Již v roce 1943 zde byl postaven první vlek, který byl se svou délkou 3 000 m nejdelším v Československu. Vlek, který byl výrobkem švýcarské firmy Von Roll, vyvážel lyžaře ze severní strany jezera o 500 metrů výše, pod úpatí Soliska. Tím byly položeny základy lyžování na Štrbském Plese. Velký rozvoj přišel s přidělením Mistrovství světa v klasickém lyžování v roce 1970, mj. byly postaveny také hned dvě sedačkové lanovky, obě od chrudimské Transporty. Nejprve byla zprovozněna v zimě 1968/69 jednosedačka u skokanských můstků a o rok později pak mnohem známější dvousedačka na Solisko. Lanovka na Solisko byla jednou ze série tří neodpojitelných dvousedaček od Transporty (další byly výletní lanovky v Nitře a Bratislavě) a se svou délkou 2 138 metrů patřila rovněž k nejdelším. Během provozu bylo na lanovce provedeno několik rekonstrukcí, mezi nejvýraznější patřila výměna sedaček za nové od firmy Tatrapoma v roce 1985.


Dolní stanice na Štrbském Plese byla oproti původní lanovce posunuta více do trasy


V 90. letech se začalo uvažovat o rekonstrukci obou lanovek. Nejprve byla v roce 1993 vybudována nová lanovka Mostíky - jedná se o trojsedačku Tatrapoma. V roce 2002 pak přišla na řadu i lanovka na Solisko. Vybrána byla nabídka firmy Poma na odpojitelnou čtyřsedačku typu Phoenix. Již s předstihem byl v únoru 2002 vyvezen vratný lanáč pro horní stanici pomocí sněžných pásových vozidel, protože nahoru nevede žádná přístupová cesta pro těžké mechanismy. V červenci pak začala vlastní výstavba, ještě za provozu původní lanovky. Ta ukončila provoz 28. srpna 2002 a se svými 8 miliony přepravenými cestujícími během 32 let patří právem mezi nejvytíženější lanovky v celém bývalém Československu. Zajímavostí je využití původních základů podpěr i pro novou lanovku, což bylo podmínkou správy Tatranského národního parku. Zcela nové jsou pouze základy stanic a podpěry č. 1, u ostatních 17 podpěr byly původní základy odkopány a dobetonovány podle statického zatížení jednotlivých podpěr. Nové stanice typu Satellit se nachází před původními, došlo tak k mírnému zkrácení trasy lanovky. Pohon o výkonu 415 kW i hydraulické napínání se nachází v dolní stanici. Nová lanovka výrazně zkvalitnila lyžování na Štrbském Plese, díky maximální přepravní rychlosti 5 m/s se jízdní doba zkrátila z dřívějších 20 až 25 min na pouhých 7 minut. Slavnostní zahájení provozu se uskutečnilo 21. prosince 2002, lanovka tak byla pěkným dárkem k 130. výročí založení osady Štrbské Pleso. V první sezóně byla lanovka provozována s přepravní kapacitou 675 osob/hod., která byla poté zvýšena přidáním sedaček na 1 600 osob/hod.


Trasa lanovky Štrbské Pleso - Solisko


V roce 2009 se na Štrbském Plese rozjela třetí lanovka. Jde o odpojitelnou šestisedačku firmy Poma, která byla na Slovensku premiérově vybavena novým typem stanic Multix (ten nahradil předchozí typ Sattelit). Dráha s délkou 1 122 metrů a převýšením 274 m obsluhuje novou sjezdovku Furkota.


Horní stanice šestisedačky Furkota