Francouzské městečko Chamonix, ležící v údolí nejvyšší evropské hory Mont Blanc, je bez diskuze mekkou lyžařského sportu. Pochází odsud mnoho šampionů, ale i průkopníků lyžování. Proto není divu, že právě zde v údolí Mont Blancu vznikají jedny z nejstarších a nejtradičnějších lyží – Dynastar a Rossignol. Ne každý ví, že tyto dvě společnosti tvoří dohromady jeden koncern a lyže těchto dvou značek se vyrábí doslova pod jednou střechou.

Továrna, která leží pod vrcholem Mont Blancu v městečku Sallanches, působí už od prvního pohledu tak nějak rodinně. Naše průvodkyně jsou milé a ochotně odpovídají na většinu našich otázek. Některé dotazy však zůstávají s omluvným úsměvem nezodpovězené – přece jen, tajemství výroby je tajemství výroby. A to je třeba velmi pozorně střežit. Přesto nás v továrně Dynastaru nechávají nahlédnout pěkně hluboko pod pokličku své výrobní linky.

Jak se rodí lyže?

Základem každé pořádné lyže musí být dobré dřevěné jádro. U Dynastaru na to jdou fikaně a jádro jejich lyží je tvořeno ze dřeva několika druhů stromů, aby lyže měla všechny jejich potřebné vlastnosti. „Používáme dub, topol a paulovnii pro lehké dřevěné jádro a kompozitové dřevěné jádro s plastickou pěnou,“ říká manažer výroby Dynastaru Teddy Dhelens. Celý proces, jak je patrné, začíná výrobou těchto jader. Lisují a lepí se dohromady do podoby dřevěných špalíků. Ty se vkládají do první části výrobní linky, která se postará o jejich na milimetry přesné ohoblování do požadovaného rozměru. Tato první část výrobní linky se skládá z 12 různých mechanismů a za hodinu je schopná vyprodukovat až 150 kusů jader lyží. Na konci linky prochází všechna jádra přísnou kontrolou profilu a především tloušťky. Poté je třeba nechat dřevěné jádro „uležet“ ve speciálním držáku, který tvaruje dřevo do žádaného prohnutého tvaru.

Mezitím se ale musí vyrobit další části, které na konci procesu dají dohromady lyži. Jednou z nich je základní část lyže – skluznice čili „base“. Ta je tvořena z role polyethylenu – opět zde existuje několik různých druhů podle modelů vyráběných lyží – liší se barvou, tloušťkou, chemickým složením a dalšími detaily, které si továrna pečlivě střeží. Na jádra jsou ručně montovány a lepeny speciální výztuhy, které svým umístěním pod vázáním dodávají lyžaři lepší kontrolu nad lyží. Samotná lyže se před finálním zatavením skládá přibližně z deseti vrstev (může jich být více nebo méně – podle typu vyráběné lyže) včetně jádra, skluznice, desingnové části na povrchu a několika různých vláknitých „fólií“, které jsou důležité pro vlastnosti lyže – její pružnost, tuhost atd.


Když jsou připraveny všechny vrstvy a dřevěné jádro je správně vytvarováno, přichází na řadu konečně finální „zatavení lyže“. Lis, který všechny vrstvy „spéká“ dohromady, je vzdáleně podobný toastovači, který každý zná z kuchyně. Do něj jsou postupně vloženy všechny vrstvy – začíná se samozřejmě skluznicí a končí vrchním designovaným povlakem. Uprostřed nesmí chybět dřevěné jádro a po stranách pečlivě a přesně napasované hrany. Některé vrstvy jsou pečlivě natřeny lepidlem, jiné jsou na sebe položeny bez jakéhokoliv spojovacího materiálu. Lidé, kteří tyto stroje obsuhují, musí dávat velký pozor, aby všechny vrstvy nakladli do „spékacího toastovače“ přesně a ve správném pořadí. Zkušeným okem odhadují správné množství spojovacích lepících materiálů, kterým natírají některé vrstvy. Po pečlivém nakladení všech vrstev je lis uzavřen a pod vysokou teplotou a tlakem začíná spékat všechno dohromady. Po vychladnutí však z lisu nevyndáme hotovou lyži, ale něco, co ji tvarem pouza připomíná. Po spečení je ještě třeba všechno pečlivě obrousit. Zde přichází na řadu další tovární linka, která polyká jednu lyži za druhou a pečlivě obrušuje přebytečný materiál. Nicméně stroje nejsou dokonalé, a tak je potřeba ještě další kontrola. Na konci linky projde každá lyže rukou ještě několika lidem. Ti svými zkušenými pohledy překontrolují tvary lyže a její celkovou kvalitu.

Pak už jen zbývá namontovat na špičky lyží obrubně, nechat na speciálním stroji navrtat díry a připevnit desku, která nese vázání. A lyže může putovat do světa.


Co jste nevěděli o značce Dynastar:

  • továrna Dynastar vyrobí ročně až 300 tisíc párů lyží
  • výroba jedné lyže trvá přibližně čtyři týdny
  • za dobu své existence vytvořila společnost Dynastar stovky druhů lyží
  • společnost Dynastar byla založena v roce 1963
  • v roce 1967 byl Dynastar koupen firmou Rossignol
  • Dynastar má ještě jednu továrnu ve Španělsku