Petře, kdy jste začínal podnikat v oboru?

vé podnikání jsem začal před 25 lety, kdy jsme si ve vysokoškolském sportovním klubu vzali do pronájmu zapomenutý lyžařský servis. Malá pásová bruska KT Technik a kotoučová bruska na broušení hran tehdy pro nás byly vrcholem techniky. Na perfektně vybavené servisy v Alpách jsme se dívali jako na sci-fi a byli jsme rádi, že zde můžeme alespoň nakupovat použité lyžařské vybavení, které u nás tehdy bylo hitem.

Krátce nato ale přišel první obchod a jeho vybavení…

Z  pionýrských dob se až doposud držím jednoho motta: „Kvalitní servis je základem i pro kvalitní sportovní obchod a plně vypovídá o jeho úrovni.“ Postupem času jsme tak sahali po lepším a lepším vybavení a prošli si vývojem přes brusky s širokým pásem až k bruskám s přítlakem pro plynulé vedení lyže. Velkým skokem byl přechod k brusce s kamenem, který již skluznici nedrásal, ale dokonce dovedl na skluznici vytvořit požadovanou strukturu.

Pak přišel první velký servisní stroj?

Když se na trhu objevila novinka na broušení hran pomocí keramických disků, hned jsme ji museli mít. Hrany byly o poznání ostřejší a stroj umožnil i úhlové broušení spodní části hrany. Téměř tak vymizel problém se „sekáním“ lyží, které bylo způsobeno nedostatečným ztupením špičky a patky. Při broušení spodní části hrany ale kotouč mnohdy „přibral“ i část skluznice, která pak byla u hran spálená a struktura skluznice po krajích zničená. Byl jsem tehdy dost zklamaný, že i s tak vyspělými stroji není výsledek naší práce úplně dokonalý.

Hledal jste jiné technologie?

Došel jsem k závěru, že jediná cesta k vytoužené dokonalosti je pořízení automatu od švýcarské značky Montana, která kombinuje to nejlepší ze známých technologií. Na stroji obsluhovaném ručně totiž nikdy nedocílíte naprosto plynulého a přímočarého pohybu lyže přes kámen, jako to dokáže automat plynule vedoucí lyži upnutou do vakuových držáků s tlakovou křivkou měnící se dle šířky právě broušené části lyže. Rozhodnutí pro nákup zcela nové Montany Challenge podpořila i nová technologie radiálního „tuningu“ spodní hrany, která geniálně řeší potřeby rekreačního lyžaře.

Jak řešíte boční plochu hrany?

Boční hranu připravujeme na Montaně Challenge technologií brusného pásku vedeného po keramické destičce. Finální podobu boční hraně dává speciální automat na přesnou úpravu boční hrany – Montana Race Edge. Ten pomocí keramických minidisků v obrovských otáčkách dokonale vyleští boční hranu na požadovaný úhel. Hrana má pak na sobě jen drobounké příčné drážky a je dokonale ostrá, bez sebemenšího otřepu. Navíc si svou ostrost udrží velmi dlouho.

Ideál byl tedy naplněn…

Téměř. Lyže je potřeba ještě napustit voskem. Běžně se rozehřátý vosk v servisech nanáší na chladnou, nebo jen krátce předehřátou skluznici. Nevýhodou pak je, že se povrchová vrstva vosku rychle sjede a druhý den lyžování je skluznice téměř suchá. Skvělé řešení se nabízelo v podobě stroje Wax Future, kterým jsme doplnili náš strojový park. Princip spočívá v tom, že nad skluznicí s naneseným voskem opakovaně projíždí infračervená lampa, která spolu s voskem prohřívá i svrchní vrstvu skluznice a vosk tak pronikne i do těch nejmenších pórů. Skluznice pak při lyžování zůstane voskem nasycena podstatně déle. Takto ošetřená lyže je připravena opravdu „dokonale“.

Rada čtenářům na závěr?

V dnešní době vysoké technologické vyspělosti lyží téměř všech renomovaných značek je volba kvalitního servisu možná důležitější než volba značky lyží, kterou si v příslušné kategorii vyberete.



Bootfitting

Dobře padnoucí lyžařské boty jsou mnohem důležitější než samotné lyže a jejich správný výběr je při nákupu nového vybavení zcela stěžejní. V Madeja sportu vám nejen dobře poradí, ale dokážou boty i individuálně přizpůsobit. Kromě standardních technologií tepelného tvarování, jako je Atomic Memory Fit, Salomon Custom Fit nebo Fischer Vacuum, nabízí i individuální přizpůsobení skeletů všech značek nebo výrobu speciálních lyžařských stélek na míru.

Madeja Sport
ul. 28 října 2125/224
Ostrava – Mariánské Hory

www.madejasport.cz