Setkání proběhlo v půli ledna, kdy vládnul lyžařskému světu čilý optimismus. Ve švýcarském středisku Laax připadlo něco málo sněhu, načež dorazil mráz, který jen nedlouho odolával vytrvalému tlaku slunce ohřívajícího svět z čistě modré oblohy. Dokonalý manšestr, dlouhé pestré sjezdovky, ideální počasí. Když se k tomu přidá akční skupina skvělých lyžařů a lyžařek (na některé bylo opravdu radost se dívat a nelehké je stíhat) a dokonale připravené nové lyže, sotva si lze představit šťastnější lyžařskou konstelaci.
Nejen lyže, ale i oblečení a hole
Zatímco nahoře na vrcholcích čekaly testovací kolekce lyží ročníku 2020-21, dole v prezentačním sále byla k dispozici kompletní nabídka veškerého sortimentu značky. Zejména oblečení, které je nově děleno do řad odpovídajících řadám lyží, a to funkčně i designově. K šedo-černo-červeným lyžím WRT tak dostane barevně shodný lyžařský komplet, stejně ke žlutým AX, k modrým slalomkám atd., často ve vícero technických a barevných variantách. Milovníci značky Stöckli tak budou moci být dokonale sladěni.

Barevně konvenční jsou i nové hole Stöckli Race Carbon Vario, na kterých lze demonstrovat promyšlenost kroků, které značka koná. Dvojdílné teleskopické hole v kombinaci hliník (kratší vrchní díl) karbon tak, aby je ocenil každý jeden lyžař, přičemž se on ani firemní logistika nemusely ohlížet na jejich délku. Naopak je umožněno hole designově integrovat, nabízejí se v základních třech barvách – červené, zelené a žluté – na nichž kolekce lyží a oblečení nejvíce staví. V jednoduchosti je síla.

Na lyže
Kolekce lyží je ale to, proč hlavně jsme tady. Ne že bychom čekali nějakou revoluci, strategie Stöckli je vzhledem ke zvyklostem trhu tradičně konzervativní, takže modely spíše postupně nenápadně vylepšuje, než aby rok co rok představovala obsažné nové řady. I díky tomu je pak kolekce dlouhodobě přehledná, takže nejen zapřísáhlý znalec značky více než tuší, kam v kolekci pro kterou lyži sáhnout. Většina bude hledat v řade Laser: GS a SL jsou všem jasné, následuje SC (univerzálka na sjezdovky), AR (sportovní allmountain), SX (kategorie skicross čili odladěná obřačka), CX (odladěná slalomka), AX (univerzálka na měkčí sjezdovky) a dámská sportovní MX. Hlavní porci novinek, a to překvapivě velkou, přináší ale jiné stránky katalogu: zejména všechny lyže do terénu (allmountain/freeride/skialp) a taky nové exkluzivní modely Orea.
Nejklidnější lyže na světě?
Začněme technologií. Z palety více než dvaceti specifických konstrukčních řešení, které Stöckli aplikuje na své modely, vyzdvihněme CSC – Cabron Steering Control. Karbonový pásek schovaný pod svrchní fólií je „přibodovaný“ na obou svých koncích k tělu tak, aby neomezil průhyb zatížené lyže v oblouku, ale na druhou stranu nedovolil průhyb opačný v momentu jejího uvolnění a přechodu do oblouku dalšího. Aktivně tak omezuje vznikající vibrace. CSC se používá na modelu WRT ST, který je, zdá se, pokusným objektem švýcarských vývojářů zaměřeným na tlumení vibrací. Tato lyže – hybrid mezi obřačkou a slalomkou, přesto ubytovaná v závodním patře kolekce – nese ve své konstrukci vyjma dvou titanalů i vrstvu pryže (podobně jako ostatní modely řady Laser), a vyvolává takové jízdní dojmy, že se nabízí spekulovat o tom, jestli náhodnou není nejutlumenější lyží světa. WRT ST jsme už dříve testovali, nejnáročnější sportovní lyžaři se v ní nemohou splést, pokud vyžadují jedinou lyži na kratší i delší ultrasportovní oblouky, nenajdou na ní chybu.

Skladba lyže Stöckli WRT: vedle laminátů dva titanaly a hlavně netradiční pryžový plát
Orea – novinka pro fajnšmekry
Pokud bychom měli hledat horké novinky, pak jimi budou dva zcela nové exkluzivní modely Orea, jak už je to u Stöckli zvykem, bílá (Blanc) pro dámy a černá (Noir) pro pány. Na první pohled oslovují ty, kdo si potrpí na vlastní image, antracitová, respektive zářivě bílá s jemnou texturou, 3D logem a bambusovou bočnicí vypadá mimořádně luxusně, jejich cílová skupina zároveň logicky ocení proklamované snadné ovládání (lehčí jádro, vyšší podbrus). Pokud se na ně ale člověk postaví, pak záhy zjistí, že to není zdaleka jen lyže pro pózování u apres-ski. Pánská černá varianta záhy projeví své sportovní geny, má totiž parametry totožné s modelem Laser SX, jen v nižším délkovém spektru (nejdelší Orea 177, nejdelší SX 181 cm). Orea Noir v délkách 177 i 170 cm byly překvapením zájezdu: mimořádně zábavná, obratná a agilní lyže, která se nebojí rychlosti a reaguje „na myšlenku“. Plnohodnotná vysoce sportovní univerzálka, která jakoby předjímala normativ, podle kterého se budou vyrábět lyže budoucnosti: lehká, ovladatelná, zábavná, přesto (pokud chcete) vysoce sportovní a zcela dostatečně stabilní.

Textura lyže Orea Noir, novinky pro fajnšmekry lyžování i designu
Vylepšená Laser SX
Co se týče samotného testování, nejvíc v oběhu byla patrně vylepšená lyže Laser SX. Tento fakt velmi názorně demonstruje šíři potenciálu tohoto modelu, obzvlášť pokud ho můžete využívat v různých délkách a ve variantách se třemi deskami, které výrobce nabízí. Chtělo by se skoro říct, že těchto šest kombinací – délky 165, 173 a 181 cm a desky Freeflex (nejměkčí), SRT Speed a SRT Carbon (nejtvrdší) společně obsáhnou takřka vše, po čem nevyhraněný sportovní lyžař může toužit: poddajnou univerzálku (165 cm/Freeflex) až tuhou obřačku (181 cm/SRT Carbon).

Mimo upravené tratě
Velkou pozornost na sebe přitáhly zcela nové modely Stormrider s kovovým vzhledem a také jedno nové jméno ve Stöckli slovníku: Nela, rozuměj čistě dámská řada lyží do terénu. Zatímco Stormridery primárně pro pány se nabízejí ve verzích 105, 98 a 88 (mm pod botou), dámské Nely jsou jemně štíhlejší – 96, 88 a 80. Technologie, kterých se u modelů Nela prezentuje celá desítka, samozřejmě míří k tomu, aby lyže byly adekvátně výkonné, avšak velmi lehké (nejširší a nejdelší Nela 96 mm/172 cm váží 1 690 g) a snadno ovladatelné. Jezdit jsme na nich nestihli, ale další důležitou věc, kterou dámy sledují, můžeme spolehlivě potvrdit: disponují velmi elegantním vzhledem.

V kolekci lyží do terénu navazují i dvoje nové skialpové lyže: Edge 88 a Edge 100. I na nich je na první pohled i omak znát, že kladou důraz zdaleka nejen na výstup, poctivá sendvičová, byť odlehčená konstrukce dává dostatek předpokladů k tomu si myslet, že i sjezd směrem dolů na nich bude zážitkem. A další neobvyklá novinka, do škatulky Stormrider byly nově zařazeny i lyže pro děti a juniory, v délkách od 138 do 169 cm jsou široké pod botou od 84 do 87 mm.
Ostrá a ostřejší
Nejen ostré čili výkonné lyže pro experty dokáže Stöckli vyrobit, každopádně právě v nich leží magické těžiště značky. Podtitul ovšem míří na ostří hran a jejich vyladění, katalog Stöckli totiž uvádí, jaký tuning má který model lyže. To, že desetinky stupňů hrají v jízdním projevu lyže významnou roli, víme dávno, výrobci ale informace tohoto charakteru obvykle veřejně neposkytují. Stöckli uvedením hodnot podbrusu a bočního úhlu odkrývá vlastní karty, ale zejména zákazníkům dokazuje, jakou péči celkové konstrukci – ke které finiš lyže patří – věnuje. Je příjemné a inspirativní vědět, že sportovní lyže řady Laser Švýcaři brousí na -1°/88°, FIS obřačky -0,5°/87°, FIS slalomky -0,7°/88°, model Orea že je tak agilní i díky broušení na -1,2°/88° a že freeridové modely potřebují dokonce -1,4°/88°.
