Slalomky jsou vývojovým stádiem snad každého lyžaře. Stádiem, které
zcela určitě přijde a většinou za čas pomine. Pomine, když chcete jít
dál. Když zjistíte, o čem je carvingový oblouk, o čem je sportovní
pojetí jízdy. Když se v tomto ohledu chcete zlepšovat. Chcete se hádat?
Dobrá, pak tedy připustím, že jednoho dne může u některých z vás
přijít druhá vlna zájmu o slalomky. Oprávněná. Dávno už jste zvládli
jízdu po hranách na mírném svahu, tam byla první zamilovanost do
krátkých, silně vykrojených lyží. Dynamický carvingový oblouk už
jezdíte i na delších lyžích a teď vás napadá: Uměl už bych dnes
slalomku zkrotit tak, jak to tahle neposedná mrcha vyžaduje na prudkých,
tvrdých sjezdovkách? V televizi, v podání Neureuthera, Myhrera nebo co
teprve Shiffrinové, to vypadá celkem jednoduše!
No vzali jste si hodně velké sousto. Ale pusťte se do toho, trénujte,
makejte, pilujte techniku a večer ještě dělejte dřepy! Anebo se jenom vozte
a čekejte, až slalomka zatočí…
Převážně do pohody
S vědomím, že převážná část zákazníků toužících po slalomkách
prožívá stádium první, tedy okouzlení točivostí a autokinetikou
krátkých, radikálně vykrojených lyží, ladí výrobci nové SL modely až
na výjimky do pohody. U těchto lyží netoužíme po extrémně pevné torzi,
nechceme pod vázání závodní desku, nemusí se nám na konci oblouku vracet
kdo ví jak dynamický rebound. Všechno chceme tak akorát. A věřte, že i
tak vám budou slalomky připravené na letošní zimu ujíždět pod
zadkem.
Co do rozměrů jsou všechny modely kategorie Race SL otestované v posledním
Supertestu německého Ski MAGAZINU stejné. Rozdíly jsou minimální, spíš
žádné. Testovala se délka 165 cm, jen Francouzi to chtěli vidět jinak
(Rossignol 167 cm, Dynastar 168 cm). Nejširší lyží, měřeno samozřejmě
pod vázáním, byla Nordica (69 mm), rádius všech lyží v délkách od 165
do 168 cm je spočítán na hodnotu 12 až 13 metrů.
Extrémisté v Supertestu
Už z výše popsaného by se dalo odvodit, že také v jízdních
vlastnostech jsou si nové slalomky předních světových výrobců hodně
podobné. Z řady vystoupily Elan SLX, protože byly, jak se testéři
domnívali, špatně nabroušené. Komentáře hovoří o extrémně
agresivních lyžích, které téměř nesmýkají, skvěle drží na hraně,
ale jízda na nich vyžaduje hodně pozornosti i sil. V souhrnném hodnocení
získaly Elany jen dvě hvězdičky za všestrannost a pouze jednu(!) za
komfort. To je snad nejhorší hodnocení v historii Ski Supertestu, nicméně
nepochybuju, že si i tyto lyže svoje zákazníky najdou. Někdo to prostě
rád hot…
Ke špatnému broušení ještě malá poznámka (stejný problém měl Elan na
Supertestu v kategorii obřaček): Je docela pravděpodobné, že na Supertestu
pořádaném ve studeném, vysoko položeném Suldenu byly lyže testovány na
tvrdé, ráno i přimrzlé pistě. V takových podmínkách vyplavou komplikace
s příliš agresivním držením hrany okamžitě na povrch. Na World Skitestu
bylo letos teplo, sjezdovka nezmrzla ani v noci a „přebroušené“ Elany
nikomu nevadily.
Problém ale ve skutečnosti nemusí spočívat pouze v servisu. Ve zkrutu
extrémně tuhá lyže také nerada smýká a Elan, věrný neutuchajícímu
inovátorství, si pohrává s karbonovou platformou pod vázáním…
ELAN SLX, doporučená MOC setu 21 730,-
Pozornost na sebe chytře upoutal Fischer, který letos do testu vyslal
„fisovou“, tedy skutečnou závodní slalomku. Trochu zariskoval (kdo ví,
zda malinko nepodváděl – připouštějí to pravidla Supertestu?), ale
vyplatilo se. RC4 WC SL s výkonnostní deskou byla testéry hodnocena
výtečně, byť v porovnání s ostatními lyžemi v testu samozřejmě
vykazuje hodně sportovní charakter. Hezky to ale ukazuje, že závodní lyže
nemusí být jen šíleně tvrdé a špatně ovladatelné. Race kvality
spočívají i v něčem jiném. Ale samozřejmě také existují závodní
lyže a závodní lyže, i zde je třeba rozlišovat.
Testovaná Fischer RC4 WC SL bude určitě vhodná pro ty z vás, kteří se ke
slalomkám vracíte v oné „druhé vlně“, takže už o řezaném oblouku
víte opravdu hodně. Fischer RC4 WC SL, doporučená MOC setu 18 990,-
Třetí lyží, na kterou bychom rádi upozornili, je Salomon S/RACE PRO. A
zase z úplně jiného důvodu. I toto je de facto závodní lyže, sáhneme-li
po té, co délkou odpovídá kategorii SL. A to na Supertestu udělali. Race
construction, závodní deska, takže vysoká stabilita a perfektní průhyb…
Ta lyže je na hraně báječná! I když pro veřejnost přece jen poměrně
tvrdá, takže asi bude svého majitele vozit spíš ve středních než
vyloženě krátkých obloucích. Pro mě je ale zajímavá celá story, tak
říkajíc filosofie, která za lyžemi Salomon S/RACE PRO stojí. Jedná se,
jak už bylo řečeno, o konstrukci z produkce závodního oddělení, včetně
závodní desky. Lyže je vyrobena ve čtyřech délkách a v závislosti na
délce se samozřejmě mění i krojení. Nehleďte na písmenka SL nebo GS,
nehleďte na udávaný rádius, berte prostě délku, jaká vám vyhovuje,
postavte to na hrany a jeďte. A těšte se! Kvalitně postavená lyže se umí
prohýbat a přitom skvěle drží na hraně. Když to umíte, zkracuje oblouk,
když chcete jet dlouhý, pojedete dlouhý. Pro úplné pochopení toho, co
Salomon v katalogu výkonnostně nadřadil „komerční“ slalomce a
obřačce, vezměte na vědomí, že stejná lyže – pochopitelně v jiné
délce – byla testována v kategorii GS. Salomon S/RACE PRO, doporučená MOC setu 26 790,-
Otestováno na Supertestu:
Atomic Redster S9, Blizzard Firebird SRC, Dynastar Speed Master SL, Elan SLX, Fischer RC4 WC SL Curv Booster, Head WC Rebels i.SL, Kästle RX12 SL, Nordica Dobermann SLR RB FDT, Rossignol Hero Elite ST Ti, Salomon S/Race Pro 165
Slalomku milovat, nebo nenávidět
Slalomka je typický „love or hate“ produkt. Žádná jiná lyže nebudí
tolik kontroverzí, tolik diskuzí, snad ještě extrémně široké
freeridovky. Tento názor hezky dokládá i to, jak ke slalom carverům
přistupují organizátoři největších evropských testů. Supertest
německého Ski MAGAZINU považuje lyže s označením SL za jedny z
nejdůležitějších v celém testu a věnuje jim dokonce dvě kategorie – SL
Race a SL Sport. Jakkoliv by někdejší šéf testu, profesor Mnichovské
university Veit Senner, sám vynikající lyžař, slalomky rekreačním
lyžařům nikdy nedoporučil, diktát trhu (a vydavatel časopisu Brinkmann) si
je v testu udržel. A současný ředitel Supertestu, obchodními řetězci
proškolený Ralf Kühlkampf, slalomky miluje.
Ředitel ski testu organizovaného německým „svazovým“ magazínem DSV
Aktiv Florian Schmidt (někdejší šéfredaktor Ski MAGAZINU) si od testování
slalomek nejprve rád odpočinul a pár let je ve svém DSV Aktiv testu
ignoroval jako „pro veřejnost absolutně nevhodné“. A nakonec musel
ustoupit, protože Němci slalomky prostě a jednoduše chtějí, bez ohledu na
to, co si o nich protřelý teoretik (nic ve zlém, Flo) myslí.
Gerhard Brüggler, vedoucí rakouského World Skitestu, zatím odolává.
„Děláme test pro běžné, průměrně zdatné rekreační lyžaře, to je
naše cílovka. A pro ně slalomky nemají význam. Na trhu je celá řada
točivých, snadno ovladatelných lyží, které vás povozí lépe než
slalomka.“ A slalomky netestuje. Tak uvidíme, jak dlouho mu to vydrží.

Franz Klammer s Gerhardem Brügglerem na World Skitestu
Německý Supertest je publikován ve SNOW 111 market, výběr z World Skitestu přineseme v prosincovém vydání SNOW 114.
Testy lyží 2018/19 budeme s menším zpožděním zveřejňovat na SNOW.cz v sekci https://snow.cz/testy
Související články:
Obřačky
2018/19: nejzajímavější lyže z letošních testů