Ski park Gruň (Beskydy)
Po delší době nová lanovka také v Beskydech
Po dlouhých 6 letech se další nové lanovky dočkali lyžaři v Beskydech. Ski park Gruň u obce Staré Hamry zakoupil a během letošního podzimu postavil použitou dvousedačkovou lanovku s rozběhovým pásem výrobce Girak-Garaventa (tato rakouská společnost vznikla v roce 1996 fúzí firem Girak a Garaventa a v roce 2002 přešla do skupiny Doppelmayr), kterou lze s rokem výroby 1997 a minimálním počtem najetých provozních hodin označit jako skoro novou.
Dolní stanice dvousedačkové lanovky
Zařízení pochází z rakouského Bad Ischlu, kde bylo provozováno jako lanovka s názvem Katrinlift a v roce 2011 bylo z důvodu nerentability demontováno a prodáno (zimní provoz v tomto malém středisku byl zcela ukončen). V Beskydech však na 554 metrů dlouhé trase s převýšením 144 metrů bude jistě ještě dlouhá léta prokazovat dobré služby.
Trasa lanovky
Výstavba na Gruni byla zahájena v létě vybetonováním patek podpěr a základů stanic, v první polovině října bylo na svá místa usazeno všech 8 podpěr. Pět z nich ve strmějším terénu bylo usazeno prostřednictvím vrtulníku. Během návštěvy střediska koncem října již probíhala montáž dolní napínací a horní poháněcí stanice, v polovině listopadu bylo rozvinuto a zapleteno dopravní lano a v době uzávěrky tohoto čísla už její uvedení do provozu čekalo jen na sníh.
Montáž lanovky probíhala za pěkného podzimního počasí, na snímku
poslední podpěry
Kromě lanovky disponuje Ski Park Gruň 2 lyžařskými vleky, které obsluhují čtyři technicky zasněžované sjezdové tratě o celkové délce 4,3 km. Součástí letošní investice, která je částečně hrazena z dotací Evropské unie, je také prodloužení lyžařského vleku na Gruň o 80 metrů až k parkovišti. Zároveň proběhla rekonstrukce hlavní budovy chaty Armaturka – nyní je tak v areálu ve třech objektech k dispozici ubytování pro 140 lidí. Rozšířeno bylo také parkoviště, postaveno nové osvětlení a modernizací prošel i systém technického zasněžování. Dopravu lyžařů do střediska bude nově usnadňovat skibus z Jamníku.
Karlov pod Pradědem (Jeseníky)
Rychlá čtyřsedačková lanovka konečně dokončena
O nové odpojitelné vysokokapacitní čtyřsedačkové lanovce v Karlově pod Pradědem jsme jako o novince psali sice již v minulém ročníku SNOW, z důvodu velké náročnosti montáže a zprovoznění se však lanovku vloni ještě nepodařilo uvést do provozu. Během loňského roku byla lanovka Karlovský express kompletně dokončena a uvedení do provozu na první vánoční svátek tak již nebránilo nic v cestě.
Horní stanice Karlovského expressu
Připomeňme si, že jde o lanovku Doppelmayr z roku 1991, která pochází z rakouského Söldenu a v České republice se díky své přepravní kapacitě 2 880 os./hod. stala nejkapacitnější čtyřsedačkovou lanovkou. Zároveň je Karlovský express délkou trasy 600 metrů nejkratší odpojitelnou lanovkou u nás – zatímco většina českých středisek by na takové vzdálenosti postavila obyčejnou neodpojitelnou lanovku, v Karlově mysleli jak na rychlost přepravy (při dopravní rychlosti 4,5 m/s potrvá jízda nahoru pouhé necelé dvě a půl minuty!), tak na komfort a bezpečnost při nastupování a vystupování.
Začátkem října zbývalo již jen namontovat opláštění dolní
stanice
Díky umělému osvětlení je nová lanovka se sjezdovkou v provozu i pro večerní lyžování. Společně s lanovkou, která je díky kompletní revizi a kvalitní údržbě stále v perfektním technickém stavu, a Karlovu tak přinese výrazné zvýšení komfortu i přepravní kapacity, byly vybudovány dvě nové technicky zasněžované sjezdovky střední a lehké náročnosti a také nová samoobslužná restaurace pro 100 lidí se sluneční terasou.
Trasa Karlovského expressu se sedačkami, zcela vlevo je patrný vrchol
Vysoké hole (1 464 m n. m.)
Nové lyžařské vleky i rolba pro lyžaře
Několik lyžařských středisek letos investovalo do nových lyžařských vleků. Kotvové vleky Doppelmayr přibyly na nové sjezdovce, která je součástí více než tříkilometrové modré sjezdovky, v Koutech nad Desnou a v Železné Rudě v areálu Nad nádražím, kde byl nahrazen starý vlek Transporta. V Železné Rudě, tentokrát však v areálu Špičák, přibyla také nová 650 metrů dlouhá kotva Michálek Chrudim v dolní části sjezdovky Šance a stejný typ vleku byl postaven i ve Ski Areně ve Vrbně pod Pradědem. Z Itálie dovezený lyžařský vlek Doppelmayr nahradil v délce 440 m dvojici stávajících lyžařských vleků ve Skiparku Filipovice a nové menší lyžařské vleky byly postaveny také ve skiareálech v Tošovicích a na Monínci. Další letošní novinkou je výměna sedaček na dvousedačkové lanovce ve skiareálu Rališka na Horní Bečvě za modernější a komfortnější typ. Za zmínku stojí také přibližovací pás v Peci pod Sněžkou, který usnadňuje přístup k lanovce Hnědý vrch. Nově mohou návštěvníci přejíždět na lyžích po přejezdových cestách z areálu na Černé hoře do Pece pod Sněžkou, v úsecích s mírným stoupáním je zdarma svezou dvě nové rolby.
Projekty roku 2014
Také v letošním roce se můžeme těšit na hezkou řádku nových lanovek a projektů. Zřejmě největší investicí zimní sezóny 2014/15 by mohla být komfortní 1 200 metrů dlouhá šestisedačková lanovka s bublinami a vyhříváním sedaček (první svého druhu v ČR) v Janských Lázních, která bude obsluhovat v letošním roce vykácenou sjezdovku Hofmanky. V dalších letech bude provozovatelem Mega Plus postavena stejná lanovka také na sjezdovce Javor v Peci pod Sněžkou a současnou trojsedačkovou lanovku U lomu v Černém Dole nahradí neodpojitelná čtyřsedačka v prodloužené trase. Dokončena bude také rozestavěná odpojitelná čtyřsedačková lanovka Doppelmayr s oranžovými bublinami z Jáchymova na Klínovec, kterou doprovodí nová sjezdovka. Výrazného rozšíření se dočká rovněž Skipark Filipovice v Jeseníkách, kde bude postavena odpojitelná čtyřsedačková lanovka Leitner, dovezená loni z italského střediska Ratschings. Součástí projektu je i nová sjezdovka a letní bobová dráha. Na dvousedačkovou lanovku se mohou těšit lyžaři například v Hynčicích pod Sušinou nebo ve skiareálu Armáda v Dolní Lomné v Beskydech, jejíž technologie pocházející z rakouského Kitzbühelu se již nachází v České republice. Raritou bude také již dovezená krátká neodpojitelná čtyřmístná kabinková lanovka na Bubákově v Herlíkovicích, jejíž trasa dlouhá pouhých 200 m bude spojovat parkoviště se sjezdovkou. Tím odpadne dnešní „výšlap“ po dlouhém schodišti.
Nové lanovky na českých horách 2013/14
Areál | typ | Délka | Převýšení | Kapacita | |
Pstruží–Plešivec | odpojitelná 4sedačka | 1 391 m | 307 m | 2 400 os/h | |
Plešivec – Modes Grund | odpojitelná 4sedačka | 787 m | 228 m | 2 400 os/h | |
Plešivec – Plešivecká louka | 4sedačka | 359 m | 74 m | 2 381 os/h | |
Telnice – Rudný vrch | odpojitelná | 2sedačka | 820 m | 209 m | 1 440 os/h |
Pec pod Sněžkou – Růžová hora | 4místná kabina | 1 747 m | 508 m | 250 os/h | |
Růžová hora – Sněžka | 4místná kabina | 1 969 m | 252 m | 250 os/h | |
Hrubá Voda | 4sedačka | 289 m | 68 m | 2 000 os/h | |
Karlov pod Pradědem – V Javořinách | odpojitelná 4sedačka | 600 m | 145 m | 2 880 os/h | |
Karlov pod Pradědem – Myšák | 2sedačka | 577 m | 147 m | 1 400 os/h | |
Gruň–Armaturka | 2sedačka | 554 m | 144 m | 1 280 os/h |