Slalomky jsou vývojovým stádiem snad každého lyžaře. Stádiem, které zcela určitě přijde a většinou za čas pomine. Pomine, když chcete jít dál. Když zjistíte, o čem je carvingový oblouk, o čem je sportovní pojetí jízdy. Když se v tomto ohledu chcete zlepšovat. Chcete se hádat? Dobrá, pak tedy připustím, že jednoho dne může u některých z vás přijít druhá vlna zájmu o slalomky. Oprávněná. Dávno už jste zvládli jízdu po hranách na mírném svahu, tam byla první zamilovanost do krátkých, silně vykrojených lyží. Dynamický carvingový oblouk už jezdíte i na delších lyžích a teď vás napadá: Uměl už bych dnes slalomku zkrotit tak, jak to tahle neposedná mrcha vyžaduje na prudkých, tvrdých sjezdovkách? V televizi, v podání Neureuthera, Myhrera nebo co teprve Shiffrinové, to vypadá celkem jednoduše!
No vzali jste si hodně velké sousto. Ale pusťte se do toho, trénujte, makejte, pilujte techniku a večer ještě dělejte dřepy! Anebo se jenom vozte a čekejte, až slalomka zatočí…

Převážně do pohody

S vědomím, že převážná část zákazníků toužících po slalomkách prožívá stádium první, tedy okouzlení točivostí a autokinetikou krátkých, radikálně vykrojených lyží, ladí výrobci nové SL modely až na výjimky do pohody. U těchto lyží netoužíme po extrémně pevné torzi, nechceme pod vázání závodní desku, nemusí se nám na konci oblouku vracet kdo ví jak dynamický rebound. Všechno chceme tak akorát. A věřte, že i tak vám budou slalomky připravené na letošní zimu ujíždět pod zadkem.
Co do rozměrů jsou všechny modely kategorie Race SL otestované v posledním Supertestu německého Ski MAGAZINU stejné. Rozdíly jsou minimální, spíš žádné. Testovala se délka 165 cm, jen Francouzi to chtěli vidět jinak (Rossignol 167 cm, Dynastar 168 cm). Nejširší lyží, měřeno samozřejmě pod vázáním, byla Nordica (69 mm), rádius všech lyží v délkách od 165 do 168 cm je spočítán na hodnotu 12 až 13 metrů.

Extrémisté v Supertestu

Už z výše popsaného by se dalo odvodit, že také v jízdních vlastnostech jsou si nové slalomky předních světových výrobců hodně podobné. Z řady vystoupily Elan SLX, protože byly, jak se testéři domnívali, špatně nabroušené. Komentáře hovoří o extrémně agresivních lyžích, které téměř nesmýkají, skvěle drží na hraně, ale jízda na nich vyžaduje hodně pozornosti i sil. V souhrnném hodnocení získaly Elany jen dvě hvězdičky za všestrannost a pouze jednu(!) za komfort. To je snad nejhorší hodnocení v historii Ski Supertestu, nicméně nepochybuju, že si i tyto lyže svoje zákazníky najdou. Někdo to prostě rád hot…
Ke špatnému broušení ještě malá poznámka (stejný problém měl Elan na Supertestu v kategorii obřaček): Je docela pravděpodobné, že na Supertestu pořádaném ve studeném, vysoko položeném Suldenu byly lyže testovány na tvrdé, ráno i přimrzlé pistě. V takových podmínkách vyplavou komplikace s příliš agresivním držením hrany okamžitě na povrch. Na World Skitestu bylo letos teplo, sjezdovka nezmrzla ani v noci a „přebroušené“ Elany nikomu nevadily.
Problém ale ve skutečnosti nemusí spočívat pouze v servisu. Ve zkrutu extrémně tuhá lyže také nerada smýká a Elan, věrný neutuchajícímu inovátorství, si pohrává s karbonovou platformou pod vázáním… Elan SLX
ELAN SLX, doporučená MOC setu 21 730,-

Pozornost na sebe chytře upoutal Fischer, který letos do testu vyslal „fisovou“, tedy skutečnou závodní slalomku. Trochu zariskoval (kdo ví, zda malinko nepodváděl – připouštějí to pravidla Supertestu?), ale vyplatilo se. RC4 WC SL s výkonnostní deskou byla testéry hodnocena výtečně, byť v porovnání s ostatními lyžemi v testu samozřejmě vykazuje hodně sportovní charakter. Hezky to ale ukazuje, že závodní lyže nemusí být jen šíleně tvrdé a špatně ovladatelné. Race kvality spočívají i v něčem jiném. Ale samozřejmě také existují závodní lyže a závodní lyže, i zde je třeba rozlišovat.
Testovaná Fischer RC4 WC SL bude určitě vhodná pro ty z vás, kteří se ke slalomkám vracíte v oné „druhé vlně“, takže už o řezaném oblouku víte opravdu hodně. Fischer RC4 WC SL Fischer RC4 WC SL, doporučená MOC setu 18 990,-

Třetí lyží, na kterou bychom rádi upozornili, je Salomon S/RACE PRO. A zase z úplně jiného důvodu. I toto je de facto závodní lyže, sáhneme-li po té, co délkou odpovídá kategorii SL. A to na Supertestu udělali. Race construction, závodní deska, takže vysoká stabilita a perfektní průhyb… Ta lyže je na hraně báječná! I když pro veřejnost přece jen poměrně tvrdá, takže asi bude svého majitele vozit spíš ve středních než vyloženě krátkých obloucích. Pro mě je ale zajímavá celá story, tak říkajíc filosofie, která za lyžemi Salomon S/RACE PRO stojí. Jedná se, jak už bylo řečeno, o konstrukci z produkce závodního oddělení, včetně závodní desky. Lyže je vyrobena ve čtyřech délkách a v závislosti na délce se samozřejmě mění i krojení. Nehleďte na písmenka SL nebo GS, nehleďte na udávaný rádius, berte prostě délku, jaká vám vyhovuje, postavte to na hrany a jeďte. A těšte se! Kvalitně postavená lyže se umí prohýbat a přitom skvěle drží na hraně. Když to umíte, zkracuje oblouk, když chcete jet dlouhý, pojedete dlouhý. Pro úplné pochopení toho, co Salomon v katalogu výkonnostně nadřadil „komerční“ slalomce a obřačce, vezměte na vědomí, že stejná lyže – pochopitelně v jiné délce – byla testována v kategorii GS. Salomon S/Race PRO Salomon S/RACE PRO, doporučená MOC setu 26 790,-


Otestováno na Supertestu:

Atomic Redster S9, Blizzard Firebird SRC, Dynastar Speed Master SL, Elan SLX, Fischer RC4 WC SL Curv Booster, Head WC Rebels i.SL, Kästle RX12 SL, Nordica Dobermann SLR RB FDT, Rossignol Hero Elite ST Ti, Salomon S/Race Pro 165


Slalomku milovat, nebo nenávidět

Slalomka je typický „love or hate“ produkt. Žádná jiná lyže nebudí tolik kontroverzí, tolik diskuzí, snad ještě extrémně široké freeridovky. Tento názor hezky dokládá i to, jak ke slalom carverům přistupují organizátoři největších evropských testů. Supertest německého Ski MAGAZINU považuje lyže s označením SL za jedny z nejdůležitějších v celém testu a věnuje jim dokonce dvě kategorie – SL Race a SL Sport. Jakkoliv by někdejší šéf testu, profesor Mnichovské university Veit Senner, sám vynikající lyžař, slalomky rekreačním lyžařům nikdy nedoporučil, diktát trhu (a vydavatel časopisu Brinkmann) si je v testu udržel. A současný ředitel Supertestu, obchodními řetězci proškolený Ralf Kühlkampf, slalomky miluje.
Ředitel ski testu organizovaného německým „svazovým“ magazínem DSV Aktiv Florian Schmidt (někdejší šéfredaktor Ski MAGAZINU) si od testování slalomek nejprve rád odpočinul a pár let je ve svém DSV Aktiv testu ignoroval jako „pro veřejnost absolutně nevhodné“. A nakonec musel ustoupit, protože Němci slalomky prostě a jednoduše chtějí, bez ohledu na to, co si o nich protřelý teoretik (nic ve zlém, Flo) myslí.
Gerhard Brüggler, vedoucí rakouského World Skitestu, zatím odolává. „Děláme test pro běžné, průměrně zdatné rekreační lyžaře, to je naše cílovka. A pro ně slalomky nemají význam. Na trhu je celá řada točivých, snadno ovladatelných lyží, které vás povozí lépe než slalomka.“ A slalomky netestuje. Tak uvidíme, jak dlouho mu to vydrží.

Franz Klammer s Gerhardem Brügglerem na World Skitestu

Franz Klammer s Gerhardem Brügglerem na World Skitestu



Německý Supertest je publikován ve SNOW 111 market, výběr z World Skitestu přineseme v prosincovém vydání SNOW 114.


Testy lyží 2018/19 budeme s menším zpožděním zveřejňovat na SNOW.cz v sekci https://snow.cz/testy


Související články:
Obřačky 2018/19: nejzajímavější lyže z letošních testů