Nasazování řetězů na kola u auta v oblibě nemá asi nikdo. Není se čeho bát, pokud se nepodcení příprava, tedy vyzkoušet si je alespoň jednou nanečisto. Do kufru se vejdou vždy a například v Rakousku se vyhnete extra tučným pokutám. Navíc nasazení moderních řetězů je skutečně jednoduché!
V horských oblastech je vzhledem k nebezpečí uvíznutí lepší řetězy považovat za povinnou výbavu. „Pokud například v Rakousku řidič sněhovou situaci podcení a zablokuje komunikaci, hrozí mu pokuta až pět tisíc euro,“ varuje Petr Vomáčka z ÚAMK s tím, že za zimní řetězy lze považovat jen ty kovové. „Ostatní typy často nejsou policií v alpských zemích tolerovány a hrozí vám za jejich užití sankce stejná jako za jízdu bez nich,“ upřesňuje Petr Vomáčka.
U auta s pohonem všech kol si motoristé musí dát pozor na to, jestli výrobce nenařizuje použití řetězů na obou hnaných nápravách. „Hodně řidičů s těžkými SUV vozy s pohonem 4x4 a kvalitními zimními pneumatikami přestává mít potřebu se řetězy vybavit. Na všechno čtyřkolky rozhodně nestačí. A nejde jen o SUV. Zabrzdit rozjeté těžké SUV při jízdě z kopce nebo do zatáčky na ujetém či uklouzaném sněhu, je opravdu nebezpečný zážitek. Řetězy doporučuji nejdříve v klidu vyzkoušet na suchu,“ říká Martin Lenfeld z firmy Pewag, jejíž řetězy byly vítězi několika testů. Pro vozidla SUV a to i s pohonem 4x4 je mnohdy těžší sjet na sněhu dolů než vyjet.

Zkouška montáže sněhových řetězů pewag servo SUV
Češi si podle něj řetězy také s
oblibou mezi sebou půjčují, což nemusí být zrovna bezpečné. Bez
vyzkoušení montáže předem a bez toho, aby si zkontrolovali, zda rozměrově
pasují ve všech třech parametrech (např. 195/65/R15). „V Rakousku
existují specializované půjčovny, u nás to častěji probíhá na úrovni
známých a kamarádů, kteří si často půjčí řetěz nevhodný,“
dodává Lenfeld s tím, že je vždy potřeba přesně zjistit typ řetězu
podle auta. (Rakouské autokluby ÖAMTC a ARBÖ provozují dnes 110 půjčoven
sněhových řetězů.)
Absence sněhových řetězů v případě
nehody nebo kolize může hrát také roli ve výplatě pojistného.
„V případě nepoužití sněhových řetězů nás vždy
zajímá příčina pojistné události. Pokud by touto příčinou bylo
nepoužití řetězů, pak na to může pojišťovna reagovat a snížit
pojistné plnění. Na druhou stranu je však nutné říci, že pouhá absence
řetězů neznamená, že bychom motoristům pojistné plnění odmítli
zaplatit anebo jej automaticky krátili. Vždy jde o posouzení konkrétních
případů,“ říká tiskový mluvčí pojišťovny Allianz
Václav Bálek.
Doporučení – kvalitní výbava
Aby při vyjížďkách za zimními radovánkami neztuhly posádce rysy, je nutné mít kromě řetězů dostatek paliva v nádrži, rozmrazovací olej do zámků, nemrznoucí směs v ostřikovačích, smetáček, zimní rukavice, škrabku na led, pytlík s pískem, lopatku, lano, kanystr s palivem, startovací kabely, baterku a v neposlední řadě teplou deku nebo spacák, náhradní oblečení a autonabíječku na mobil.
Jak je to s řetězy v Alpských zemích?
Slovensko
Sněhové řetězy mohou být použity pouze v případě, že je dostatek
sněhu pro ochranu povrchu vozovky. Při použití musí být namontovány na
hnacích kolech. Pokud máte vozidlo s náhonem na všechna kola, řídíte se
manuálem k vozidlu.
Rakousko
Použití sněhových řetězů je povoleno, a pokud je u silnice umístěna
dopravní značka sněhové řetězy je nutné je nasadit na každou hnací
pneumatiku. Pokud máte vozidlo s náhonem na všechna kola, řídíte se
manuálem k vozidlu. Maximální rychlost je pak 50 km/h (v závislosti na
doporučení výrobce).
Německo
Použití sněhových řetězů je povoleno a maximální rychlostní limit s
nasazenými řetězy je 50 km/h. V horských oblastech je často vyžadováno
používání sněhových řetězů pomocí dopravní značky.
Švýcarsko
Sněhové řetězy jsou povinné v oblastech, kde je umístěna dopravní
značka. Vozidlo tak musí být vybaveno nejméně na dvou hnacích kolech.
Francie
Sněhové řetězy musí být vybaveno vozidlo na zasněžené silnici v souladu
s příslušnou dopravní značkou. Pokuty lze uložit za nedodržení tohoto
předpisu. Vozidla s řetězy nesmí překročit 50 km/h.
Itálie
Vozidla vybavená řetězy nesmí překročit 50 km/h.
(Zdroj: ÚAMK)