Zopakujme si, co je potřeba před sezónou zkontrolovat – v první řadě lavinovou "svatou trojici" lopata - sonda - vyhledávač a případně jediný prvek aktivní ochrany, tedy lavinový batoh. O lyže se postaráte společně s těmi sjezdovými, ale nezapomeňte zkontrolovat pásy, boty a vázání.

Lavinový vyhledávač

Určitě vyměňte baterie a nešetřete na nich, existuje mnoho baterií určených do extrémních teplot. Nefunkční pípák je totiž "No Go" do každého potenciálně lavinového prostředí. Už při cca 60 % baterie nemusí vyhledávač fungovat spolehlivě, proto nečekejte s výměnou, až zhasne, ale vyměňte baterie před sezónou, i když by to zdánlivě nebylo potřeba.

Vyhledejte možné softwarové aktualizace pro váš konkrétní vyhledávač

Ujistěte se také, že máte ve vyhledávači nahraný aktuální software. Ten nejnovější stáhnete spolu s pokyny k aktualizaci na webu výrobce, zpravidla zdarma. U lopaty a sondy zkontrolujte, zda jsou kompletní. První část kontroly je tím splněna.

Lavinový batoh

Zkontrolujte, zda máte na batohu v pořádku všechny popruhy a přezky - možná na jaře nějaká praskla a zapomněli jste ji vyměnit. Zvlášť důkladnou kontrolu ale potřebuje odpalovací systém. Kontrola se liší pro kompresorový a kartušový odpalovací systém.

Kontrola tlaku v kartuši pomocí integrovaného manometru

Nejspolehlivějším testem je zkušební aktivace. Zkontrolujte nabití baterie nebo tlak v kartuši (nové batohy mají u kartuše manometr, ručička musí být v zeleném poli) a proveďte odpal, kterým si zároveň nacvičíte pohyb, který je potřeba k aktivaci airbagu. Sledujte, zda se vak nafoukne úplně a zda nedochází k samovolnému úniku vzduchu. Pokud se objeví cokoliv podezřelého, vyhledejte odborný servis dodavatele dané značky.

Firma BCA má na youtube videonávody k balení i doplňování batohů

Pokud jde o kompresorový batoh a vše proběhlo normálně, pečlivě sbalte airbag a kontrola je hotová. U kartušových systémů bude třeba kartuši vyměnit nebo doplnit, což svede buď odborný servis, některé firmy dodávají také tzv. self refill kity, s nimiž to zvládnete sami. U některých druhů budete muset vyměnit i aktivační táhlo. Airbag sbalte pečlivě, snad ho po zbytek roku nebudete potřebovat.

Pásy

Pásy jsou nejzranitelnější a velmi namáhaná část výstroje. Po létě zkontrolujte, zda nejsou příliš ochozené - přejeďte proti srsti, zda nejsou chlupy na některém místě stržené (nejčastěji uprostřed podél hran) a zda není pás na některém místě roztržený - malé poškození lze opravit. Pásy je pak dobré naimpregnovat k tomu určeným voskem a zkontrolovat lepicí vrstvu, případně obnovit lepidlo.

K dostání jsou opravné sady na pásy i různé druhy lepidel

Boty, lyže a vázání

Ujistěte se, že jste boty po zimě důkladně vysušili a pokud zapáchají, použijte vhodný prostředek k odstranění pachu. Zkuste boty zapnout, co nejvíc to jde, ujistěte se, že jsou všechny přezky pevné a nic není ulomené. Radši zacvakněte botu do vázání, možná jste lyže někomu půjčili a on přenastavil velikost - rovnou také dotáhněte vypínací síly, pokud jste je na jaře povolili abyste ulevili pružině. Lyžím poskytněte plnou péči co do opravy a voskování skluznice a broušení hran. Pak buďte připraveni vyrazit na první nečekaný sníh: zatímco ostatní budou pod kopcem zjišťovat, co všechno nezkontrolovali, vy budete na vrcholu mezi prvními.