Bývalá polská reprezentantka už tři roky pracuje pro firmu INA sport, která lyže Elan kromě Česka a Slovenska distribuuje i v Polsku. Co je na tom? Nic. Jenom že Dagmara se před nedávnem stala členkou týmu Elan W-Studio, který je odpovědný za vývoj dámských lyží slovinské značky. Tam si podle mě nevezmou kde koho, aby jim radil, jak dělat lyže. Nedalo mi to proto se na okolnosti zajímavého angažmá Dagmary zeptat.
Dagmaro, Anglicky, nebo popolski?
Česky. Budu se snažit!
No paráda! V Elanu jsi členem věhlasného W-Studia. Jak jsi se do této party dostala?
Já jsem závodila, 14 let jsem byla v polské reprezentaci. Potkávala jsem se třeba s Šárkou Záhrobskou. Dlouho jsem jezdila hlavně Evropský pohár, mojí specialitou byl obřák, potom jsem ještě přešla na skicross, měla jsem jet na Olympiádu do Vancouveru, ale akorát před tím jsem si definitivně vyřídila koleno. Tak jsem s tím sekla, pár let jsem trénovala a před třemi lety jsem dostala nabídku podílet se v rámci Inasportu na distribuci Elanu v Polsku.
Vypadá to, že to byla dobrá volba…
Snad můžu říct, že mám v Polsku docela dobrou reputaci. V každém případě tam mám spoustu kontaktů, znám v polském lyžování hodně lidí. Za poslední dva roky se nám tam značku Elan podařilo hodně pozvednout. V Polsku totiž Elan nebyl tak populární jako je v Česku. V Polsku má silnou pozici Rossignol, Atomic, Völkl a Head. A to je silná konkurence. Ale makáme!
Dobře, ale jak si se dostala k práci na vývoji dámských lyží Elan, tedy do W-Studia?
Asi si mě vybrali. Pokud vím, tak z Elanu volali Davidu Holíkovi, majiteli INA sportu, a ten nás propojil. Takže ten zájem prvotně přišel z jejich strany.
Jak vypadá práce pro W-Studio, co to obnáší?
Dvakrát za rok se sejdeme, vždy na podzim, to testujeme lyže, a potom na jaře, kdy si hlavně povídáme. Členy týmu totiž nejsou jen ženy jako já, bývalé aktivní lyžařky, ale také třeba designerky, odbornice na marketing a tak dále. Společně rozebíráme, co se nám povedlo, co ne, co se nám třeba líbí u konkurence, snažíme se odhadnout, jaký bude další vývoj, jaké budou trendy…
Pracujeme samozřejmě hodně v předstihu. Na podzim testujeme lyže, které se třeba ještě budou dolaďovat a prodávat se budou za rok. Na jaře vymýšlíme to, co by mohlo být na trhu za rok a půl.
Je ve W-Studiu něco tvojí specialitou, třeba ty vyloženě sportovní lyže?
Ani ne, my dáváme celkový feedback o všech dámských lyžích. Jednak o tom, jak se na nich lyžuje, a samozřejmě taky o designu. Design je velice důležitý.
Abys to správně pochopil, co se týče konstrukce a tvarů lyží, my nic nenavrhujeme. Pořád je u zrodu nových lyží na prvním místě R&D tým, lidi, kteří mají s výrobou lyží obrovské zkušenosti. V Elanu ty lidi vede David Primožič a má tam třeba Melanii Šober, před tím měl Uršku Hrovat a další lidi. Oni ty lyže nejprve postaví podle sebe a následně nám je dají k připomínkování. V ten okamžik já říkám, co se mi na lyžích líbí a co ne.
Hádám, že pro tebe, jako bývalou vrcholovou lyžařku, asi nebude velká zábava jezdit na měkkých dámských lyžích. Můžeš alespoň do některých modelů promítat třeba jen zlomek svých představ o tom, jak by měla vypadat prima lyže pro Dagmaru Krzyzynskou?
Není to zase tak zlé, jak si myslíš. Samozřejmě, velká část kolekce lyží pro ženy je přizpůsobena rekreačním lyžařkám. Ty levnější modely třeba ženám, které jedou lyžovat tak dvakrát za zimu. Jo, na můj vkus je možná takových lyží až moc, ale už jsme se s Davidem (Primožičem) domluvili na tom, že určitě chceme v dámské kolekci mít také pěknou sportovní lyži pro holky. Nepochybně tu existuje skupina velmi dobrých, fyzicky skvěle připravených a zkušených lyžařek. Možná je teď potkáš spíš ve volném terénu, řada z nich jezdí freeridy, to je v módě. Já vím, tohle není nikterak početná cílovka, ale na druhou stranu je důležitá. Každý přece na takovou ženskou, která to na svahu válí, kouká! Takové holky jsou možná zajímavější než chlapi, co to umí, rozumíš? Takže mi chceme mít lyže i pro tyhle lyžařky, protože takové frajerky se jednoznačně vyplatí mít na své straně.
Takže bys fakt sáhla po dámské slalomce Speed Magic?
Všichni ji pořád chtějí…
Já vím. My jezdíme po horách s Always Good Times Tour, to je klasická demo tour, kdy si lidi můžou zdarma otestovat prakticky celou kolekci. Permanentě jsou ale v terénu SL a SLX modely, lidi klidně stojí před depotem a čekají na ně. Já říkám, hele máme tady dalších padesát jiných modelů lyží, tak si zkus jiné! “Ne, já chci testovat slalomky.”
Změnit tohle myšlení bude ještě nějaký čas trvat, ale pohneme s tím. Je to fakt věc jedné lyžařské generace. Na druhou stranu, buďme rádi, že si lidi vůbec chtějí nějaké lyže zkoušet a kupovat. Když budeme za deset let prodávat pořád hromady slalomek, tak si asi stěžovat nebudu.
Co jsou dnes hlavní specifika dámských lyží? Mění se to v čase?
Pořád je vázání posunuté dopředu?
Ano.
Pořád má lyže pozměněné krojení, tedy zase posunutý nejužší bod?
A pořád musí být lehká?
Nooo… Dobrá otázka. Lehké lyže už jsou dnes kategorie sama o sobě. Na posledním brainstormingu jsme zrovna tohle rozebírali, co ta naše řada Delight, zda je vlastně ještě pořád zajímavá, a došli jsme k závěru, že ano, ale jen pro určitou skupinu lyžařek. To jsou přesně ty lyže pro ženský, co na to stoupnou dvakrát za zimu, když mají děti prázdniny. Dobré lyžařky lehoučké lyže nijak zvlášť nepotřebují. Jenomže pokud vím, tak zrovna v Polsku i v Česku se lyží Delight neprodalo vůbec málo. Takže Delight zatím jede dál, i když ta řada letos bude skromnější.
Co vyvýšená pata, bude?
Ne, to Elan nedělá.
Vyvýšená špička?
Ne. Já vím, že to před lety dělala jistá značka a jsou na to různé názory. On si každý musí najít něco, čím se bude odlišovat od ostatních, to je pravidlo marketingu. Elan má Amphibio, to je to hlavní, co ho odlišuje. Hodně se do toho investovalo, takže pokud vím, bude Elan Amphibio ještě nějakou chvilku oprašovat