Klínovec (Krušné hory) – nejmodernější lanovka v Krušných horách
Bezesporu největší letošní investicí je 1. etapa kompletní proměny lyžařského areálu na Klínovci. Jeho páteří se stane moderní odpojitelná čtyřsedačková lanovka Doppelmayr s oranžovými bublinami a příznačným názvem Centrální vedoucí ze současného miniareálu až na vrchol Klínovce, která nahradí lyžařský vlek Pařezovka a společně s lanovou dráhou ve SKIPARKu Červená Voda (viz dále) se stanou prvními čtyřsedačkovými lanovkami s bublinami na území České republiky. Dráha s délkou 1 235 metrů bude disponovat přepravní kapacitou 2 400 osob za hodinu a depem pro všech 89 sedaček umístěným v dolní stanici. V dolní stanici je nástup z prostorových důvodů řešen jako kolmý k ose trati, jedná se tak již o 4. lanovku s tímto řešením na území České republiky. Generálním dodavatelem celé stavby je osvědčená stavební firma Kers. Součástí první etapy je i prodloužení sjezdovky Pařezovka na celkovou délku 1 500 m (nová lanovka obslouží ale i stávající sjezdovky U zabitého a Přemostěná) s vybudováním přemostění přes silnici z Loučné pod Klínovcem na Boží Dar, rozšíření a prodloužení zasněžovacího systému včetně výstavby nové retenční nádrže s celkovou kapacitou 15 tisíc m³ a pořízení 25 nových sněhových děl, náhrada dvou původních lyžařských vleků v miniareálu za nový výkonnější, navýšení počtu bezpečnostních prvků a sítí a nový odbavovací systém umožňující společný skipas se sousedním německým lyžařským areálem Oberwiesenthal.
Dojezd nové sjezdovky a dolní část trasy nové čtyřsedačky na
Klínovci
Tím vznikne Skiarena Fichtelberg – Klínovec s 27 kilometry sjezdovek, 1
kabinovou lanovku, 5 sedačkovými lanovkami a 10 lyžařskými vleky, dvou-
a vícedenní skipasy budou automaticky platné v obou střediscích.
Výstavba na Klínovci byla zahájena 10. července 2011 a již koncem srpna
bylo na své místo usazeno všech 11 podpěr. Čtyři podpěry č. 4, 6, 7 a 8
v těžko přístupném terénu byly usazeny za pomoci vrtulníku Mi-8
slovenské firmy Techmont, pro ostatní podpěry v méně náročném terénu
postačil autojeřáb. Na přelomu září a října byly smontovány obě
stanice (napřed horní vratná, poté dolní poháněcí a napínací)
v designu UNI-G se slušivým černo-oranžovo-šedým barevným provedením.
V době uzávěrky tohoto vydání SNOW již bylo rozvinováno a zaplétáno
dopravní lano Fatzer a na parkoviště byly z firmy Doppelmayr dodávány
další a další zabalené sedačky s bublinami, uvedení nové lanové
dráhy do provozu na začátku nadcházející zimní sezóny tedy nebrání nic
v cestě.
Montáž dolní poháněcí a napínací stanice lanové dráhy
Centrální
Součástí první etapy je také rozvoj letních aktivit. Ve fázi příprav
a projektování je projekt Singltrek Klínovec – trvale udržitelná stezka,
budující vztah cyklistů s přírodou. Ten si klade za cíl rozvíjet
rodinnou cykloturistiku v lokalitě a na svazích Klínovce tak vznikne
zpočátku přibližně 10 kilometrů dlouhá jednosměrná trať přírodního
charakteru, která bude respektovat místní krajinu, terén, flóru a okolí.
Singltrek navazuje na již probíhající projekt Cyklistika bez námahy,
součástí projektu je i nové značení stezek a jejich pravidelná
údržba.
Montáž opláštění horní vratné stanice na Klínovci, jeho barevné
řešení bude dobře ladit se sedačkami s oranžovými bublinami
Celková hodnota letošní investice dosáhla 150 milionů korun. Tím ovšem
proměna klínoveckého areálu zdaleka nekončí, v následujících letech na
první etapu navážou další tři. Ve druhé etapě, která by podle
stávajících plánů měla být realizována již v příštím roce, dojde
především k propojení skiareálů Klínovec a Oberwiesenthal, kdy bude
kotvový vlek u sjezdovky Přemostěná nahrazen neodpojitelnou
čtyřsedačkovou s rozběhovým pásem a dále bude vybudována
čtyřsedačka shodného typu z obce Loučná pod Klínovcem k dolní stanici
lanovky Přemostěná. Sjezdovka Přemostěná bude prodloužena o 1 200 m až
k obci Loučná, čímž dosáhne úctyhodné délky 2 700 metrů. Její
prodloužená část bude svou polohou a mírným sklonem vhodná především
pro začínající lyžaře a děti a samozřejmostí bude její vybavení
systémem technického zasněžování. V obci Loučná vznikne také nové
parkoviště pro přibližně 200 vozů a samotné propojení se sjezdovkami
v Oberwiesenthalu bude zajištěno lyžařským vláčkem.
Třetí etapa se bude týkat výměny dnes již zastaralé jednosedačkové lanovky z roku 1965 na jižním svahu Klínovce za 2 300 metrů dlouhou odpojitelnou čtyřsedačku s bublinami a výstavby téměř tři kilometry dlouhé sjezdovky s převýšením 500 m podél nové lanovky se systémem technického zasněžování. Dostupnost jižní strany by se měla zlepšit i díky výstavbě nové příjezdové cesty z Jáchymova a parkoviště pro 600 vozů. Konečně poslední 4. etapa zajistí díky vybudování nové dvoukilometrové sjezdovky a k ní přilehlé čtyřsedačkové lanovky na severozápadní straně Klínovce směrem k německým hranicím do lokality Fuchsloch a na ni navazující čtyřsedačky na německé straně fyzické propojení areálů Klínovec a Oberwiesenthalu bez sundání lyží. Realizace všech čtyř etap se předpokládá do roku 2020.
Sedačky s bublinou pro novou čtyřsedačku na Klínovci
Paseky nad Jizerou – Pizár (Krkonoše) – čtyřsedačka místo kotvového vleku
Po delší době se nové lanovky dočkají také lyžaři v Krkonoších. V Pasekách nad Jizerou v areálu Pizár nahradí původní kotvový vlek použitá fixní čtyřsedačka Garaventa z roku 1991 s rozběhovým pásem dovezená ze švýcarského Samnaunu, kde ji v roce 2010 nahradila nová šestisedačková lanovka s oranžovými bublinami s názvem Alp Bella–Muller. Zajímavostí bude dolní poháněcí a napínací stanice, která bude stejně jako v původní lokalitě v Samnaunu řešena jako klasická budova. I zde postupuje stavba 720 metrů dlouhé dráhy s převýšením 165 metrů a přepravní kapacitou 2 240 osob za hodinu podle plánu a po vybetonování patek podpěr a základů stanic bylo koncem srpna autojeřábem usazeno všech 10 podpěr. Následně byla zahájena montáž obou stanic. Skiareál Pizár disponuje kromě čtyřsedačkové lanovky ještě dětským vlekem s délkou 210 metrů a lyžařskou školičkou s půjčovnou lyží. Lyžaři mají na výběr ze dvou červených a tří modrých sjezdovek, které jsou z 80 % zasněžovány. Areál je jak sjezdovými tratěmi, tak skipasem propojen se sousedními vleky patřícími obci. U dolní stanice lanové dráhy se nachází restaurace s bufetem a bezplatné parkoviště pro přibližně 200 vozů. V okolí je také mnoho kilometrů upravovaných běžeckých tras.
Čenkovice (Orlické hory) – čtvrtá lanovka v Orlických horách
Intenzivně se staví také v Čenkovicích v Orlických horách, které se stanou již třetím domovem původní kramolínské fixní dvousedačky Steurer. Připomeňme, že úplně původně přepravovala tato lanovka mezi lety 1981 a 1997 lyžaře v rakouském středisku Werfenweng jako Wengeraubahn. V roce 2003 se opět rozjela v šumavském středisku Kramolín poblíž lipenské přehrady, zde se však příliš dlouho neohřála a již po pěti letech byla po nahrazení novou čtyřsedačkovou lanovkou prodána právě do Čenkovic.
Montáž dolní poháněcí stanice dvousedačky v Čenkovicích
Před znovu postavením v Čenkovicích prochází ovšem technologie lanové dráhy výraznou omlazovací kůrou – pohon s novým elektromotorem bude nově usazen ve volně stojící konstrukci, vratná stanice s hydraulickým napínáním bude dodána zcela nově a modernizací projdou také sedačky. Dráha s názvem Třebovská dvojka nahrazuje v délce 945 metrů dva lyžařské vleky (Transportu a Tatrapomu) vedoucí na Bukovou horu a pro zvýšení komfortu lyžařů bude nově vybavena rozběhovým pásem. Výstavba v Čenkovicích byla zahájena 14. června 2011 a v době naší návštěvy na začátku září již byla usazena většina z 14 podpěr. Ve druhé polovině září pak byla zahájena montáž dolní poháněcí stanice. Společně s výstavbou lanovky dojde k prodloužení sjezdovky v horní části o 50 metrů a méně zdatní lyžaři ocení možnost objet její prudkou horní část, tzv. padák, po nové modré sjezdovce. Investorem výstavby dvousedačkové lanové dráhy, jejíž přepravní kapacita bude činit 1 440 osob za hodinu, je Ski klub Česká Třebová.
Montáž podpěr dvousedačkové lanové dráhy v Čenkovicích
Téměř polovina z celkových nákladů, které dosahují částky 21 milionů korun, je hrazena prostřednictvím dotace z Regionálního operačního programu. Dvousedačka v Čenkovicích je v pořadí již čtvrtou lanovkou v Orlických horách, připomeňme, že ještě v roce 2005 jsme v tomto pohoří mohli nalézt pouze lyžařské vleky. Další investice jsou plánovány na rok 2012, kdy by zde měl být vybudován ještě dětský lyžařský vlek a přibližovací pás, který zajistí lyžařům jednodušší přístup od parkoviště k lanovce. Kromě lanovky se v čenkovickém areálu nachází ještě šest lyžařských vleků a celková délka sjezdovek s obtížností červená a modrá dosáhne čtyř kilometrů.
Horní část trasy dvousedačky v Čenkovicích s již usazenými
podpěrami
Červenohorské sedlo (Jeseníky) – dlouho očekávaná čtyřsedačka
Ani moravští lyžaři letos nepřijdou navzdory masivním investicím v uplynulých letech zkrátka a dočkají se alespoň jedné nové lanovky v podobě použité fixní čtyřsedačky s rozběhovým pásem na Červenohorském sedle. Sedačková lanovka méně známého a dnes již neexistujícího výrobce SSG (Swoboda Seilbahnbau GmbH, dříve jednoduše Swoboda) pochází z rakouského střediska Königsleiten (součást známé Zillertal Areny), kde sloužila do letoška lyžařům pod názvem Königsleiten 2000, kdy ji nahradila osmikabinková lanovka s oranžovými skly (po první vlaštovce Grand-Jet v Jasné se jedná teprve o druhou takovouto lanovku na světě).
Pohled od dolní stanice na trasu s již usazenými podpěrami
čtyřsedačkové lanovky na Červenohorském sedle
Na Červenohorském sedle nahradí lanová dráha zalomený lyžařský vlek na Velký Klínovec a přispěje tak k výraznému zvýšení komfortu v tomto areálu. Dráha s délkou 1 050 metrů bude schopna vyvézt na vrchol Velkého Klínovce každou hodinu 2 400 osob. Výstavba na Červenohorském sedle byla zahájena po prázdninách, pro montáž sedmi podpěr (z celkových šestnácti) v dolní části trasy nacházející se v těžko přístupném terénu byl v pátek 21. října využit vrtulník. Celkem bylo provedeno 26 letů v členění 7x tubus podpěry, 7x hlava podpěry a 12x kladková baterie a celá akce nezabrala víc než 4 hodiny. Kromě čtyřsedačkové lanovky nabídne skiareál v nadcházející zimní sezóně ještě 7 lyžařských vleků a více než pět kilometrů sjezdových tratí všech náročností. V příštím roce bude následovat realizace technického zasněžování celé modré sjezdovky.
Usazování tubusu podpěry čtyřsedačky na Červenohorském sedle pomocí
vrtulníku Mi-8 firmy Techmont
Červená Voda (Orlické hory) – doplnění bublin na sedačky
Poslední, avšak o to zajímavější letošní novinkou je úprava sedaček s novou investicí do osazení bublin na v loňském roce postavené odpojitelné čtyřsedačkové lanovce Leitner ve Skiparku Červená Voda. Sedačky jsou vybaveny také komfortním měkkým čalouněním v zelené barvě s opěrkou ve vysokém provedení, systémem vyhřívání a bezpečnostní pojistkou Kid Stop, lanová dráha v Červené Vodě se tak svým komfortem zařadí na první místo sedačkových lanovek v České republice a bude plně srovnatelná s v současnosti budovanými lanovkami v alpských střediscích. Prvních 22 upravených sedaček dorazilo od firmy Leitner na parkovistě ve Skiparku Červená Voda ve čtvrtek 6. října, v pátek 14. října se jich v Červené Vodě nacházelo již 55 a zároveň byla zahájena jejich kompletace se závěsy se spínacími aparáty a usazování na kolejnice depa. V Červené Vodě chystají ovšem na novou zimní sezónu i další novinky, mezi něž patří například nový lyžařský vlek na dojezdu sjezdovky, dětský Skipark s lyžařským kolotočem, snowpark, měřený úsek sjezdovky s radarem, slunečná terasa, třetí pokladna, nové apartmány přímo na dojezdu sjezdovky (celková ubytovací kapacita přímo v areálu nyní činí 37 míst ve studiích a apartmánech) a další. V příštím roce se areál bude snažit rozšířit se o druhou sjezdovku z vrcholu Bukové hory.
Sedačky s bublinou v Červené Vodě
Nové vleky i horské chaty
Zlepšení přichystaly i některé další české lyžařské areály. Tak například kotvový vlek dovezený z rakouského Goldecku zvýší přepravní kapacitu v Hlubočkách u Olomouce. Další použitý kotvový vlek staví lyžařské středisko Olešnice v Orlických horách a areál U Čápa v Příchovicích se zase rozšíří o původní kotvu ze střediska Pizár v Pasekách nad Jizerou. Na novinky se lyžaři mohou těšit také ve Ski areálu Kraličák v Hynčicích pod Sušinou, kde byla prodloužena sjezdovka Sušina a k ní postavena talířová poma místo původního krátkého vleku. Během léta byl dobudován také kompletně modernizovaný areál v Dolní Moravě, který kromě již v létě do provozu uvedené celoroční bobové dráhy Alpine-Coaster bude lákat nově také na čtyři chaty s názvy Marcelka, U Slona, Terezka a Slaměnka. Ty kromě ubytování v apartmánech a restaurací i s venkovním posezením nabídnou také veškeré servisní zázemí od toalet až po dětský koutek. Většího komfortu se dočkají i lyžaři na Bublavě, kde bude vybudováno 20 metrů široké přemostění silnice na v loňském roce postavené sjezdovce s čtyřsedačkovou lanovkou do Stříbrné.