Pozemky na Velkém Javoru patří již 130 let šlechtickému rodu Hohenzollernů a zimní turistika se na šumavské poměry nebývale strmém svahu Javoru začala prudce rozvíjet již krátce po 2. světové válce, kdy zde byla vybudována a v roce 1949 uvedena do provozu jednosedačkové lanovka. Zajímavostí je, že jako sedačky posloužila vyřazená letecká sedadla z továrny Messerschnitt v Řezně.
Historický snímek zachycuje první jednosedačkovou lanovku v roce
1953
V roce 1962 byla lanová dráha nahrazena novou již konvenční konstrukce od firmy Pohlig, díky použití dvoumístných sedaček stoupla přepravní kapacita na 600 osob/hod.
Dvousedačková lanovka Pohlig z roku 1962
V roce 1981 prošla sice lanovka na Velký Javor dílčí modernizací, avšak koncem 90. let minulého století již přestávala stačit nárokům tohoto dynamicky se rozvíjejícího (nejen) lyžařského střediska. Proto byla v roce 1999 na jejím místě postavena moderní kabinková lanovka Doppelmayr s odpojitelným uchycením šestimístných kabinek, první svého druhu na Šumavě. Osa trati byla mírně posunuta, díky čemuž mohl být provoz staré lanovky zachován i během výstavby nové. Dráha je vybavena celkem 44 kabinkami typu Omega III od firmy CWA, které dokážou vyvézt na vrchol za hodinu až 2 000 osob. Obě stanice jsou řešeny jako moderní prosklená budova, vzhledem k exponované poloze a náročným klimatickým podmínkám je staniční technologie horní stanice vybavena navíc ještě kompaktním opláštěním v designu UNI. Podzemní pohon byl umístěn do horní stanice, hydraulické napínání pak najdeme ve stanici dolní, ve které se nachází i depo se třemi odstavnými kolejnicemi a poloautomatickým garážovacím systémem. Na trase je rozmístěno celkem 10 podpěr, 2 jsou tlačné a 1 nosnotlačná. Zajímavostí jsou tematické polepy jednotlivých kabinek, bezesporu nejoblíbenější je snoubeneckými páry využívána tzn. Kuschelgondel, kterou je možno na objednávku vybavit romantickým vyzdobením s decentními záclonami a prostřeným stolkem.
Trasa šestikabinkové lanovky, v levé části snímku jsou patrny dolní
stanice obou šestisedačkových lanovek
O tři roky později se středisko dočkalo další výrazné modernizace, když dvojici kotvových vleků Nordhang nahradila v délce 944 metrů moderní šestisedačková lanovka Doppelmayr s bublinami a nástupem a výstupem kolmým k ose trati.
Trasa šestisedačkové lanovky Nordhang
V roce 2005 se pak Velký Javor dočkal třetí lanovky, a to krátké, jen 555 metrů dlouhé šestisedačky (opět od firmy Doppelmayr) Sonnenhangbahn, která byla jako první na světě vybavena automaticky se zavírající a otevírající bezpečnostní zábranou a nahradila rovněž lyžařský vlek. Nástup v dolní stanici je vzhledem k omezeným prostorovým možnostem opět realizován jako kolmý k ose trati. U obou šestisedaček Nordhangbahn i Sonnenhangbahn jsou obě stanice řešeny jako klasický terminál UNI-G, horní stanice Nordhangbahn je s ohledem na náročné klimatické podmínky vybavena navíc i bočním zasklením. Samozřejmostí je u obou lanovek i depo pro sedačky (umístěno vždy v dolní stanici) a komfortní kožené čalounění sedaček.
Šestisedačka Sonnenhangbahn z roku 2005 byla jako první na světě
vybavena automaticky se zavírající a otevírající bezpečnostní zábranou,
na snímku depo se sedačkami
Kromě třech lanových drah disponuje středisko ještě třemi kotvovými vleky – 250metrový Osthanglift spojuje horní stanici kabinkové lanovky s vrcholem Velkého Javoru a dvojice paralelních vleků Thurnhoflift I a II zase obsluhuje v délce 500 m širokou pláň v dolní části střediska.
Lyžaři mají na výběr celkem z deseti sjezdových tratí všech stupňů obtížnosti. Samozřejmostí je výkonný zasněžovací systém, který prošel v roce 2000 výraznou rekonstrukcí, ta zahrnovala mj. jeho rozšíření na 70 % veškeré plochy sjezdovek. V současnosti má středisko k dispozici celkem 28 výkonných sněhových děl firmy Techno Alpin, o úpravu sjezdových tratí se starají celkem 4 rolby Kässbohrer PistenBully. Tři z nich jsou vybaveny navijákem. Část investicí na Velkém Javoru byla pokryta z dotačních prostředků.
Horní poháněcí stanice je realizována jako prosklená budova a navíc
je staniční technologie ještě vybavena standardním opláštěním
UNI
Zajímavostí je maximálně ekologický způsob napájení střediska elektrickým proudem. Na střeše horní stanice kabinkové lanovky jsou totiž umístěny nejvýše položené solární panely ve východním Bavorsku, které produkují pro společnost Arber Bergbahn ročně až 5 000 kWh, zbytek potřeby dodává vodní elektrárna.
Velký Javor je bezesporu nejmodernějším střediskem v německých středohořích. Díky blízkosti českých hranic, ale také špičkové vybavenosti zde až 30 % návštěvníků tvoří Češi. Není tedy divu, že nejen všechny nápisy a prospekty, ale i webovou stránku má Velký Javor i v češtině. Další třetinu návštěvníků tvoří Holanďané a zbytek jsou domácí. V létě 2005 se mezi návštěvníky Velkého Javoru zařadil i bývalý německý spolkový prezident Horst Köhler. Středisko je věhlasné i mezi světovou lyžařskou elitou, dokládá to např. pořádání obřího slalomu a slalomu žen, které navázaly na zdejší tradici světových pohárů konajících se od roku 1976. Sjezdovku využívá i německý lyžařský svaz k pravidelným tréninkům. Kabinková lanová dráha je v provozu celoročně.
Dolní stanice šestikabinkové lanovky na Velký Javor