Decathlon a lyžování
Na začátku se lyže opravdu jmenovaly Decathlon, typicky růžové skluznice se pak přejmenovaly na Quechua a od roku 2006 zastřešuje lyžařské produkty Decathlonu značka Wed'ze, nejnověji bez apostrofu, tedy Wedze. Doplňuje tak sortiment horského vybavení (lezení Simond, turistika Quechua). V průběhu času se výrobci zaměřili na čtyři hlavní proudy: sjezdové lyžování, freeskiing, snowboarding a sáňkování. Právě freeskiing (především freeride a skitouring) se nyní dostává do popředí.

Lyže budoucnosti
Balancovat mezi možnostmi současné techniky a materiálů a poptávkou po specifických lyžích je nelehkým úkolem. Před dvěma lety proto ve Wedze oddělili disciplíny lyžování a zanalyzovali potřeby lyžařů podle nich, aby mohli vytvořit lyže, které splňují očekávání lyžařů.
Freeride je široký pojem. Decathlon ho vidí následovně: „Hora, sníh a jedna stopa. Zajistit lepší dostupnost freeridingu nespočívá jen ve výrobě levné výbavy, musíme také pomoci lyžařům udělat první krok – 70% lyžařů o freeridingu sní, ale jen asi 20% se k němu odhodlá. Proto chceme inovovat vybavení pro bezpečný freeriding, zajistit výcvik ve spolupráci s již probíhajícími kurzy a podobně.“ Pro freeridové lyže má Wedze tři cílové skupiny: 100, 500 a 900 – tedy začátečníci, pokročilí a experti.
Vývoj a design lyží zajišťuje Adrian, již zmíněný sběratel freeridových lyží. Díky němu, jeho kolegům a jejich znalosti historie freeridingu a vývoje freeridových lyží nesou současné modely víc, než jen hezký potisk – učí se z předešlých generací a sublimují to nejlepší ze všech etap freeridingu, ať už šlo o honbu za nejširší, nejtužší nebo nejtočivější lyží.

Prototyp a testování
Vyrobit kvalitní freeridové lyže, to nejde lusknutím prstu. Když bylo jasné, jaký je celkový koncept lyže, přišla na řadu výroba prototypů – prototyp musí být nejen co nejlepší, ale také co nejbližší finálnímu produktu, takže je potřeba použít stejné materiály, jaké jsou dostupné v tovární výrobě. Ve vakuové „troubě“ se postupně peče jádro, lepí hrany a skluznice, s pomocí 3D tiskárny také topsheet. Za pár dní je na světě prototyp, se kterým se jeho tvůrci vydávají do terénu.
Celkově při tvorbě edice otestují asi čtyřnásobek prototypů, ze kterých následně vyberou ty nejlepší, případně provedou poslední úpravy a lyže je připravená k výrobě... Až na design. Odlišit od sjezdových lyží, vytvořit na pohled zajímavé, ale ne kýčovité lyže a sladit celou kolekci do jednoho stylu je posledním krokem, který probíhá u stolu. Pak už se testovací série lyží vypustí mezi koncové uživatele. Zjistí se tak, jaký dojem lyže celkově na veřejnost udělají, i když je to proces přibližný – celkový výsledek bude jasný až z dlouhodobých testů a recenzí.
Celý tento proces od prvního nápadu trvá přes tři roky. V současnosti vývojem prošly freeridové lyže The Patrol a The Slash, které se na trh dostanou na podzim 2021.
