Článek byl aktualizován 26. 5. 2021 o pravděpodobnou příčinu zřícení lanovky.
Lanovky zajišťují až „nudně“ bezpečný způsob přepravy a o to větší pozornost pak budí případné, vzácně se vyskytující havárie. Prakticky z každé z nich přitom v minulosti vyplynulo poučení pro jejich konstruktéry. Výsledkem je, že nehody lanovek s tragickými následky bývají v posledních několika desetiletích způsobeny zcela nahodilými vlivy (např. riskantním průletem stíhačky, která přesekla lano v Cavalese 1998, nebo pádem nákladu z vrtulníku v Söldenu 2005), anebo málo pravděpodobnou nešťastnou shodou závad, kdy bezpečnostní mechanismus lanovky nezafunguje, jak se předpokládá. To bude pravděpodobně i příčinou nejnovější nehody lanovky na Mottarone, oblíbený výletní cíl u italského jezera Lago Maggiore.
Zřítila se jedna kabina lanovky s cca 15 cestujícími, která směřovala k vrcholu a již byla téměř u horní stanice. Za možnou příčinu nehody bylo zprvu uváděno přetržení nosného lana lanovky, což už podle dostupných fotek z místa neštěstí bylo téměř vyloučené – obě nosná lana totiž nerušeně spočívala na podpěrách lanovky. Z dosud neznámých příčin naopak došlo k přetržení tažného lana, které – jak název napovídá – kabinou lanovky pohybuje. Závěs lanovky se při tom posunuje po mnohem silnějším nosném laně, které tak má obdobnou funkci jako kolejnice.
Pro případ přetržení tažného lana je každá lanovka tohoto typu vybavena nouzovou brzdou, která má zabránit nekontrolovanému sesuvu závěsu lanovky po nosném laně. Brzda má zkrátka za úkol kabinu lanovky, resp. její závěs, v mžiku připnout k nosnému lanu a zastavit její pohyb. Podle výpovědí turistů, kteří se v trase lanovky v neděli pohybovali, se kabina jedoucí vzhůru nedaleko před horní stanicí údajně „utrhla“ a jela zpět do údolí. Po krátké, ale zběsilé jízdě na podpěře „vykolejila“ a zřítila se na zem.
Po přetržení tažného lana zjevně nezafungovala nouzová brzda, která má zřícení lanovky zabránit. Podle probíhajícího vyšetřování bylo s nouzovou brzdou v předchozích dnech nevhodně manipulováno, resp. byla snad dokonce vyřazena z provozu, a to z důvodu „bezproblémového“ provozu lanovky. Několik zaměstnanců provozovatele lanovky bylo kvůli tomu dva dny po nehodě zadrženo.
Jisté je, že i když některé odvážně vedené trasy lanovek mohou budit obavy laiků, jejich konstrukce počítá se všemi představitelnými situacemi, v nichž musí obstát a neohrozit bezpečnost cestujících. Jen selhání více bezpečnostních prvků najednou, často způsobené neoprávněným zásahem lidí, pak může vést k nehodě.
O tom, jak havárie lanovek v minulosti přispěly k jejich zdokonalení, si můžete přečíst v seriálu Havárie lanovek v nedávných vydáních časopisu SNOW, které jsou k dispozici i v elektronické verzi:
- SNOW 130 (březen 2021): Když záchrana havaruje (Zugspitze)
- SNOW 129 (únor 2021): Smrt pod Mont Blancem (Chamonix)
- SNOW 128 (prosinec-leden 2020/21): Dvě havárie jedné lanovky (Cavalese)
- SNOW 126 (listopad 2020): Smrt nad zemí (Squaw Valley)
- SNOW 124 (říjen 2020): Havárie lanových drah (příčiny, případy)