Nejprve ještě pár slov ke značce. Sídlí v Rudníku u Vrchlabí a již v názvu prezentuje svou filozofii: 3F – Feeling – Freedom – Fun. Optické prvky nakupuje u renomovaných specialistů a výroba probíhá na Taiwanu nebo v Jižní Koreji, kde se tyto specifické technologie koncentrují. Dokazuje, že i z malé české vsi lze ovlivňovat světový byznys. Zrovna příklad HD zorníku je inovace, která se šíří mezi velké světové hráče až se zpožděním, a podobné to prý je u některých designů zejména slunečních brýlí: „Vždycky s něčím přijdeme na trh, ale není síla na to plošně to prosadit. To udělá až některý z velkých hráčů, který se u nás inspiruje, přinese něco podobného, co se pak stane hitem,“ komentuje jednatel a designer společnosti Jiří Krejčí. V současné době se produkty 3F distribuují nejen v České a Slovenské republice, ale i v Polsku, Irsku a Nizozemsku. Vedle lyžařských nabízí i celou paletu slunečních brýlí nebo například lyžařské a cyklistické přilby.
HD – nový ostrý 3D obraz
Technologie HD je nová generace fotochromatických zorníků pro sportovní brýle, kterou společnost 3F Vision sama vyvinula. Posunuje fotochromatické vlastnosti zorníku – propustnost světla podle intenzity slunečního záření mění rychleji a v širším světelném rozsahu. A hlavně k tomu „přidává novou kvalitu v ostrosti a podání obrazu“, což by znělo jako klišé, kdybychom si to sami neověřili…
Za novou úroveň optiky a obrazového podání může nový materiál zorníku z krystalického fluoridu vápenatého. Firma tvrdí, že takový zorník sníží rozptyl barev i při vysokých indexech lomu světla a zlepší korekci chromatické aberace – jednoduše: vidíte přesněji, kontrastněji a plastičtěji. Je to vysoká věda, kterou uživatel sotva do detailu pochopí (ostatně detaily technologie si firma logicky nechává pro sebe).
Jiří Krejčí se technologii snaží připodobnit k HD televizoru, který nabízí více obrazových bodů, a tedy jemnější obraz. „Technologie HD přispívá ke zostření obrazu až tak, že do určité míry dokáže suplovat dioptrické čočky,“ doplňuje.
Zorník je zabarven do růžova (a možná trochu žluta), což okolí tak trochu rozsvěcí. I my v redakci jsme došli k závěru, že HD technologie poskytuje mimořádně ostré a kontrastní vidění a umožňuje lépe vnímat hloubku a reliéf terénu. Zkušenost je to velmi zajímavá: Po přiložení zorníku k očím svět kolem zplastičtí a stane se zajímavějším, například nudné mraky se prokreslí a stanou se dramatickými – upřímně tak silný optický efekt z jiných brýlí moc neznám.
Vylepšená fotochromatika
Fotochromatické schopnosti znamenají jednoduše to, že se zorník sám zabarvuje podle podmínek okolí. Jsou založeny na speciálních pigmentech, které reagují na UV záření a mění svou barvu a světelnou propustnost. Čím více UV záření dopadá na zorník, tím tmavší se stává, resp. mění zabarvení směrem k šedé. Naopak, čím méně UV záření je přítomno, tím je zorník světlejší.
Nová technologie HD má údajně několik výhod oproti jiným fotochromatickým zorníkům. Jednou z nich je rychlost změny propustnosti, která je u technologie HD až o 50 % vyšší. To znamená, že zorník se dokáže přizpůsobit změnám světelných podmínek během několika sekund.

Další výhodou je široký rozsah změny propustnosti světla, který dosahuje u technologie HD až 40 % celé škály. Zorník tak dokáže propustit od pouhých 12 % (při slunečném počasí) po 52 % viditelného světla. Lze tak použít do různého počasí, rozuměj: zorník je mimořádně univerzální a obsáhne vícero kategorií: částečně S1, S2 a trochu i S3.
Kategorie zorníků
Kategorie Sx označují u zorníků lyžařských brýlí míru propustnosti světla, tedy kolik procent viditelného světla zorník propouští. Podle propustnosti světla se zorníky dělí do pěti kategorií od S0 do S4.

Kategorie S1: zorník propouští 43 až 80 % světla. Tyto zorníky jsou lehce až středně tónované a jsou vhodné pro naše zimní podmínky s oblačností a mírně sníženou viditelností. Zorníky S1 bývají obvykle oranžové, růžové, bleděmodré, šedé nebo světle kouřové.
Kategorie S2: zorník propouští 18 až 43 % světla. Tyto zorníky jsou středně až silně tónované a jsou vhodné pro univerzální použití. Zorníky S2 bývají obvykle hnědé nebo kouřové a mohou mít i tenkou zrcadlovou vrstvu.
Zorníky s vyššími kategoriemi S3 a S4 mají nejnižší propustnost světla (8 až 18 % a 3 až 8 %) a jsou určeny pro jasné sluneční dny nebo pro lyžování v silně osvícených, vysokých horských polohách a na ledovcích. Tyto zorníky mají silnou zrcadlovou vrstvu a jsou nevhodné pro špatné světelné podmínky.
3F Blade 1903
My testovali technologii HD na modelu 3F Blade 1903. Ten patří mezi top produkty značky a je to na něm ihned znát. Dostanete ho v pěkném přepravním pouzdře na zip a s alternativním zorníkem v kategorii S1 (pro zhoršenou viditelnost nebo večerní lyžování).
Disponuje magnetickými zorníky, aby se docílila jejich snadná výměna. Funguje to možná až moc dobře – stačí mírně sevřít či přiohnout rám brýlí a zorník se od magnetů integrovaných v rámu odlepí. Není potřeba nad ničím spekulovat, výměna trvá vteřiny. Jednou dvakrát se nám podařilo zorník odchlípnout i nechtěně při sundávání brýlí z přilby. Okamžitě se ale přilepil nazpět.
Vedle unikátního zorníku oceňujeme i periferní výhled a ostatní výbavu (třívrstvá hypoalergenní pěna, antifog, kompatibilita s přilbami, maximální UVA, UVB a UVC ochrana). Naopak na pásku brýlí nám chyběl silikonový potisk a možná nás trochu rozptylovala i zbytečně masivní přezka, u níž lze i pochybovat o všeobecném smyslu.

3F Bora 1901
Model Bora 1901 má vakuové dvojité zorníky s plochým tvarem a cylindrickým zakřivením. Tento tvar dává brýlím moderní vzhled a zajímavou linku. Model Bora 1901 je dodáván s jedním HD zorníkem v neutrálním tónu (kat. S2 – barva je laděna velmi mírně do žluta), který je vhodný pro střední světelné podmínky. Je to ekonomická varianta s HD zorníkem, základní cena je bez koruny 2 000 Kč.

Výhody
- unikátní technologie HD – ostré, kontrastní a efektní vidění
- pěkný design a výbava (pouzdro, zorník)
- pohodlné a kompatibilní s přilbami
- dodáváno českou firmou
Nevýhody
- menší výběr barev než u konkurence
- při nešikovné manipulaci s brýlemi se magnetické zorníky mohou uvolnit nechtěně