Tomáš Němec se chystá vytěžit maximum ze vzájemného spojení značek SPORTEN a KÄSTLE pomocí sdílení technologií, konstrukčních řešení a know-how. Počínaje sezónou 2018/19 došlo k významnému upgradu v konstrukci i designu celé kolekce SPORTEN. Zejména vyšší modely vznikaly nejenom s přispěním Ondry Banka, který se podílel na přípravě především slalomových lyží, ale i Rainera Nachbauera – šéfkonstruktéra značky KÄSTLE. Ten v minulosti zakládal a pracoval pro vývojové oddělení/race program Blizzard/Nordica a podílel se na konstrukci lyží například pro takové špičkové jezdce, jakými byli K. A. Aamodt nebo P. Zurbriggen.

Letošní kolekce tak prošla velmi výraznou změnou a získala závodní DNA, které jí mnohdy v minulosti chybělo, a byl to i důvod, proč především zákazníci z kategorie „performance hobby“ často volili jiné značky. SPORTEN preferuje technicky vyspělý produkt a kvalitu nad kvantitou a jeho koncepce je zásadně postavena na použití dřevěného jádra, a to i u nižších modelů, které se vyrábějí kombinovanou technologií. Všechny vyšší modely samozřejmě disponují skládaným jádrem z kvalitních dřev. O tom, že brand KÄSTLE byl vždy vedle výkonu i symbolem prémiové kvality a takřka ruční výroby, není pochyb a právě je i novým impulsem DNA značky SPORTEN. SPORTEN nově zrealizoval i řadu investic do managementu či technologií, například využívá nové brousicí stroje Montana Saphir Pro3+ a  Fill FSM-SHT-XC+.

Okénko do konstrukce výkonných sjezdových lyží

Proč je dřevěné jádro důležité?

Základní konstrukce všech výkonných lyží zůstává po mnoho let velmi podobná. Základem každé lepší lyže je tzv. sendvičová konstrukce založená na dřevěném jádru (složeném z dřevěných lamel z různých typů dřev) v kombinaci s ostatními materiály, jako jsou plasty a kov. Takové složení má zkrátka stále ty nejlepší požadované vlastnosti. To je neoddiskutovatelný fakt. Výrobci by jistě přivítali novou a levnější technologii, zatím je ale vše ostatní jen levnějším kompromisem s dopadem na výkon lyže. Struktura jádra a použitý materiál (dřevo, lepidlo) má kromě vlivu na vlastnosti lyže také podstatný vliv na zachování těchto vlastností v čase, proto značka SPORTEN používá pouze kvalitní dřevo (jasan, buk, topol), příp. speciální dřeviny pro snížení hmotnosti jádra (paulovnie, balsa).

Když používáme titanal, proč vždy jako symetrické opláštění dřevěného jádra?

Titanal je kovová výztuž lyže, která zajišťuje zejména její odolnost v torzi a tlumení vibrací. Díky tomu se lyže „neklepe“ a drží na hraně i při vysokém průhybu, a tím umožňuje ostrou, plynulou jízdu po hranách i ve velkých rychlostech a při velkém zatížení, kdy je nutné lyže zaříznout i do tvrdé sjezdovky. Symetrické opláštění jádra titanalem, tj. dvěma pláty, je konstrukčně a funkčně nejlepší řešení, protože velmi dobře definuje tzv. torzní box a je výhodné i z hlediska stability výroby. Nevýhodou je ovšem poněkud vyšší hmotnost. SPORTEN v případě všech svých titanalových konstrukcích nepoužívá koncepci tzv. „vykradené“ lyže, kdy se nabízejí lyže pouze s jedním titanalem, příp. s různě „odebraným“.

SPORTEN testování v zimě

  • Herlíkovice | 5.–6. 1. 2019
  • Dolní Morava | 12.–13. 1. 2019 (u hotelu Vista)
  • Donovaly | 19.–20. 1. 2019
  • Bílá | 26.–27. 1. 2019
  • Monínec | 23.–24. 2. 2019