BIKE tour 2022 - Špičák na Šumavě.mp4 from SNOW.cz on Vimeo.
Špičácký bikepark je v provozu už od roku 2006, kdy ještě českému
cyklistickému trhu vládla pevná kola, a tak byl Špičák jasně vyhrazeným
hřištěm pro bikery s integrálkou a sjezdovými koly. Jakmile ale začala v
Česku „vystrkovat růžky“ celoodpružená kola a slovo trail se stalo
nedílnou součástí slovníku každého cyklisty, začal i Špičák postupně
svoje tratě zmírňovat a přizpůsobovat širší bikové veřejnosti. Zcela
jednoduchý trail ale na Špičáku stále chyběl, a tak i v našich reportech
jsme obligátně zmiňovali, že tento šumavský bikepark je vhodný spíš pro
zkušenější bikery. Složitost výstavby nového trailu spočívá hlavně v
tom, že bikepark leží přímo v Národním parku, takže není možné si v
srdci Královského hvozdu jen tak někde „kopnout bagrem“, nicméně po
pár letech administrativy se zadařilo a Špičák dal letos vzniknout novému
trailu „Forest Bastard“, který má do bikeparku nově přilákat i
začínající bikery.
Nový trail vznikl spojením tratí Lucky Bastard a Forest Virgin, což
vysvětluje jeho název. Trail naprosto vyhovuje potřebám začátečníků, tedy je
krásně vyžehlený a klesá pozvolně, takže na něm nejsou žádné prudké
pasáže. Také zatáčky jsou přizpůsobené spíš méně zkušeným
jezdcům, tedy nejde o vysoké klopenky, které dělají problém řadě
začátečníků či dětem, ale o mírné jednoduché zatáčky, které jsou
klopené jen lehce.
O zpestření trailu se starají hlavně mírné terénní vlny, které se
postupně zvětšují tak nenápadně, že si toho jezdec prakticky nevšimne,
takže takřka nevědomě posouvá svoje hranice. Jakmile natrénuje terénní
boule, systematicky přichází na řadu malé skoky formou lavic, na kterých
se může odvážit k prvnímu skoku nebo ho jen tak přejet.
Je potřeba zdůraznit, že trail je určený především méně zkušeným
bikerům, začátečníkům či dětem, takže i jeho výstavba je
přizpůsobená nižší rychlosti. Zkušení bikeři si tedy na tomto trailu
mohou odpočinout od vedlejších drncavějších tratí, není to ovšem na to,
aby tady letěli „kudlu“. Na to je koneckonců na Špičáku dost jiných
pasáží.
Nutno říct, že v tuto chvíli je hotová horní třetina trailu, další
úseky se budou postupně dodělávat v průběhu sezóny, kompletní trail pak
bude hotový spíš až v další sezóně. V tuto chvíli se tedy Forest
Bastard napojuje na stávající trať Black Friday, která je sice
náročnější, díky relativní vyhlazenosti je ale zvládnutelná i pro
méně zkušené bikery, nicméně dětem bych doporučila počkat až na
dodělání celého trailu.
Black Friday se dá snad označit za takovou ikonickou trať Špičáku,
protože je díky své střední náročnosti nejježděnější tratí
Špičáku. Také Black Friday získala před pár lety trochu vyhlazenější
povrch, který nyní na trati de facto převládá. Díky tomu je trať hodně
rychlá a za mě hlavně zábavná, protože tu projíždíte například po
ultra dlouhé dřevěné klopence, která je ovšem postavená tak pohodově,
že jedete po její nejvyšší části ani nevíte jak. Kdo se na tratích
bojí dřevěných prvků, tak tato fotogenická dřevěná klopenka je pro
první trénink jak dělaná.
Stálicí Špičáku je samozřejmě nejnáročnější trať Struggle, která v
rámci Evropského poháru ve sjezdu prověřuje schopnosti těch nejlepších
bikerů. Už její velký dřevěný drop na jejím úvodu prakticky oddělí
zrno od plev a bikerovi naznačí, zač je toho na „Štrúdlu“ loket.
Osobně na Štrúdl s endurovým kolem moc nejezdím, a když už jedu, tak se
držím hesla, že rychlost vyřeší všechny problémy, protože na pomalou
jízdu zkrátka tato trať koncipovaná není. Struggle bych se nebála označit
za jednu z nejnáročnějších bikeparkových tratí u nás, takže na ni
vyrazte, jen pokud jste si zcela jisti ve svých bikerských kramflecích.
Obecně se dá říct, že bikepark Špičák je na překážky jedním z
nejpestřejších bikeparků u nás. Najdete tu prakticky všechno –
dřevěné lávky, přírodní skoky, wallridy, dropy různých velikostí, jump
line, skok přes potok nebo spoustu další větších i menších skoků,
které se případně dají vždy bez problémů objet, pokud se na ně člověk
necítí. Tratě na Špičáku jsou poměrně dlouhé a po dokončení flow
trailu Forest Bastard se dá Špičák bez nadsázky prohlásit za jeden z
nejvšestrannějších bikerparků u nás.
Blízkost známých ledovcových jezer nebo „instagramových“ otevřených
dveřích na Pancíři dělá ze Špičáku také výletnickou záležitost, je
ovšem potřeba dobře prostudovat trasu, protože ne všude se na kole může a
porušení zákazu by vám mohlo trochu provětrat peněženku. Zatímco pěší
turisté se mohou nechat vyvézt sedačkovou lanovkou na vrchol Špičák a
následně prakticky „seběhnou“ na Čertovo či Černé jezero, cyklisté
mají cestu na jezera trochu delší, ale co se týká šumavských scenérií,
nijak nestrádají.
Na Černé jezero doporučuji bikerům vydat se po cyklostezce, která vede
přímo pod novým parkovištěm areálu Špičák a krátkým stoupáním
dovede cyklisty na Špičácké sedlo, odkud už je to jen 4,5 km jízdy po
vrstevnici s výhledem do nejhlubšího údolí Šumavy Brčálníku. Z
Černého jezera se můžete zpátky do areálu vrátit stejnou cestou, nebo
kousek před Špičáckým sedlem odbočíte doprava a vyšlápnete si Špičák
po vlastních. Odměnou vám budou nejen výhledy na nedalekou vodní nádrž
Nýrsko, ale také bikeparkový sjezd.
Na Čertovo jezero se na kole dostanete ze Špičáku nejlépe po zelené trase
přes křižovatku „U viaduktu“ (1,5 km), kde se napojíte na žlutou trasu,
která vás tříkilometrovým stoupáním dovede přímo k Čertovu jezeru.
Pěší se na jezera můžou dostat z vrcholu Špičáku po naučných stezkách
– zatímco na Čertovo jezero vás zavede Zajícova naučná stezka (3,7 km), na Černé jezero se
dostanete po Datlíkovo naučné stezce (7 km). Na obou stezkách se
dozvídáte zajímavosti o Šumavě, a pokud si na pokladně za symbolických 10
Kč zakoupíte vyplňovací kartičky s tužkou, můžete si cestu zpestřit
doplňováním tajenky. Za vyluštění dostanete na pokladně odměnu v podobě
samolepky.
Komu se nechce ani do pedálů ani do pohorek, může se jednoduše nechat
vyvézt sedačkovou lanovkou na vrchol Špičáku a krásy Šumavy obdivovat z
dřevěné rozhledny ať už pouhým okem nebo dalekohledem. Vstup na rozhlednu
je v rámci jakékoli jízdenky na lanovku zdarma.
Už je to cca 2 roky, co si špičáckou gastronomii na Blažence, Haničce a ve
Skibaru přebral nový provozovatel pod názvem Špičák
Gastro a nabídka jídel se tak od té doby výrazně proměnila. Zatímco
dříve tu jídelníček tvořilo několik druhů mražené pizzy, dnes si na
terásce chaty Blaženka můžete pochutnat například na domácích
lívancích s borůvkami a se smetanou, ve Skibaru pak můžete zkusit třeba
hovězí trhané maso v bulce. Rozhodně tu ale nevynechte luxusní domácí
muffin, který si pro sebe Skibar nechává péct od Eriky z Markétiny
cukrárny, která se zaměřuje na sladké dobroty z kvalitních surovin jako je
pravá vanilka nebo extrakt z mandlí. Muffin byl opravdu nebe v puse a v
kombinaci s oblíbeným aperolem a lehátkem si na Špičáku vytvoříte skoro
až požitkářskou atmosféru.
Půjčovny v českých bikeparcích obecně pestrým výběrem nesrší, půjčovna na Špičáku je ovšem výjimkou, protože klade
důraz na kvalitní stroje a nabídne hned několik typů od klasických
horských kol, přes sjezdová kola, enduro kola až po pevné i odpružené
e-biky. Vyzkoušet si tu můžete i modely v hodnotě přes 150 tisíc Kč, jako
je například sjezdové kolo Kona Operator v karbonu na 29 palcových kolech.
Ze sjezdařské výstroje se dá zapůjčit integrálka, malá helma, chránič
páteře, kolen, loktů nebo i rukavice. Kromě dalších sportovních potřeb
si můžete v půjčovně zakoupit i nějaký ten suvenýr v podobě plecháčku
s motivem bikeparku nebo i pivo, které se dělá jen a pouze pro bikepark
Špičák.
Špičák v kostce:
Vzdálenost z Prahy | 2 hod |
1 jízda na lanovce dospělí (nahoru) | 220 Kč |
Celodenní jízdné na lanovku dospělí | 750 Kč |
Zapůjčení horského kola (1 den) | 500 Kč |
Zapůjčení sjezdového kola | 1 490 Kč |
Zapůjčení sjezdového kola premium | 2 060 – 2 260 Kč |
Zapůjčení elektrokola | 790 Kč |
Provozní doba lanovky | Každý den (od 15. 6.) |
Neděle-Čtvrtek 9:00–17:00 | |
Pátek-Sobota 9:00–18:00 | |
Webové stránky | www.sumava.spicak.cz |

Na Špičáku jsme reportovali v helmách a brýlích značky SMITH, s tlumením FOX, řetězem KMC a vložkami do kol TANNUS od firmy CYKLOŠVEC.
