První lyžařský vlek v údolí Montafon se objevil již v roce 1947 v obci Gaschurn. V dalších letech následovala celá řada dalších lyžařských vleků a jednosedačkových lanovek, postupně doplňovaných lanovkami dvousedačkovými (první dvousdačkou v Montafonu byla dodnes provozovaná dvousedačka Garfrescha I z roku 1969 od firmy Girak).
Dvousedačka Garfrescha 1 od firmy Girak byla první dvousedačkou v
Montafonu a je v provozu dodnes
Významným milníkem byla stavba kyvadlové lanovky Hochjochbahn v roce 1967. Ta je zajímavá svým čtyřvozovým provozem, což znamená že v mezistanici si musí cestující přestoupit z jedné kabiny do druhé – toto řešení zvyšuje přepravní kapacitu. Technologie dráhy byla vyrobena vídeňskou firmou Waagner Biró. Od roku 1992 jsou na Hochjochbahn v provozu moderní kabiny pro 54 cestujících.
Kyvadlová lanovka Hochjochbahn s čtyřvozovým provozem 54místných
kabin
Na Hochjochbahn navazuje dvousedačka Sennigrat, která disponuje mezistanicí v nejvyšším bodě trasy.
Dvousedačková lanovka Sennigrat poskytuje díky vedení trasy po hraně
hřebene pěkný výhled do údolí
Novinkou je letní provoz osmikabinkových lanovek Grasjochbahn a Hochalpilabahn. Ty byly postaveny firmou Doppelmayr v roce 2011 a zajistily lyžařské propojení obou hlavních areálů v údolí Montafon – Hochjoch a Nova.
Grasjochbahn byla s ohledem na svou důležitost jako první jednolanová dráha na světě vybavena konceptem integrované evakuace, což znamená, že při takřka jakékoliv poruše je možná evakuace cestujících, aniž by tito museli opustit kabiny (dráha je např. vybavena dvěma na sobě zcela nezávislými pohony – hlavní pohon se nachází v horní stanici, nouzový pohon pak v dolní stanici, dále na každé podpěře se nachází box s nářadím a náhradními díly, takže je možné provést výměnu kladky v rekordně rychlém čase).
Trasa lanovky Grasjochbahn se vyznačuje značnou členitostí s dlouhými
lanovými poli mezi podpěrami
Hochalpilabahn zpřístupňující nejvyšší bod areálu (horní stanice leží v nadmořské výšce 2430 m n. m.) je zase jednou ze tří kabinkových lanovek na světě s oranžovými skly kabin (pro úplnost dodejme, že dvě zbývající se nachází na Könisgleitenu v Zillertal Areně a v Jasné v Nízkých Tatrách). Zajímavostí je, že Hochalpilabahn nahradila v nové trase původní dvousedačkovou lanovku Doppelmayr se zalomením, která je od roku 2013 v provozu v Karlově pod Pradědem v areálu Klobouk (avšak již bez zalomení trasy).
Lanovka Hochalpilabahn je jednou ze tří kabinkových lanovek na světě
disponujícími oranžovými skly
Raritou v Montafonu je také dosud provozovaná neodpojitelná dvousdačka s bublinami Kapellbahn, která byla jednou z prvních lanovek s bublinami na světě.
Dvousedačka Kapellbahn byla jednou z prvních lanovek s bublinami na
světě