Nějakou dobu jsem musel. Například, když jsem bydlel a pracoval v Africe. Nebo i teď nedávno, když jsem více než měsíc strávil na březích Indického oceánu a natáčel seriál o surfování. Vlny jsou sen, ale na sníh jsem se mega ultra extra těšil. Člověk možná miluje nejvíce právě ten sport, který dělal už jako dítě.
Sjezdové lyžování je taky jediný sport na světě, na který se můžu dívat v televizi déle než deset minut. I když si užívám prašan a freeride, tak ski porna nejsou něco, na co bych se vydržel dlouho dívat. Čím to je, že napětí mezi brankami obřáku je pro mě ze všech sportů nejvíce zajímavé? Vždyť například v hokeji se děje více věcí, ve formuli 1 je vyšší rychlost a dokonce i tenis má více zvratů. Holt, asi je něco úžasného na tom, jak borci ve světáku dokážou ovládat lyže po podložce, kterou nemohu nazvat jinak než nakloněné kluziště. Jak jsem dříve napsal, měl jsem možnost projet olympijskou trať injektovanou vodou, a musím vám říct, že to se sjezdovkou má pramálo společného.
Tito borci a borky by po takovém ledu nikdy nemohli letět jejich perfektním závodním způsobem bez jejich perfektních závodních lyží. Těch lyží, které jsou vyrobeny ve speciálním závodním oddělení, těch lyží, které použijí třeba jen několikrát za sezónu. Ano, tito lyžaři jsou tak špičkoví, že by svah sjeli i na lyžích z obchodu, ale oni chtějí vyhrát, a tak potřebují lyže tvrdé mnohem více než normální smrtelníci a k tomu ještě správně úzké a dlouhé podle pravidel FIS!
Vítěz formule 1 se v dějišti závodu fotí před svým závodním strojem, a ne před Renaultem Megane či Mercedesem Vito. Vítěz Tour de France na konci etapy drží svůj sedmikilový karbonový speciál a ne městské kolo stejné značky, na kterém babičky jezdí na nákup. Proč musejí lyžaři v obřáku či super-G během sekundy zahodit své suprové lyže, které jsou v mých očích vrcholem lyžařského průmyslu, a pózovat s něčím, co připomíná slalomky či dokonce běžné lyže z obchodu? Je to proto, že své závodní lyže před sebou navzájem tají? Ani trochu. Vše, co tyto závodní lyže umí, je stejně schováno pod kapotou. Je to proto, že aby je servismani ihned mohli utřít, usušit, ochránit? Nebo proto, aby se lyže nepřikládaly bez ochranných pásků skluznicemi na sebe? No dobře, tak jim podejte druhé, ale třeba jejich tréninkové pro stejnou disciplínu!
Dříve bylo normální, že lyžař dojel sjezd, a tak logicky na stupních vítězů stál s lyžemi delšími než dva metry. Dnes tam ale stojí a lyže má po bradu. Je jasné, že firmy chtějí ukázat lyže pro masy a ne speciálky na určitou disciplínu, které si nikdo nekupuje a vlastně ani pořádně koupit nemůže. Ale copak si marketingoví direktoři lyžařských firem opravdu myslí, že diváci jsou tak nekonečně stupidní a potřebují, aby lyže závodníka vypadala přesně jako lyže, kterou si koupí v obchodě? Copak si myslí, že lidi nevědí, že závodní lyže je dvakrát těžší, sedmkrát tvrdší a její skluznice pětkrát rychlejší než těch z regálů?
Loni jsem si poprvé v životě koupil lyže na super-G. Co na tom, že jsem je využil za celou sezónu pouze jednou na dvě hodiny, když jsem byl v sedm ráno majiteli areálu Kouty pozván na trénink s jejich závodním týmem. Dát si tříkilometrovou pistu od vrchu až dolů, to byly rozhodně jedny z nejlepších jízd celé mé sezóny. Ty lyže jsou tak krásné, že se na ně někdy chodím jen tak dívat. Mimochodem, byli byste překvapení, ale na lyžích na super-G se dá i zatáčet. Jen musíte jet rychle.
Jednou mi Glen Plake vysvětlil, proč byl v jeho extrémních videích k vidění tak často na dvě stě dvacítkách: "Nové lyže jsme si koupit nemohli, a tak jsme byli vděční za jeté od kamarádů ze závodního oddílu. Obřačky měli většinou vypráskané, ale na lyžích na super-G odjeli jen pár závodů za sezónu, takže byly pořád tvrdé a ve výborném stavu. Takovou lyži jsme ve skalách jen tak nezlomili."
Když je o rameno závodnice opřená lyže 215 nebo více centimetrů dlouhá, tak to v mých očích vypovídá o jejím lyžařském umu. Proto je ve světáku ona a ne ta tlustá teta, co hobluje pistu na stopadesátkách. Nevím jak vám, ale mně to připadá tak absurdní, že bych klidně napsal petici na FIS, aby tuto praktiku eliminovali. Sjezdaři, ukažte nám své lyže!
Ještě že aspoň ti skokani na nás nehrají tuto trapnou marketingovou hru. Ale až i oni začnou pózovat s big footama, tak pojedu do Oberhofenu a na protest sjedu schody před kanclem FIS. Na sjezdkách. A pak poprosím Tinu, aby se mnou udělala na recepci rozhovor. V ruce už ale budu držet slalomky!
Foto z roku 1998:
Když Picabo Street v Naganu vyhrála Super-G, držela nad hlavou lyže na
super-G
A z roku 2014:
Když Anna Fenninger v Sochi vyhrála super-G, měla u sebe lyže na, no
vlastně nevíme na co...
Pavel Trčala je majitelem firmy CITY SPORTS s.r.o., jejíž program CITY
SKI je největším poskytovatelem jednodenních lyžařských zájezdů v
České republice. V zimě můžete se CITY SKI vyrazit na hory z těchto měst:
Praha, Brno, Ostrava, Pardubice, Olomouc, Plzeň. Podrobnosti naleznete na: www.cityski.cz