Nakupovat lyže v listopadu, nebo v únoru, či dokonce později, to jsou dva značně odlišné příběhy. Zatímco na podzim je výběr veškerého lyžařského vybavení ve smyslu šíře sortimentu takřka naomezený, na jaře už bývají stojany v lyžařských obchodech více probrané. Ceny toho, co zbylo, ale bývají nepoměrně lákavější než ty, za něž se prodávalo před Vánocemi. Čekáte na výprodej? Nakupujete ve slevách? Pokud jste alespoň trochu shánčliví, můžete hodně ušetřit.
Vyprázdnit sklady, teď!
Prodávat na podzim lyže z loňské zimy není pro renomované lyžařské obchody nijak zvlášť zajímavé. Na prodejnách potřebují místo pro aktuální modely, výrobci jich každý rok nachystají tolik a všechny jsou… Neodolatelné! Ale co s tím, co se letos neprodalo?
Otázky, kdy začít zlevňovat a za kolik lyže vyprodávat, přenechme diskuzi mezi prodejnami a dovozci vybavení. My, zákazníci lyžařských obchodů, si to můžeme dovolit. A co víc, my teď budeme na snaze vyprázdnit sklady vydělávat. Porozhlédli jsme se trochu po obchodech s cílem zjistit, kde se v těchto dnech dají koupit dobré lyže za super ceny.
Race carvery za hubičku
Slalomky se v České republice stále drží v popředí zájmu, jsou to prostě oblíbené lyže. Atomic je umí, respektive umí je naladit tak, aby se líbily co nejpočetnějšímu publiku. Technologii Doubledeck nedávno vystřídal Servotec a top model Redster S9 boduje. Udivuje především živostí, stabilitou a velmi účinným tlumením vibrací. Krátké oblouky na sjezdovce vykrajuje tak jistě, že si na nich na mírných svazích rychle připadáte jako mistři světa. Umí i na prudkém svahu, ale umíte to i vy?

Kdekdo by si to rád vyzkoušel a není divu, jedná se opravdu o dost výjimečné lyže. A tomu odpovídá i jejich cena, tedy ta původní. Pořídit carvingovém mašiny Atomic Redster S9 za cenu okolo 15 tisíc znamená ušetřit oproti původní ceně skoro osm tisíc. A jsou to lyže staré sotva půl roku.

Head Worldcup Rebels, to je už pár let synonymum pro sportovní lyže bez zbytečných příkras. A řečmi o zázračných materiálech nebo nedej bože čipech se nenecháme zmást. Podstatný je sendvič, dřevo, titanal a lamináty. V segmentu public GS, tedy nezávodních lyží pro dlouhý oblouk, se Head nebojí chodit na hranice únosnosti a někdy i za ní. Důkazem byly obřačky XY. Pokud jsou stále stejné, jako ty, co jsem měl možnost testovat zhruba před třemi lety, potom bych naprosté většině rekreačních lyžařů poradil: Ruce pryč! HEAD WC Rebels iSpeed jsou ale příjemnější, točivější, znají i slova tolerance a pohoda. V kratších délkách jsou perfektní na řezané oblouky menších poloměrů, ty se na tvrdé pistě rodí sami. Ale nejdelší verze 185 cm, to je docela jiný kafe. V dlouhém oblouku exceluje, výborně drží na hraně, krásně vede oblouk. Určitě na tom má zásluhu i dvoudílná deska, která zvyšuje stabilitu, ale nijak zvlášť nebrání průhybu. WC Rebels iSpeed ale nejsou žádnou neřiditelnou mašinou, dokáži i odpustit drobné chyby. Samozřejmě, pořád jsou to lyže pro velmi dobré lyžaře, ale vynikají mixem přesnosti, dynamiky i přiměřeného komfortu.
Na podzim se prodávaly za ceny přesahující 22 tisíc, to je cena odpovídající vysokým kvalitám těchto lyží. Koupit je za patnáct a půl, to už zní jako dost dobrý obchod. Bonusem je vázání s DIN do 14, to v rychlosti udrží i těžší chlapy.

Völkl vloni dramaticky změnil designy a podle mého názoru mu to prospělo. Barvičky, pro někoho až šokující, vyznívají v kategorií nejsportovnějších lyží snad až kontroverzně, ale… Líbí se. Občas se tak stane, že si na obřačky nebo na slalomky ukáže slečinka, protože by se jí lyže hodily k outfitu, a těžko jí potom její volbu rozmlouvat. Může to být problém, protože na obřačky Völkl Racetiger GS jsou kromě pěkné bundy třeba i nějaké ty lyžařské dovednosti a také trochu síly v nohách. Ano, klamou tělem. Jedná se o lyže stavěné na rychlé dlouhé oblouky na tvrdých upravených svazích. Jejich konstrukce není ničím jiným než je sendvičem s dřevěným jádrem a dvěma titanaly. Zahájení oblouku naštěstí trochu ulehčuje tip rocker, ten není moc vidět, co je naopak vidět zřetelně, je tlumič vibrací UVO na špičce lyže.
Völkl má stejnou lyži v nabídce ještě s výkonnostní deskou a vázáním X-cell, což je pro lyžařské experty určitě doporučení hodné. Potom ale obřačky Racetiger GS nemůžete koupit za sedmnáct a půl tisíce namísto čtyřiadvaceti jako tento model s vázáním rMotion2 Grip walk. I to je velice vstřícná nabídka.

Kdo toužíte po lyžích skutečně rychlých, po modelech s charakteristikou opravdových závodních lyží, protože třeba jezdíte hobby závody, možná vás osloví výprodej Blizzardů z kategorie Masters. Pozor, lyže se prodávají bez vázání, ale zato se závodními deskami, které k lyžím tohoto druhu neodmyslitelně patří. Blizzard GS FIS Masters Racing mají krojení 102/65,5/87 mm a rádius 25 m v délce 184 cm. Musíte jezdit rychle, aby tyhle lyže zatáčely.

Ještě lépe jsou na tom Blizzard GS Race Full Suspension WC, rádius 27/186. Tyhle lyže jsou vybavené systémem Full Suspension, který se skládá z karbonového tlumiče vibrací umístěného na povrchu lyže a z desky s olejovým pístem, coby dalším prvkem pracujícím na… tlumení vibrací a zvyšování stability. Nevěříte, že to funguje? Deska s olejovým pístem je výkonnostními lyžaři pořád hodnocená hodně kladně, ale hlavně, tyhle rakety jsou teď k mání jenom za šest tisíc.
Širší, všestranné a po všech stránkách výhodné
Pamatujete si exkluzivní řadu C-Line od Fischeru? Už je to minulost, v kolekci ji následně vystřídaly lyže Brilliant, ale já na „karbony“ rád vzpomínám. Jedny jsem měl možnost vyzkoušet na World Skitestu, byly tenkrát k testování v kategorii Open Space, kam výrobci dávají speciality, prostě lyže, které se těžko zařazují. A byl jsem moc příjemně překvapen.
Modely C-Line jsou lyže s pocitvým dřevěným jádrem, které je překryté karbonovým pláštěm. Dnes už to nezní jako kdo ví jaké novátorství, karbon do lyží přidává kde kdo, ale vypadá to, že Fischer s tímhle navýsost populárním materiálem opravdu umí nakládat. Řada C-Line byla vystavěna na lyžích z běžné kolekce, zachovány byly tvary nejpopulárnějších lyží, konstrukčně se ale tyto ještě vylepšily. Mimo jiné o ten karbon. Dalším bonusem je potom speciální deska Racetrack Tune.it, na níž je možné nastavovat tuhost průhybu.

Desku jsem, přiznám se, neladil, lyže jsem jezdil tak, jak byly nastavené. A překvapilo mě vynikající hranění, vysoká stabilita, plynulý průhyb a celkově harmonické naladění. Nevím, zda to bylo karbonem, ale cítil jsem, že tyhle lyže jsou fakt výjimečné. No a teď jsou tu za necelých devět tisíc!
V rozšířené verzi jsou Fischer C-Line Master výkonnými, vysoce sportovními univerzálkami (v běžné kolekci Motive 80) vhodnými hlavně pro carvování po sjezdovkách, ať už jsou v jakémkoliv stavu. Extrémně stabilní lyže přejedou úplně všechno, přitom snadno zatáčí a nejsou nikterak náročné na ovládání. Jste-li opravdu dobří lyžaři, nebojte se délky přes 180 cm, ve výsledku bude výhodou.

Elan je už docela dlouho nevysychající studnou nápadů, inovací a zajímavých technologií. Kdo si myslí, že dobré lyže se dělají už třicet let stejně a není třeba na tom nic měnit, ten možná slovinskou značku moc nebere. Ale nás, co jsme zvídaví, rádi o lyžování přemýšlíme a rádi zkoušíme nové věci, nás Elan fakt baví. Ovšem tohle všechno by se těžko psalo, kdybych neměl Elany vyzkoušené. Kdybych nevěděl, že přinejmenším na těch nejlepších modelech z vybrané řady se většinou výborně lyžuje, i když si třeba někdy člověk po vyslechnutí prezentace o technologických novinkách z produkce Elanu říká, že tomu už se snad ani nedá věřit. Věřte, nevěřte, zapněte se do vázání a vyražte na sjezdovku. A potom dělejte soudy.
Technologie Amphibio 4D je pro málo přemýšlivé lyžaře učiněným peklem. Kombinuje tradiční prohnutí lyže pod vázáním s rockerem na špičce i na patce, ale aby toho nebylo málo, rozlišuje ještě vnitřní a vnější hranu, které tvaruje odlišným způsobem. Využívá dokonce i konkávní a konvexní profilování povrchu lyže, jinak před a jinak za vázáním. Samozřejmostí jsou inteligentní nosníky vázání umožňjící plynulý, ničím neomezený průhyb lyží. Mimochodem, vlivem jmenovaných technologických postupů je třeba hlídat, kterou lyži si připnete na levou a kterou na pravou nohu…
Elan Amphibio 16 Ti2 Fusion, tedy stejná lyže, nahlížená z trochu jiného úhlu: Dřevěné jádro, sidewalls, dva titanaly. Lehce rozšířený střed (73 mm), v délce 178 cm rádius 17 metrů. Sportovní lyže vhodná hlavně na střední a delší oblouky. Disponuje velmi slušnou stabilitou i ve vyšších rychlostech, výborně drží na hraně, úplně nejlépe se ale chová na dobře upraveném, vodivém sněhu. Navrch docela elegantní, decentní design. Za necelých 12 tisíc, samozřejmě s vázáním (DIN 12), se tohle jeví jako dobrý nápad.
Allmountainy od Kästle jsou dražší. Jsou také širší. Ale hlavně, tohle jsou Kästle… drahá značka. Lyže běžně prodávané za ceny okolo 30 tisíc jsou vybavením pro experty, znalce, prostě pro ty, kdo ocení technologické kvality legendární rakouské značky. Produkce lyží Kästle je od doby svého znovuzrození založena na poctivé konstrukci s dřevěným jádrem, klasickými vertikálními bočnicemi, lamináty a titanaly. Specialitou je oválný otvor ve špičce, technologie s názvem Hollowtech. Ve špičce není díra, prostor je vyplněný lehkým plastovým materiálem, takže špička je lehčí. Důležitý je ale také oválný tvar této odlehčené zóny. Na jeho vyladění se pracovalo poměrně dlouho, protože se přišlo na to, že tento tvar docela významně ovlivňuje chování lyže v začátku oblouku zejména ve smyslu stability a tlumení vznikajících vibrací.
U lyží Kästle ale netřeba nijak zvlášť rozebírat technologie či materiály, až na Hollowtech se jedná o standardní, běžně používané záležitosti. Přitom pocit z jízdy je nestandardní. Je výjimečný. Kästle MX84 Prem jsou lyže pro znalce a 20 tisíc za špičkové univerzálky, s nimž se náramně dobře povozíte v jakýchkoliv sněhových podmínkách, to nezní vůbec špatně.
