Přestože letos napadl na vrcholcích hor v Rakousku první sníh dříve než loni, byla to spíš jen předzvěst příchodu zimy než festovní základ pro nadcházející sezónu. Po dvou dnech silného větru a sněžení nastal ten pravý okamžik vyrazit vstříc nové sezóně v pátek 25. října. Na vrcholku rakouského ledovce Hintertux v nadmořské výšce 3 250 m n. m. leží 135 cm sněhu a v mezistanici Tuxer Fernerhaus v nadmořské výšce 2 660 m n. m. je přijatelných 45 cm.


Ke slunci zalité nástupní kabince Gletscherbusu přijíždíme po přibližně 550 km z Prahy chvíli po osmé ranní. A právě včas - první lyžaře turnikety pouští v 8.15 hod. Klidnou kabinkou stoupáme do první mezistanice Sommerbergalm v nadmořské výšce 2 100 m n. m., kde je k našemu překvapení vidět první sníh. Cesta pokračuje se dvěma přestupy až na vrchol Gefrorene Wand, kde nás vítají sluncem ozářené a na první pohled perfektně upravené svahy. Nezbývá než dotáhnout lyžáky a poprvé po letní pauze zkusit zatím nejisté oblouky…


Hintertux patří k areálům, kde se můžete kabinkovou lanovkou vyvézt až na samý vrchol a hned po prvním kontaktu se sněhem tak lyže musí směřovat dolů - žádné další šplhání kotvou, rovnou se jde na věc… V pátek bylo v areálu otevřeno celkem 34 km sjezdovek, většinou červených, a k tomu 15 vleků. Současně již byl otevřen snowpark.
Pro začátek si vybíráme kotvou obsluhovanou červenou sjezdovku č. 8 na Gefrorene Wand. První zhodnocení kvality svahu bylo správné - perfektní manšestr, který je po nočním mrazu příjemně tvrdý. První oblouky se postupně mění ve stále jistější jízdu, kterou během první hodiny pilujeme na protilehlém Olepereru na mírnější modré sjezdovce 9a i prudší, ale stále modré devítce se zrádným hankem. Obě jsou obsluhovány kotvou, takže odpočinku si moc nedopřejeme ani při cestě vzhůru. Kvůli troše odpočinku na třísedačkové lanovce Schlegeis proto míříme na jižní stranu na červenou pětku, která je ovšem hodně zledovatělá a plná hrbolů. Trochu jsme se obávali, že v začátku sezóny a při relativně malém množství sněhu bude problematické přejíždět mezi jednotlivými částmi areálu, ale naštěstí jsme se spletli. Bez sebemenších problémů přejíždíme zpět na sever do lokality Kaserer na červenou sjezdovku č. 11. Vyzkoušíme i delší modrou 12, ale ta nám svými parametry moc nevyhovuje, navíc se zde více než kde jinde v areálu projevuje začátek sezóny - sjezdovka je hrbolatá, s hrudkami ledu a zledovatělým dojezdem k nástupu na kotvu. Po přibližně dvou hodinách intenzivního ježdění bychom si troufli i na černou 11b, která je bohužel zatím uzavřená a tak se vracíme zpět do hlavního "účka" Gefrorene Wand a Olperer mezi čtyři kotvy a bohužel i mezi více lidí s frontami do 10 minut.
Sjezdovky č. 4 a 8a na svahu Gefrorene Wand si pro trénink v brankách uzavřelo několik týmů a tak moc možností nezbývá. Zkoušíme červený sjezd po trojce až do mezistanice k Tuxer Fernerhausu, ale ani zde to ještě není úplně ideální. Je bohužel znát i každoroční pozorovatelný ústup ledovce. Do oběda tak střídáme téměř všechny sjezdovky a přepravní zařízení.



Krásné slunečné počasí nám v době své největší intenzity ukazuje i svou odvrácenou tvář, a to v podobě měkčího a místy i celkem rychle tajícího sněhu. Trénující týmy po poledni svahy opouští, a tak se znovu můžeme vrátit i na ůvodně nejlepší sjezdovky č. 4 a 8a. Ranní kvalita sjezdovek je ale již nenávratně pryč. Zkoušíme znovu přejet na Kaserer a střídat provozem nejméně zatížené sjezdovky, ale i zde se slunce podepsalo na kvalitě terénu. Vydržíme však téměř do konce otevírací doby a s příjemnou únavou a koneckonců spokojeností z prvního lyžování sjíždíme kabinkovou lanovkou zpět do údolí. První letošní lyžování je za námi…

Aktuální report Hintertuxer Gletscher z 25. 10. 2013:

Sněhové podmínky

  • udávaná výška sněhu je na vrcholcích 135 cm
  • i přes celodenní sluneční svit se teploty držely kolem nuly
  • téměř bezvětří

Komfort

  • hlavní páteřní síť tvoří celkem 6 kabinkových lanovek
  • na ledovce jsou dvě sedačky a šest kotev, pod ledovcem jsou ještě další tři sedačkové lanovky a dvě kotvy

Zalidněnost

  • první hodina byla prakticky bez front, včetně nástupu na kabinky, čekání maximálně dvě, tři minuty
  • obě sedačky překvapivě úplně bez lidí
  • později čekání do 10 minut s tím, že na severní straně - vleky u sjezdovek č. 11 a 12 (Kaserer) méně exponované po celý den
  • zalidněnost byla spíše nižší, a to díky provozu na celém ledovci a ještě předvíkendové návštěvnosti

Ceny

  • jednodenní skipas pro dospělého stojí 47 eur a je vydáván na čipovou kartu se zálohou 2 eura

Doprava do střediska

  • cesta z Prahy trvá přibližně 5,5 hodiny a ujedete přibližně 550 km
  • parkování u nástupní stanice je zdarma a pracovníky areálu velmi dobře organizované

Plus lyžařského areálu:

  • i v začátku sezóny bezproblémové propojení všech otevřených sjezdovek
  • perfektnně upravené sjezdovky po ránu
  • jedno z nejbližších míst, kam lze vyrazit za předzimním lyžováním
  • vysoká nadmořská výška

Minus lyžařského areálu:

  • od týmů úplně zničené a následně prakticky nepoužitelné dvě sjezdovky
  • bohužel neovlivnitelný jev ubývajícího ledovce, i když se provozovatelé snaží, seč jim síly stačí

Máte aktuální zkušenosti z návštěvy ledovce? Napište vlastní krátkou zprávu (minireport) nebo obsáhlejší podrobný aktuální report!

Autor je stálým spolupracovníkem redakce.