Lyžování se mezi sporty, které se většinou dají provozovat celoročně, do první desítky nedostalo. Konkrétně byla pokládána otázka: Jaké sporty jste si někdy vyzkoušeli?, a z výsledků se dá abstrahovat, že často jde o sporty-nesporty. Nejvíce, 88 % lidí, si někdy vyzkoušelo jízdu na kole. 79 % respondentů někdy zkusilo plavat, 68 % běhat, ping-pongovou pálku někdy drželo 66 %, brusle nazulo 64 % a badminton si pinklo 61 %. Je zřejmé, že ve většině těchto případů nepůjde o reálnou sportovní aktivitu, ale spíš formu náhodné zábavy. Kolik například z oněch 61 % badmintonistů (nějakých 4-5 milionů lidí!) zažilo skutečný badmintonový zápas na hřišti se sítí?
V první desítce je ještě posilování (kdo z nás někdy neudělal klik), fotbal, volejbal a tanec. U toho posledně jmenovaného těžko věřit, že by skutečně polovina populace zkusila sportovní tanec, zatímco naopak je velmi pravděpodobné, že si každý druhý někdy trsl třeba na táborové diskotéce nebo vesnické zábavě. Inu, zákoutí statistiky jsou temná. Lyžování se mezi sporty, které si vyzkoušelo nejvíc Čechů, do první desítky nedostalo.
Lyžování vede v nákladech
Zdá se ale, že průzkum zjišťoval i sporty nejprovozovanější, byť výsledky nebyly explicitně publikovány. A tam už lyžování v první desítce je. Dá se tak usoudit z toho, že figuruje v kapitole, kolik který sport Čechy stojí. S ročními náklady 4 670 Kč je lyžování vůbec nejdražší sport z deseti Čechy nejvíce provozovaných sportů. O nějakých 1 000 Kč levnější je druhý nejdražší tanec, přes tři tisíce korun platí posilující a badmintonisté. Průzkum zjistil, že lyžaři utratí nejvíce jak za vybavení, tak za cesty. Za vstupy a trenéry utratí více jen tanečníci.
Průzkum zmiňuje, že vůbec nejdražším sportem je jezdectví, kde průměrná útrata činí 35 tisíc korun a profesionál dá za rok prý až 300 tisíc. Škoda, že nezjistil, kolik za svůj sport platí profesionální sjezdaři. My víme, že se rozpočty alpských reprezentantů – proto, aby mohly základně fungovat – musejí pohybovat o řád výše.
Nákupy v kamenném obchodě jasně převažují
Přes neustálý strmý růst obratu internetových obchodů se čeští sportovci chovají poměrně konzervativně a s převahou 89:35 nakupují v kamenných obchodech. Co se týče jednotlivých sportů, nejvýraznější orientace na tradiční obchody je právě u lyžování, a to 88/12 %. V e-shopech naopak nejvíce utrácejí klienti posiloven, a to z 29 %.
A co se týče pořízení výbavy, 70 % lyžařů spoléhá na vlastní lyže (a kupuje si je), zatímco 21 % si výbavu půjčuje a 23 % ji dostává nebo dědí.
Reklama: prodej a
půjčení lyží v Praze