Elan je totiž v lyžařském světě známý obrovským inovačním potenciálem, z ústředí firmy v Begunje se na trh valí jedna novinka za druhou. Carvingové lyže kdysi změnily lyžování, takový dopad už žádná další inovace neměla. Přesto dnes na sjezdovkách můžeme vidět hodně nápadů, kterými se Elan nesmazatelně zapsal do pomyslné knihy s názvem Moderní technologie slouží lyžování.
Fusion, už žádné šrouby
Do lyže zabudovaná platforma pro uchycení vázání byla podle mnohých zdrojů vůbec prvním integrovaným nosníkem tohoto druhu na světě. Zatímco prodejci mohli ve Fusion systému vidět především ulehčení práce při montáži vázání, neboť od této chvíle se už vázání na lyži neuchycuje šrouby vrtanými přímo do lyže, ale nasouvá se na připravené lišty, zákazník, byl-li dobrý lyžař, si začal vychutnávat plynulý a ničím nepřerušovaný průhyb lyže v oblouku. Kluzný způsob uchycení vázání se později stal běžným i u dalších výrobců a mezi jeho hlavní výhody patří plynulost průhybu lyže, tím pádem lepší kontakt hran se sněhem a vyšší stabilita lyže. Fusion systém je dodnes v kolekci Elanu používán u všech lyží pro dospělé s výjimkou lyží závodních, na něž jsou montovány závodní desky.
Waveflex, měkká i tuhá zároveň
Technologie WaveFlex byla v době svého představení prvním skutečně revolučním zásahem do konstrukce lyže. Bylo to takové překvapení, že spousta lidí nevěděla, co si o něm mají myslet. Vlnkovitě tvarovaná vrchní stavba lyže?! A šok byl o to větší, že vše fungovalo i na vysoké výkonnostní úrovni! WaveFlex byl totiž nejprve vyvinut pro rekreační, sportovně orientované allroundové lyže, když cílem bylo změkčení flexe a současné zachování dobrých torzních vlastností potřebných pro grip a přiměřenou stabilitu. A nakonec se vlnilo i v race departementu!
Prezentace tohoto ojedinělého konstrukčního postupu si brala na pomoc fyziku a efektně ukazovala, jak se „varhánkově“ polámaný pruh kartonu ochotně ohýbá v podélné ose, ale tvrdošijně drží tvar při zkrutu. Jak působivé! Lyže s technologií WaveFlex ale byly zpočátku „love-or-hate“ produktem. Jedni je milovali, a jiní jim nemohli přijít na chuť. Podle tehdejšího produkt manažera Elanu Luky Grilce řada lidí prostě nečekala takovou preciznost v oblouku. S torzní tuhostí lyží využívajících technologii WaveFlex se tedy dále pracovalo, a tato snaha nakonec přinesla ovoce. V nejúspěšnějším období se podle unikátní technologie jmenovala celá modelová řada lyží Elan, lyže sklízely úspěchy na renomovaných ski testech a hlavně – dosahovaly skvělé prodejní úspěchy.
Amphibio, rocker i camber v jednom
Po veleúspěšné technologii Waveflex představil Elan další technologickou novinku, která bořila doposud zavedené hranice. Vývojáři se v Begunje tentokrát dokázali z trochu jiného úhlu podívat na v té době hojně diskutovaný problém opačného prohnutí lyže – rockeru. Ten sice usnadňuje zatáčení, ale kvůli kratšímu kontaktu hran se sněhem lyže s rockerem na skutečně tvrdém podkladu přece jen tak dobře nedrží. To samozřejmě umí mnohem lépe tradičně prohnutá lyže s dlouhou kontaktní hranou. Konstruktéři zapojení do projektu Amphibio tedy kratší, točivější hranu aplikovali na jednu stranu lyže, zatím co druhé hraně ponechali tak říkajíc tradiční prohnutí a s tím související vlastnosti. Výsledek? Při zahranění obou lyží vám horní lyže (na horní hraně) zatáčí o malinko lépe, spodní, více zatížená lyže jedoucí po tradičně designované hraně skvěle drží a vede oblouk.
Pokud se domníváte, že takto vytvarovaná lyže musí vypadat jako by zkroucená do vrtule, máte pravdu. Ale když leží na sněhu, není to vidět. Pozor jen na jednu věc: Technologie Amphibio rozlišuje pravou a levou lyži, nazout je obráceně nedává smysl.
U-Flex, učení snadno a rychle
Hezkým důkazem toho, že Elan se ve svém inovačním snažení nezaměřuje pouze na nejlepší lyžaře, je koncept U-Flex. Ten je jednoznačně určen lyžařům úplně nejmenším. Je to milé a jen tak mimochodem dost chytré. Když se prckové na lyžích Elan snadno a rychle naučí, zůstanou bezva vzpomínky a… Pozitivní vztah ke značce. Podle vývojářů Elanu je problémem naprosté většiny dětských lyží jejich tuhost. Zkušení lyžaři potvrdí, že k tomu, abyste lyže prohnuli, a tím pádem z nich dostali to nejlepší, musíte mít vynikající techniku a také nějakou tu sílu. Jenomže děti nemají ani jedno. Lyže ne a ne prohnout, takže jim to moc nezatáčí. Jsou řešením měkké lyže? Jsou. Ale k celému problému se dá přistoupit mnohem zodpovědněji, s poctivostí, jakou si děti zaslouží.
Elan ve stavbě dětských lyží použil příčně zeslabovaný materiál, který lyže činí nejen měkkými, ale stará se také o to, aby prohnutí probíhalo plynule a přirozeně. To by však nebylo možné za použití standardních lyžáků. Ty, pevně fixovány ve vázání, přece průhyb lyže narušují, to je známá věc. U extrémně krátkých dětských lyží to platí ještě víc. Proto základními elementy konceptu U-Flex nejsou jenom lyže, ale dokonce i lyžařské boty. Pohodlné jedno- až dvoupřezkové botičky jsou, podržte se, ohebné! Zhruba za prsty je plastový skelet včetně podešve přerušen a znovu spojen tuhým, ale přece jen elastickým materiálem. Bota se tedy mírně ohýbá společně s lyží, což je velice přirozené a dětem to celkově usnadňuje pohyb na lyžích. A vlastně nejen na lyžích. Lyžařské boty U-Flex jsou zpracované tak, aby v nich dětem bylo dobře po celou dobu dovádění na sněhu. Zmiňovaná flex-zóna samozřejmě usnadňuje také chůzi, boty jsou teplé a celkově moc pěkně zpracované. Zajímavým prvkem je i plastová stélka – foot board – umístěná pod vnitřní botičkou. Jednoduchým přetočením umí tato stélka ve skeletu mírně klesnout, čímž v botě získáte o něco více prostoru, je-li to u rychle rostoucí dětské boty potřeba. Celý koncept U-Flex je, jak se dnes říká, uživatelsky hodně friendly, takže jednoduchý a účinný. Ano, takto se vychovávají noví fanoušci značky Elan.
Ibex Tactix, skládací lyže
Na závěr představení těch nejvydařenějších technických počinů slovinského výrobce ukážeme spíš na produkt. Jsou jím skládací lyže. Ano, jak už jsme si mohli zvyknout, ta myšlenka zní přinejmenším bláznivě, o to víc, že na skládacích lyžích už si vylámal zuby nejeden producent lyžařského vybavení. Nejdále to v tomto ohledu dotáhly snowboardové firmy se splitboardem. Ale teď jsou tu konečně lyže!
Ski touringové Ibex Tactix je možné v půli rozdělit a přeložit napůl, netrvá to déle než 20 vteřin. Rozložené lyže mají délku 163 cm, složené pouhých 90 cm, takže připevněny na batoh umožňují mnohem jednodušší, efektivnější a bezpečnější pohyb v zimním terénu. „I na sněhu fungují výborně, navzdory své nepatrně vyšší hmotnosti. Deska umístěná pod lyžařskou botou je výborně vymyšlena. Kromě toho, že je vlastně odpovědná za ono půlení lyže, lyži také náležitě zpevňuje a dovoluje i aktivnější pojetí jízdy,“ chválí lyže Davo Karničar, jeden z ambasadorů Elanu. Ten chlap sjel jako první člověk na světě na lyžích z Mt. Everestu, takže asi ví, o čem mluví.
Slovní popis technologie IBEX není jednoduchý, vše je mnohem lépe srozumitelné z videa. Klíčovým komponentem je karbonová podložka, která se na lyži otáčí o 180º. Umožňuje lyže přeložit napůl, ale zároveň se podílí na jejich dobrých jízdních vlastnostech.