavé sem jezdit ve stejný čas, protože jenom tak je možné (relativně) objektivně posoudit všechny souvztažnosti a změny.
Příjezd a parkování:
Příjezd ze všech hlavních přístupových směrů je jako každoročně velmi dobrý. Každý hotel, penzion má svá parkovací místa, zde je situace konstantní. Stejně konstantní je i parkování u páteřních lanových drah, které je již několik posledních let zpoplatněné částkou až do 10 EUR za den.
Ubytování:
Nejlevnější lze pořídit v předvánočním období a ve vzdálenosti 2 až 3 km od páteřních lanových drah v intervalu 20 až 40 EUR za lůžko v apartmánu některého z penzionů, ve vzdálenosti 0,1 až 0,3 km od páteřních lanových drah v rozmezí 30 až 60 EUR a v hotelech poblíž lanových drah s polopenzí v rozsahu 60 až 110 EUR za lůžko, osobu a den. Každoročně ceny v této oblasti neúprosně rostou o 5 až 10 %.
Ceny skipasů:
Denní skipas pro celou oblast Dolomiti Superski stojí (předvánoční /
hlavní sezóna) 40 / 50, dvoudenní 79 / 99, pětidenní 177 / 221,
šestidenní 203 / 254 EUR. Rozdíly tedy více než výrazné.
Hotely a penziony, které jsou zapojeny do programu prvního lyžování
(předvánoční termíny se každoročně mění a je potřebné je ověřit na
internetu), mají zvýhodněné ceny, kdy lyžař například zaplatí čtyři
dny ubytování a lyžování a přitom lyžuje a spí dnů pět.
Sněhové podmínky:
Oproti jiným letům napadlo poměrně hodně přírodního sněhu. V
údolích u nástupních lanových drah bylo 20 až 50 cm, na hřebenech 70 až
150 cm. Samozřejmě kvalitu sjezdových tratí vylepšoval technický sníh,
jehož výrobě svědčilo doslova arktické prostředí.
Nepříjemné bylo používání zasněžovacích systémů i přes den, kdy
„průletem“ clony padajícího technického sněhu nebezpečně namrzaly
lyžařské brýle. Stejně nebezpečné je vysněžování do ohromných
hromad, které zůstaly nerozhrnuty, zejména při snížené viditelnosti,
sněžení nebo difuzním světle. Proti minulým letům nepříjemná
novinka!
Teploty v tomto týdnu byly doslova bestiální v rozmezí -15 až -19 stupňů.
Ale každoročně je počasí v tomto období a zde poměrně mrazivé.
Nové lanovky:
Velmi vytížená kabinková dráha Boe v Corvaře má nové kabinky s možností sezení pro lyžaře. Bohužel přístup k lanové dráze zůstává nezměněn a je stále poněkud složitě řešen poměrně úzkým přístupovým molem, nepříjemně do kopce k turniketům.
Lyžování:
Až na výjimky všechny sjezdové tratě byly dokonale vysněžené. Některé se ještě postupně uváděly do provozu zejména s ohledem na úpravu sjezdových tratí rozhrnutím obrovských hromad technického sněhu.
Úprava sjezdových tratí:
Největší zklamání! Vždy jsem italské pistéry vychvaloval až do nebe. Letos nebudu, naopak. Sjezdové tratě byly upraveny nedbale, na širokých pistách s řadou nepříjemných příčných nerovností, s nenavazujícími pásy jednotlivých tras pistérů a leckde se zbytky boulí. Na v pěti dnech projetých 250 km bych hodnotil 60 % upraveno spíše hůř až mizerně a pouze 40 % dobře a brilantně.
Skibus:
Největší změna! Letos poprvé se za skibusy v oblasti Corvary i jinde platí. Týdenní jízdenka stojí 5 EUR a lyžaři ji prodá každý ubytovatel nebo IC. Pozor, probíhají přísné kontroly a vybírají se velmi tučné pokuty.
Občerstvovací služby:
Jako vždy dokonalé. Pouze některé restaurace podél sjezdových tratí i v lyžařských centrech nebyly v provozu.
Návštěvnost:
Ve dnech 9. až 11. 12. proti jiným letům hodně nízká. Na sjezdovkách skoro nikdo, na parkovištích, vloni zaplněných tak na 50 %, pouhých několik vozů. Situace se dramaticky změnila ve čtvrtek 12. 12. nájezdem snad celé Evropy, v sobotu 15. 12. přes husté sněžení parkoviště natřískána - totální masakr. Prodloužený lyžařský víkend před Vánoci si při dobrých sněhových podmínkách nechtěl nechat ujít patrně nikdo.
Plusy:

- nízký počet lyžařů v úplném začátku otevření sezóny
- vysoká ochota „neopotřebovaného“ personálu u lanovek a v restauracích
- výborné sněhové podmínky
- přes mrazivé počasí jasno, slunečno
- možnost zblízka vidět tréninky na závody světového poháru na sjezdové trati Saslong (super-G a sjezd), největší esa má lyžař na pár metrů kolem startu, který je ohraničený pouze malým vyhrazeným prostorem
Mínusy:
- letos jich bylo kupodivu hodně
- především výrazně zhoršená úprava sjezdových tratí
- absence pojízdného chodníku nad Boe, usnadňující přístup k lanové dráze Valon a nefunkční pojízdný chodník v Arabbě
- musím říci, že mínusem i proti jiným letům žádná výraznější novinka, kromě té poslední - zpoplatnění dříve bezplatných skibusů
Autor je úspěšný podnikatel v českém horském byznysu a zároveň bývalý manažer a jednatel českého lanovkářského svazu.