Singltraily v Davos Klosters jsou všehochutí kamenitých, kořenovitých,
relativně vyhlazených či lávkových sekcí, v drtivé většině jde ale o
horské pěšiny, na které vás tu povětšinou vyvezou lanovky, a vy už se
dále necháte unášet jednostopými stezkami servírujícími jedny z
nejkrásnějších švýcarských scenérií. Mějte ovšem na paměti, že
všechny singltraily tu nemají v zásadě klesající charakter, ale dokážou
prozkoušet i vaši fyzičku do kopce.
Takovou hlavní bikovou výzvou v Davos Klosters je bezesporu tzv. Bahnentour, což je cyklistický okruh v délce 104 km, ty
nejdůležitější výškové metry vám ale mají ušetřit lanovky či
pozemní vláček a to dohromady 8x. Díky lanovkám má být Bahnentour
zvládnutelná za pouhý den, rozhodně ale není přitom čas na ranní
vyspávání či dlouhé obědvání. Respektive nám jen první etapa
Bahnentour (z osmi) zabrala s focením a pauzami na svačinu skoro celé jedno
odpoledne.
1. etapa Bahnentour - Chörbschorn
První úsek Bahnentour startuje z Davosu rovnou výjezdem pozemní lanovkou
Parsennbahn na vrchol Weissfluhjoch (2 865 m). Dopředu upozorňuji, že
značení tu není nijak valné a pokud byste tu stejně jako my očekávali
jednu velkou šipku s názvem „Bahnentour“, jste na omylu. Mapka trailů,
kterou tu získáte v jakémkoli hotelu, infocentru nebo u pokladny lanovek, je
opravdu nutností. Proto se z Weissfluhjoch tak nějak „od oka“
rozjíždíme tím směrem, který nám z mapky přijde odpovídající a dále
nás na Strelapass už navádí turistická značka.
Sjezd na Strelapass začíná rovnou zhurta poměrně rychlým rovným sjezdem,
kde pořádně prohřejete brzdové destičky (kdo nevyměnil před výletem do
Davosu, chybu udělal ), následně se horský trail zakroutí do několika
šněrovacích klopenek skoro jak z trailparku a pak už se pokračuje
pozvolnější milou pěšinkou, která poskytuje dostatek času na kochání se
horskými panoramaty.
Na Strelapass je potřeba šlápnout do pedálů, nicméně široká cesta mezi
kamenitými mrakodrapy je sama o sobě díky okolnímu čarování přírody ve
skalách poměrně zábavná.
Na Strelapassu se napojíte na trail „Chörbschorn“ číslo 646 a rovnou si
tu zamkněte tlumič, protože následuje stoupání až na Chörbschornhütte.
Stoupání je zpočátku docela nevinné a spíše prošlapáváte po
vrstevnici, místy se však trasa zalomí do výživných stoupáčků, co
trochu berou síly. Co je ale dle mého gusta, je, že veškeré stoupání či
klesání se odehrává po celu dobu na horském singltrailu, takže tu nedupete
bezhlavě po šotolině, ale užíváte si na kole na horské pěšině tu
nejvyšší nadmořskou výšku, co tu jde.
Trail Chörbschorn v úseku Strelapass – Chörbschornhütte je jednou z
nejpanoramatičtějších bikových tras Davosu, přičemž kromě výhledů
do údolí a na protější Jakobshorn můžete v jednu chvíli „hodit oko“
i směrem do vedlejší Arosy, kam se dá na kole delším horským trekem také
přejet. Od Chörbschhornhütte už si opět otevřete všechny tlumiče,
protože vás čeká dlouhý sjezd hravým singletrailem až dolů do
údolí.
Na tomto sjezdu se střídají plynulé flow pasáže na bezlesých horských
planinách se zatáčkami takřka klopeného charakteru. Jedním z nejhezčích
okamžiků celého dne tu pro mě byla jízda po hřebínku, který svou okolní
scenérií bral dech a člověk tu jen děkoval, že je tu povolené se s kolem
dostat do takto vysokých hor a toto panorama si tak mohou užít jak pěší
horalové, tak bikeři.
Trail nás svezl až k malé osadě s možností občerstvení v typicky
švýcarské dřevěné chatičce Stafelalp, následoval poměrně technický
lesní úsek s kořenovitými sekcemi až dolů do údolí. Regulérní
Bahnentour tu pokračuje dále do Glaris, odkud se bikeři nechávají na druhou
etapu vyvézt lanovkou na Rinerhorn, my to v pozdním odpoledni stáčeli ze
Stafelalpu už směrem k Davosu a dále po cyklostezce až do města.
Parsenn trail
Druhý den jsme se nechali vyvézt opět pozemním lanovkou na Weissfluhjoch,
tentokrát jsme se ovšem na křižovatce vydali na opačnou stranu, než den
předchozí. Popravdě řečeno jsme měli políčeno na 3. etapu Bahnentour,
nicméně u Totalpsee jsme minuli odbočku doprava a následovali jsme bikery,
co jeli před námi v domnění, že jedou jistě to stejné, co my.
Z Weissfluhjoch jsme tedy sjížděli po trailu s kamenitým podložím a místy
se nějaké ty kamínky s námi i sypaly dolů, přičemž ale nešlo i nijak
technicky náročný trail. Sem tam byla zatáčka pěkně vystavěná tak, aby
se do ní dalo opřít, sem tam se našel i nějaký ten skůček. Na rozdíl od
předchozího dne aby tady člověk nějakou tu „zeleň“ pohledal, protože
vysoká nadmořská výška už nám servírovala jen divokou měsíční
krajinu.
Trail nás svezl až na Parsennhütte, kde jsme se napojili na trail Parsenn č.
332, který měl z Parsennhütte dostat směrem k Meierhofer Tälli (naším
cílem bylo jezero Davosersee). Ačkoli tento úsek vyžadoval trochu šlapání
do kopce, tak stoupal pozvolně, jak jinak než po singltrailu, který byl v
tomto případě takřka vyhlazený a ještě se tu člověk mohl pokochat
výhledem na velkou vodní plochu Davoského jezera.
3. etapa Bahnentour
Následně jsme se dostali zpět na původní trasu Bahnentour, která tu
pokračuje po turistické pěšině směrem k jezeru Davosersee. Z tohoto bodu
už šlo opět o ryze přírodní sjezd, který vytvořila sama příroda a
lidská ruka tu místy poopravila nějakou zatáčku, aby nebyla příliš
zavřená.
Nutno říct, že ačkoli je tento úsek zařazený v trase Bahnentour, která
je prezentovaná téměř jako všeobecná záležitost pro cyklistickou
veřejnost, není tato sekce začátečnicky úplně přívětivá. Sklon je tu
v zejména v horních pasážích poměrně prudký a občas tu hledáte
optimální stopu mezi kameny, případně přes kameny, což je v některých
místech při první jízdě hůř čitelné. Kameny tu totiž nejsou
bikeparkově „blbuvzdorně“ vystavěné, takže sem tam si tu člověk s
kolem musí trošku pohrát.
Bahnentour pak pokračuje dále přes Wolfgang a Grüenbödeli do Klosters a jde
o nejdelší etapu Bahnentour. My jsme tu sjeli až k jezeru Davosersee, díky
kterému se dají v Davosu provozovat i různé vodní sporty, jako je
windsurfing, plavba na katamaránu a dá se tu i projet na vodním lyžařském
vleku.
Kromě toho je také jezero Davosersee pohodovým místem na odpočinek,
protože trail vás tu dovede přímo na travnatou plážičku, kde si můžete
dát od kola na chvíli „oraz“ nebo se i vykoupat. Aktivnější jedinci si
ti klidně můžou pinknout i beachvolejbal.
Flüela trail
Bahnentour samozřejmě není jediná možnost trailového ježdění a v okolí
se nabízí řada dalších jiných trailů. Nás hodně zajímal trail Flüela,
který startuje z Flüelapassu a údolím Flüela se v délce kolem 12 km
spouští až dolů do Davosu. Na Flüelapass se dá sice vyšlápnout po
svých, my volili variantu autobusu. Povětšinou máte dopravu v okolí
autobusem nebo vlakem zdarma v rámci resortní karty, zrovna ale na Flüelapass
se žádné výhody nevztahují a za osobu zaplatíte 17,20 CHF a plus za kolo
8,60 CHF. Nicméně jakmile vystoupíte z autobusu a spatříte skoro až
tyrkysově zbarvené jezero Schottensee, přimhouříte nad prázdnější
peněženkou oko.
Trail Flüela tu není nijak označený, takže se vydejte po turistické trase
směrem na Tschuggen, která začíná napravo od hlavní cesty, díváte-li se
směrem do Davosu. Opět jde o přírodní singltrail, který se tu vine právě
tak, jak se přírodě chce, takže kameny jsou místy trochu krkolomně
vyskládané a je potřeba trochu uplatnit technický um na kole. První pasáž
do Tschuggenu bych proto méně zkušeným bikerům úplně nedoporučila.
Milovníci endura by ale takovýmto trailem mohli být potěšeni a urazit by je
neměla ani nevšední panoramata, která tu kombinují zelené barvy údolí s
různě poházenými obřími balvany a poklidnými potůčky.
Malebnost údolí tu sice trochu narušuje silnice, která se táhne kousek od
trialu skrz údolím, průzračná voda zurčícího potoku Flüela a osamoceně
se tyčící borovice a modříny vaši pozornost natolik zaměstnají, že
projíždějící auta ani nepostřehnete. Nejtechničtější pasáže budete
projíždět krátce nad Tschuggenem, z Tschuggenu už ale můžeme klidně
mluvit o flowtrailu, který se bez výrazných technických sekcí žene
úbočím údolí až do Davosu. Mimochodem Flüela je jeden z těch trailů,
které nezahrnují stoupání.
Adventure park
Trail Flüela pak končí přímo u Adventure parku, který kloubí lanový park s bikeparkem.
Nenechte se příliš plést slovem bikepark, jde tu o rozmanitý pumptrack, s
několika stopami, čtyřmi lavicemi a čtyřmi dortovými skoky, na trénink
skákání ovšem místo jak dělané! Vstup sem je navíc zdarma.
Přímo nad pumptrackem se tyčí některé z překážek lanového parku,
který se tu rozprostírá i dál do lesa a nabízí celkem 5 okruhů s opravdu
pestrými a nevšedními překážkami, jako například přejezd na síťovém
pytli plném molitanových kostek. Vstup pro dospělého včetně zapůjčení
materiálu a doprovodu instruktora vyjde na 32 CHF, dítě do 16 let na 24
CHF.
Clavadeleralp
Protože nám třetí den vycházel na neděli, rezervovali jsme si ve známé
sýrárně Clavadeleralp brunch, který se tu organizuje právě každou
neděli. Sýrárna Clavadeleralp se nachází v horách nedaleko od mezistanice
Ischalp na Jakobshornu, kam vás vyveze kabinová lanovka a dále je dobře
dostupná jak pěšky, tak i na kole. Koneckonců Clavadeleralp se nachází na
bikovém okruhu s totožným názvem Clavadeleralp číslo 334. Brunch na
Clavadeleralp může být také příjemnou odměnou za pěší výlet, kdy se
jedná o nějakých 40 minut chůze od lanovky.
Brunch vyjde na 35 CHF na osobu a probíhá formou „nalož si tolik domácích
produktů, kolik ti chutná“. Samozřejmě hlavní roli hrají alpské sýry
vyrobené přímo v horské sýrárně, dále různé druhy salámů, sušené
šunky, špek, domácí máslo a vajíčka. Brunch si můžete vychutnat buď
vevnitř a u toho sledovat výronu sýrů v přímém přenose, my vzhledem k
hezkému dni dali přednost terase s výhledem do údolí. Brunch si můžete
zarezervovat na emailové adrese: info@clavadeleralp.ch
(nám stačilo den dopředu).
Jakobshorn Technik Trail
Abychom neošidili traily na Jakobshornu, vydali jsme se s kolem i na tento
vrchol tyčící se nad Davosem. Samozřejmě tím neslavnějším trailem odsud
je „Alps Epic trail“, který je jako jediný švýcarský trail posvěcen
nálepkou „epic“ od instituce IMBA (Internation Mountain Bicycling
Assotiation) a psali jsme o něm v našem prvním reportu
o Davosu. Na úvodní (a za mě nejkrásnější) pasáž Alps Epic Trailu
vyváží kabinová lanovka z mezistanice Ischalp na vrchol Jakobshorn, ta se
ovšem letos rekonstruuje, a tak se buď na tento epický trail můžete dostat
až z údolí Sertigtal nebo si na jeho úvodu vyšlápnou po svých. My si
vyšlápli za své jen pár kilometrů nad mezistanici Ischalp, abychom se
dostali na Jakobshorn Technik Trail č. 6. Tento trail se nám nejvíc líbil
právě v úseku nad Ischalpem, který byl akorá tak příjemně technický,
aby celoodpružené kolo kamenité či kořenovité nerovnosti žehlilo samo bez
většího úsilí bikera. O výhledech do údolí, které se nám v Davosu ne a
ne zajíst, už snad ani psát nemusím.
Druhá část Jakobshorn Technik Trailu z Ischalpu směrem do Davosu jakoby
oblékla jiný, o dost vyžehlenější kabátek a ze středně technického
trailu se stalo něco jako rychlý vyhlazený flowtrail s vystavěnými
klopenými zatáčkami a terénními vlnami. Sem tam se našel i nějaký ten
menší skůček, hlavní charakteristikou této části trailu je ale na
rozdíl od jiných trailů umělá výstavba a znatelně vyšší rychlost, než
jinde.
Vlakem Rhétské dráhy z Davosu do Klosters
Pokud se ubytujete přímo v Davosu nebo Klosters, ve většině ubytování
obdržíte resortní kartu Premium Card, se kterou máte zdarma autobusy po
městě a také vlaky věhlasné Rhétské dráhy na trase
Filisur-Davos-Klosters. Je trochu škoda, že se jízdné nevztahuje i na kola a
je potřeba si za ně cca 5 CHF připlatit, i tak pro nás ale bylo fajn sjet si
trail na Jakobshornu a za cílem trailu rovnou přejet na vlakové nádraží,
odkud jsme se svezli typickým červeným švýcarským vláčkem do
vedlejšího Klosters vzhůru za další bajkovou zábavou.
Gotschna Freeride
Z Klosters pak kabinková lanovka Gotschnabahn vyváží turisty i bikery
vyváží na vrchol Gotschnagrat (2285 m), odkud se dá podniknout výlet jak
pěšky tak na kole na vedlejší kopec Weissflujoch a zatímco pěší můžou
dolů do údolí sjet pozemním vláčkem Parsennbahn, bikeři tu můžou sjet
po zmiňované třetí etapě Bahnentour. My jsme tu ovšem vystoupili už z
mezistanici Gotschaboden (1779 m) a vrhli se na jedinou bikeparkovou trať v
údolí nesoucí označení Gotschna Freeride s číslem 691.
Tahle trať jako snad jediná není přírodního charakteru, nejsou na ní
žádné kameny ani kořeny, takže je spíše vyhlazená, ovšem podstatný
podíl trati tvoří sekce z dřevěných lávek a vůbec je dřevo na této
trati hlavním zpestřovacím prvkem. Najde se tu i pár dřevěných wallridů,
dřevných dropů a také lavic. Na rozdíl od přechozích technických trailů
si člověk udělá trochu změnu a sveze se svižněji a trochu se odrazí do
vzduchu, za mokra by mě ale na tuto trať nikdo nedostal, protože na
dřevěných lávkách není žádné pletivo. Koneckonců i za sucha se tu
vyplatilo jet pomaleji, protože lávková sekce byla poměrně proměnlivá a
za horizontem se například náhle stočila doleva, takže při vyšší
rychlosti by tu člověk mohl mít problémy.
Madrisa
Čtvrtým ikonickým vrcholem údolí Davos Klosters je Madrisa, kam vás z
Klosters vyveze také kabinková lanovka. Madrisa je jedním hlavních důvodů,
proč si do Davosu můžete vzít klidně celou rodinku i s malými špunty. Na
Madise je totiž minimálně na jeden celý den zabavíte, a to například ve
vodním parku, v zábavním parku s prolézačkami, houpačkami, domečky, na
obří vyhlídkové věži s tobogány, starším dětem se tu pak může líbit
lezecká stěna, pohodový pěší okruh kolem vodní nádrže nebo dětská Zoo
s kozičkami a králíky. Kdo má rád chůzi po Kneippově chodníku, budou se
mu tu líbit zpestřující odbočky přímo do vodní nádrže nebo bahenní
lázeň pro nohy.
Premium Card
Po léta máme Švýcarsko zakořeněné jako drahou zemi, což s ohledem na
jídlo a potraviny nijak nerozporuji, co se ale týká cen ubytování, ty jsou
téměř na podobné úrovni jako v jiných vyhlášených alpských
destinacích. Jak jsem psala výše, skoro v jakémkoli ubytování v Davosu
nebo Klosters získáte rezortní kartu Premium Card, v rámci které máte
zdarma autobusovou dopravu po městě a také vlaky na trase Filisur-Klosters,
takže kdykoli dojdou v horách síly, můžete sjet do údolí a vlakem se
dostat zpět do Davosu. S Premium Card získáte slevu i na denní tiket na
veškeré okolní lanovky kromě Schatzalpu, tedy vyjde na 15 CHF, za kolo pak
bývá v lanovkách ještě zpravidla příplatek. Hlavní výhodou Premium Card
je, že se vztahuje také na nejrůznější sportovní a kulturní aktivity v
okolí, které máte v rámci karty buď zdarma, nebo za přijatelný poplatek.
Například se každé úterý od 14:30 do 17:00 můžete za symbolických 5 CHF
zúčastnit kurzu techniky jízdy na kole, který se koná ve zmíněném
Adventure parku. Za 5 CHF se můžete zúčastnit i organizované vyjížďky na
e-biku, túry po hřebenovce na Rinerhornu s průvodcem, za 10 CHF se dá
zúčastnit úvodního kurzu windsurfingu a za 15 CHF vás zasvětí do
wakeboardingu. Veškeré aktivity mají svůj pevně daný čas konkrétní den
v týdnu a povětšinou bývá nutná rezervace alespoň jeden den dopředu.
Proto je lepší se podívat na týdenní program.
Tip na ubytování a restauraci:
My jsme získali Premium Card v hotelu Meierhof, který se nachází jen pár minut od pozemní lanovky Parsennbahn. Kromě příjemného pokojíčku s balkonem jsme ocenili také možnost wellnessu s bazénem a různými druhy saun.

Večeře v restauraci Jarno (hotel má restaurace dvě a Jarno je
exkluzivnější) je gastronomickým zážitkem. Restauraci má v rukou
šéfkuchař Simone Lipani se zkušenostmi z nejvyšší švýcarské
gastronomie. Zážitek z jídla jsme měli doplněný i zážitkem z
originálního způsobu servírování, amuse bouche jsme dostali například
vyskládaný na pařízku, chleba se podával na horkých kamenech, takže
chutnal jak čerstvě vytažený z trouby celý večer, dezertní kousky
sladkostí pak zdobily mořský korál vysypaný barevnou rýží. Jehněčí
hřbet s mátou nebo ryba siven se skořicí jsou důvody, proč příště tuto
restauraci nasvítíme znovu.
Davos Klosters v kostce:
Vzdálenost z Prahy | 6 hod 50 min |
Celodenní jízdné na lanovky (s využitím tamního ubytování) | 15 CHF |
Jízdné, pokud nejste ubytovaní: | |
Celodenní jízdné dospělí | 52 CHF |
Celodenní jízdné děti | 21 CHF |
Provozní doba lanovek | www.davosklostersmountains.ch |
Webové stránky | www.davos.ch/leto |
Ubytování | www.hotel-meierhof.com |

Z Davosu jsme reportovali v helmách a brýlích značky SMITH, s tlumením FOX, řetězem KMC a vložkami do kol TANNUS od firmy CYKLOŠVEC. Hudbu kdekoli do ucha ať už na cestách nebo při oddechu na horách nám zajišťuje sluchátky SENNHEISER firma PANTERSHOP.CZ.
