Absolutní novinkou u Kästle je nicméně rozšíření výroby o novou halu, čímž došlo k uvolnění místa pro novou linku od Firmy Fill, která čítá dohromady 22 strojů. Jde o nejmodernější linku na opracování surové lyže na světě. To umožní továrně výrazně zvýšit výrobní kapacitu a posunout se dále v kvalitě provedení.
Dnes se tedy v Novém Městě vyrábí kromě závodních sjezdových lyží pro dospělé a limitovaných sérií kompletně celá produkce běžeckých, sjezdových, skialpových, freeridových, akrobatických a kolečkových lyží Kästle.

Jak se vyrábí lyže?

Základem jsou v podstatě dvě technologie: pěnová (injektovaná) lyže s menším podílem dřeva a proti ní stojící lyže s dřevěným jádrem.
„Na dřevěná jádra používáme pouze vysoce kvalitní dřeviny topol, buk, jasan, paulovnie. V přípravě dřeva se jedná o naše částečné know-how, kdy metrový přířez dřeva před jeho zpracováním zůstává za fabrikou ležet rok až dva, aby prošel všemi ročními obdobími. Dřevo je během tohoto zrání několikrát přeskládáno, aby nedocházelo ke kroucení. Nakonec je dřevo před vstupem do fabriky ještě ve speciální místnosti několikrát řízeně napařeno a vysušeno, aby dosáhlo stabilní vlhkosti 8–12 % dle konkrétního druhu dřeviny,“ říká Vladimír Dušánek, generální ředitel Kästle CZ. Jednotlivé vrstvy ve formě polotovarů se následně v továrně ručně skládají do formy, přičemž nejvýkonnější modely mají až 9 vrstev (skluznice, lamináty, karbony, titanalové vrstvy, vrchní fólie, laminátové stuhy atd.). Každý díl je samozřejmě opatřen vrstvou lepidla.
Po zaklížení se lyže následně vkládá do zmiňované nové linky od firmy Fill, která v několika krocích celou lyži dokončí. Největší výhoda tohoto nového stroje je, že celá linka se dá z jednoho místa přenastavit na jeden konkrétní model/délku lyže. Produktivita je pak výrazně vyšší než dosavadní proces výroby.
„Jako ikonická rakouská prémiová značka musíme být na špici nejenom v použitých materiálech, ale i v technologii výroby, říká Dušánek. „Jako vyhledávaný výrobce jiných renomovaných značek jsme jednoznačně tlačeni k výrobě kvalitních produktů s vysokou přidanou hodnotou. Dle celosvětové statistiky FESI se například v novoměstském závodě vyrábí 75 % celosvětové produkce backcountry lyží. Samozřejmě ovšem nelze bojovat cenou oproti východní konkurenci, u které vyrábí také řada renomovaných světových značek.“

Nikdy nekončící vývoj

Vývoj značky Kästle je rozdělen mezi dvě kompetenční centra – Alpin a Nordic. Kompetenční centrum pro Nordic sídlí v Novém Městě na Moravě včetně závodního programu. Vývoj nové běžecké lyže je totiž dlouhodobá záležitost. Od prvního vzorku až po odladění pro sériovou výrobu skýtá mnoho pokusů a omylů, nicméně bez těchto procesů by nový produkt nikdy nevznikl.
„Pro vývoj nové lyže je zapotřebí sběr mnoha dat, který následně ukáže, jakým směrem přemýšlet nad novou lyží. Dalo by se říci, že každá značka má svoji filozofii stavby lyže. Tato inovace se pak nejprve testuje na jedné délce a následně je převedena do celé délkové řady. K tomuto propojení je nesmírně důležité spojení vývoje a okamžitého ověření v praxi pomocí závodního oddělení,“ říká Dušánek.
Bez zpětné vazby od těch nejlepších a na zpětnou vazbu nejkritičtějších lyžařů by to samozřejmě nešlo. O to vše se proto starají významné postavy běžeckého lyžování Vít Fousek, Martin Petrásek a Jiří Ročárek. Od letošního roku navíc Kästle posílilo testovací tým o medailistu z mistrovství světa Dušana Kožíška a Františka Karlíka, čímž dojde k lepšímu obsažení servisu a testování lyží na nejvyšší úrovni při závodech FIS a IBU. Know-how ověřené a otestované v závodním programu se pak systematicky přenáší i do výroby nižších modelů, jelikož požadavek na charakterové vlastnosti lyže bude vždy stejný – rychlost, komfort a jistota odrazu.
Z novinek pro sezónu 2022/23 lze pak u Kästle vypíchnout nový „Torpédo skin“ u lyží RX10 SKIN. Ten je při jízdě rychlejší a odolnější.

Co bude dál?

„Pokud jde o závodní program, v současné době máme celosvětově pod smlouvou desítky závodníků z mnoha zemí,“ říká Dušánek s tím, že Kästle míří ve velké míře na podporu mladých závodníků, která již přináší první úspěchy. Zajímavé v tomto ohledu bude pro Kästle zejména Mistrovství světa v biatlonu, které proběhne v roce 2024 na domácí půdě.
A pokud jde o výrobu a vývoj, novou linkou pro sjezdové lyže investice Kästle rozhodně nekončí. Dvojnásobná kapacita výroby přináší i další investice do automatizace, efektivity výroby a lidských zdrojů. Probíhá také ve velké míře testování udržitelných a recyklovaných materiálů a snižování energetické náročnosti celé výroby.
„Chceme prostě být i nadále nejenom konstrukčně, ale i technologicky na špici,“ uzavírá vizi Kästle Dušánek. Nezbývá než držet novoměstské továrně palce!