Thor Verdonk je specialista na vývoj produktů pro všechny značky skupiny Rossignol. Nejprve sám na lyžích závodil, poté trénoval a pomáhal skupině Rossignol s juniorským programem v USA, po postupu do Světového poháru začal spolupracovat přímo s továrnou na lyžařské boty v Montebelluně. Byl u toho, když v roce 2010 přišly na svět první boty Lange RS a RX, to už začal přecházet do divize Lange, kde se za pár let stal brand manažerem. Nyní je zodpovědný za vývoj všech produktů skupiny, tedy lyže, boty i vázání. Domovem je v Salt Lake City, ale každý měsíc tráví dva týdny v Itálii.


Thore, jak ses dostal k bootfittingu lyžařských es?

Ve skupině Rossignol jsem už 21 let, nejprve jsem měl na starosti juniorský program, 12 let jsem hledal mladé talenty a hodně jsem tam dělal bootfitting. Lindsey Vonn jsem potkal, když jí bylo 11 let, a udělal jsem jí spoustu bot. Poté, co jsem se přesunul do SP, jsem pracoval s dalšími sportovci, třeba Julií Mancuso nebo Tedem Ligetym.

Když říkáš spoustu bot pro Lindsey, kolik to tak znamená?

Za celý můj život? Páni, myslím, že 12–14 párů každý rok a začal jsem, když jí bylo 12 let, takže do konce její spolupráce s Rossi by to bylo víc než sto, ale přesně to nepočítám.


Mladičká Lindsey Vonnová ještě pod stájí Rossignol. Thor pro ni od jejích 12 let připravoval na každou sezónu 12–14 párů bot, celkově určitě víc než stovku.

Pracoval jsi ale i s dalšími...

Zmínil jsem Julii a Teda, také Martinu Ertl, ale také hodně mezinárodní spolupráce, pomáhal jsem sportovcům ve Slovinsku a dalších zemích, takže jsem pracoval se spoustou špičkových sportovců. Během těch dnů jsem si uvědomil, že můj mozek funguje trochu jinak. Studia jsem začal architekturou, ale nedokončil, chvíli jsem studoval taky marketing. Moje mysl je ale spíš analytická jako mysl inženýra a bootfitting spojil všechny aspekty toho, co mi jde.

Vidím dva aspekty tvé práce. Jedna část je lyžařská, lyžuješ a jsi v úzkém kontaktu s profesionálními závodníky, takže víš, co potřebují. Ale také rozumíš vývoji a musíš mít skvělou představivost, abys věděl, jaký dopad jaká změna materiálu nebo konstrukce boty bude mít…

Jo, je to taková kombinace představivosti a technického myšlení, docela mě baví mechanika, kineziologie, pohyby těla související s lyžováním, podle toho navrhuji produkty, díky nimž je lyžování příjemnější, pohodlnější nebo bezpečnější, ale především lyžař může podat lepší výkon.

Co považuješ v současnosti za standard v technologii bot a bootfittingu a co si představuješ v budoucnu? Například 3D tisk, AI pro analýzu nohou, uvidíme to brzy?

Tahle otázka se mi moc líbí, protože si ji často sám kladu. Když se podíváš do světa bot, je opravdu zajímavé, že boty se za posledních 20 let příliš nezměnily. Ano, materiály se zlepšily, plasty a spoje jsou lepší, ale pokud jde o základní funkci a design boty, většina bot má stále 4 přezky, má spodní skelet a horní komín a jeden kloub. Můžeš je trochu změnit, ale pořád to bude dvoudílná bota s jedním kloubem. My jsme teď vyvinuli nové boty Lange Shadow, které přesně v tomto přináší nový způsob myšlení. Podívali jsme se na mechaniku, jak bota funguje, a posouváme ji na vyšší úroveň... Nicméně standardem jsou dnes 4 přezky, dvoudílná skořepina, i když existují i jiné koncepty jako cabrio a jiné.

Při pohledu do budoucnosti teď vidím Shadow, které jsou konstrukčně a funkčně vlastně velmi odlišné, takže usnadňují lyžování a přinášejí větší výkon. Ale co se týče daleké budoucnosti, 3D tisk je velmi zajímavý. Jsem velkým fanouškem a navrhuji spoustu věcí a vlastním 3D tiskárnu, ale dělám to jen pro zábavu a inspiraci. Technologie 3D tisku ale rostla velmi pomalu a byla drahá, až v posledních letech se nastartoval velký boom a role 3D tisku významně vzrostla – v tuto chvíli neexistuje žádná technologie, která by nám dokázala vytisknout lyžařskou botu, ale pro prototypování přezek nebo manžet je v továrně často používáme. Zatím je to ještě spíš na vizualizaci a prototypování, ale v budoucnu si umím představit, že tyhle produkty vezmeme na sníh – to určitě přijde, protože už stavíme i domy s využitím 3D tisku. Skutečným problémem je, že je to pomalejší proces než injektáž, takže v masové výrobě je to daleká budoucnost. Ale možná u špičkových bot, opravdu drahých, ale personalizovaných, kdy si naskenujete nohy a necháte si botu vytisknout přesně kolem nich… To už může přijít brzy.

Pokud jde o konstrukci boty, řekl jsi, že se v poslední době příliš nezměnila, takže myslíš, že dosáhla vrcholu vývoje? Samozřejmě materiály mohou být lepší, ale je tahle dvoudílná, čtyřpřezková podoba koncem vývoje konstrukce lyžařských bot?

Nikdy není konec. Vždy přicházejí jedinečné věci, jak bych to řekl… Víš, kolo je kolo, nemůžeš ho znovu vynalézt, ale můžeš ho mít lehčí, menší nebo ho použít kreativně… Ale máš pravdu, nyní pravděpodobně bude další vývoj hlavně v materiálech. V Lange máme technologii vstřikování dvou materiálů do skeletu naráz. Tyto dva plasty jsou odlišné a jejich precizní kombinace vylepšuje mechanickou funkci boty, ale musíš pochopit, co od boty potřebujeme. Že každá část se nějak chová a záleží na tom, jaký je celkový výsledek. Tato technologie Dual Core je něco, co běžný uživatel nevidí, ale výkon zlepšuje opravdu hodně. Já plast nevnímám jako něco mrtvého, může absorbovat energii a uvolnit ji, když mu to dovolíš. A proto každá část boty dokáže akumulovat jiné množství energie a uvolnit ji tak, aby se bota chovala přesně tak, jak lyžař chce. Pro mě je to největší revoluce v lyžařských botách za posledních 20 let.

Když mluvíme o revoluci, vybavíš si botu, která podle tebe změnila lyžování?

No, narodil jsem se v roce 1968, takže jsem ještě nežil, když Bob Lange vynalezl první plastové lyžařské boty, ale měl jsem možnost poznat Boba Langeho, než zemřel, a pocítit jeho energii. Tehdy jsem pochopil, jaká energie při vývoji těch bot asi panovala, představ si to: američtí kluci, kteří v lyžování nic neznamenají, přijíždějí do Evropy s touto plastovou botou a všichni na ně koukají jako na blázny. Ale jakmile Bob boty zdokonalil, trvalo jen 2 roky a všichni ve svěťáku je používali. Takže pro mě byla myšlenka plastových bot rozhodně největším gamechangerem. Opravdu vidím plast jako živou věc, která absorbuje energii a pak ji uvolňuje – proto nemáme dřevěné nebo kovové lyžařské boty, plast je pro tohle prostě dokonalý. V Lange říkáme, že pohodlí nemá smysl bez výkonu a výkon není nic bez pohodlí. Potřebuješ obojí, komfort i výkon, a s různými plasty můžeš dosáhnout zajímavých výsledků. Ale smíchat plasty dobře je náročná chemie – používáme polyuretan a polyether, protože dokáží dobře absorbovat a uvolňovat energii. Takhle o tom přemýšlíme, plast je živější, než si obvykle představujeme.


Thor při práci

Tvaroval jsi hodně bot, vidíš nějaké změny na lidských chodidlech? Je noha dnešního průměrného lyžaře jiná než toho před dvaceti lety?

Myslím, že je to spíš víc diskutované a sledované. Ve své třicetileté kariéře jsem opravdu nezaregistroval, že by se nohy nějak globálně měnily. Spíš je dostupnější 3D skenování – v roce 2000 jsme si koupili 3D skener a vzali jsme ho s sebou po celém světě. Udělali jsme studii, nepamatuji si čísla, ale skenovali jsme 5 nebo 8 tisíc chodidel po celém světě, Japonsko, Evropa, USA…, abychom pochopili regionální odlišnosti. Zjistili jsme, že máme sice spoustu typů chodidel a deformací, ale obecně je stavba chodidel velmi podobná a nezáleží na tom, odkud jste – třeba kotník je všude ve stejné pozici. Není to tak, že by jedna země měla kotník výše než ostatní, lidská noha je na celém světě docela konzistentní. Takže si myslím, že je to spíš o informovanosti. Když nebyla televize, nebyli jsme ovlivněni věcmi, které se staly v jiných zemích, teď máme přehled o všem. Když nebyly žádné 3D skeny, nevěděli jsme, kolik chodidel je zdeformovaných.

Lyžařská bota je ale stále z plastu, takže není měkká. Díky 3D skenování vyrábíme daleko pohodlnější boty, ale nejdůležitější vývoj probíhá u vnitřních botiček a tam hrají informace o lidské noze opravdu velkou roli. Vývoj skořepiny by se dal stihnout za 6 měsíců, ale botička nám obvykle trvá déle než rok – v botě nakonec ovlivňuje výkon, ale hlavně pohodlí. Můžeš mít pohodlnou skořepinu, ale nohy nebudou mít dostatečnou stabilitu a tím pádem žádný výkon, nebo můžeš mít skelety těsné, ale pak umíráš. Takže vnitřní botička je klíčová k pohodlí a efektivnímu přenosu sil. Vyvinout takovou botičku je opravdu těžké.

Rozhodně souhlasím s důležitostí botičky, ale co vložka nebo dokonce lyžařská ponožka, ovlivňuje to výslednou synergii výkonu a komfortu?

Samozřejmě, lyžařská vložka do bot je nesmírně důležitá. V Americe asi víc než v Evropě je pro dobré lyžaře standardem mít vložky na míru – je to jeho základ, opora, takže je to velmi důležité. Co se týče ponožek, v závodním segmentu tenké kvalitní ponožky hrají velkou roli, ale také je obrovské množství hobby lyžařů, kteří hledají pohodlí, takže bych jim nedoporučoval ty nejtěsnější ponožky. Podle mě existuje spousta různých typů lyžařů, jejichž potřeby jsou různé, ale pro špičkové lyžaře je vložka nutností a výběr lyžařské ponožky je také podstatný.

Když si chci vybrat novou botu, můžu si o ní přečíst v katalogu mnoho informací. Dají se ale vůbec vlastnosti tak komplexní věci popsat čísly? Je třeba flex index vůbec měřitelný?

Čísla jsou čísla a nedokážou popsat vše. Čísla jako flex… máš pravdu, asi neexistuje žádný fyzikální způsob, jak to přesně změřit. Některé univerzity to zkusily, vyrobily speciální zařízení a pokusily se nastavit nějaké standardy. Ale je opravdu těžké definovat, co je standard, kde a jak měřit. Komín naráží na skelet u každé boty jinde, takže nezáleží pouze na použitých materiálech. Jejich tuhost je důležitá, ale také záleží na tom, kam dáš šev, jak to spolu působí, kde dochází při zátěži k deformaci... těch aspektů je mnoho. Jak jsem říkal, plasty absorbují a uvolňují energii. Nakonec musí být flexe progresivní a nezáleží, jestli toho dosáhneš tlustou strukturou materiálů, nebo důmyslnou konstrukcí – záleží na tom, jako to nakonec funguje jako celek, zda je flexe progresivní a plynulá. A to se měří velmi těžko, možná to ani není možné.

Proč v kolekci Lange nevidíme boty, které by se celé tepelně upravovaly, jak to vidíme u jiných značek?

Předpokládám, že mluvíš o konceptu ohřátí celého skeletu a přizpůsobení noze klienta třeba v prodejně. Lange dělá výkonné boty, jejichž plast musí mít určité vlastnosti. Aby bylo možné vyrobit plasty přizpůsobitelné noze v tak nízkých teplotách, musíš jim sebrat elasticitu. A když odebereš elasticitu, plast nemůže absorbovat tolik energie, je jakoby mrtvý. Proto používáme tradičně polyuretan a polyether, kvůli velké elasticitě – s ní můžeme dosáhnout velké progresivity flexe a skvělého výkonu. Při lyžování jsou nohy jedinými receptory, které ti říkají, kde jsi, máš zpětnou vazbu, takže když je dáš do mrtvého skeletu, nemůžeš je tolik vnímat a reagovat tak rychle. U Lange není problém kterékoliv části boty dotvarovat tradičním způsobem, tedy vytažením teplem nebo broušením.

Zmínil jsi Shadow – co je to za boty?

U Shadow jsme se podívali na principy fungování bot a mechaniky přenosu energie při lyžování a přišli jsme se dvěma hlavními inovacemi. Cílem bylo vyvinout vybavení, které nám umožní lépe a efektivněji lyžovat. Shadow jsou vyvinuté tak, aby dávaly více, než do nich vložíš.




Jak společně fungují technologie Dual Pivot a Suspension Blade:

Suspension Blade: Téměř každá bota má vzadu dva šrouby, které přenáší síly mezi komínem a skeletem. Shadow má dlouhou páku, která skelet s komínem propojuje, takže flexe je progresivnější a plynulejší. Kontaktní bod je vysoko na horní straně čepu, který zasahuje do komínu lyžařské boty. Díky tomu se síla přenáší snáze díky velké páce, pro lyžování tak můžeš použít méně energie, protože je přenos sil efektivnější, takže máme mechanickou výhodu oproti tradičním lyžařským botám.

Dual Pivot: Dual Pivot se skládá ze dvou kloubů, z toho jeden je níž než obvykle. Funguje podobně jako odpružení horského kola, takže pomáhá absorbovat a uvolňovat energii a dává při odlehčení skvělý rebound. Dobře funguje ale jen ve spojení se Suspension Blade, tyhle dvě mechanické vychytávky se perfektně doplňují.


Podrobná recenze lyžařských bot Lange Shadow




Na Shadow můžeš změnit flexi, je to složité?

Vůbec ne. Chtěli jsme mít více přizpůsobitelnou botu, normálně máš jeden šroub v zadní části boty, kterým nějak hýbeš, ale my jsme spojili Suspension Blade a kloub Dual Pivot elastomery (v podstatě gumou), které jsou opět schopné absorbovat a uvolňovat energii a jednoduše, výměnou této gumy, lze upravit flexi o 10 %. Standardní šedá je 130, měkčí je pak černá. Pěkné na tom je, že mechaniku boty nezměníš, vše zůstává stejné – zatímco na tradiční botě s nastavitelnou flexí vyndáš jeden šroub nebo s ním pohneš, čímž změníš mechanické vlastnosti boty. Je to podobné jako u auta, které má sportovní režim a ekologický režim – auto je stejné, jen zapojí něco tužšího nebo reaktivnějšího, ale nemá to vliv na mechaniku fungování.

Vnitřní botička je také nová?

Pro mě je tohle skutečný úspěch. Shadow – ano, Suspension Blade a Dual Pivot poskytují větší výkon a dávají víc energie, než do nich vložíš, ale vnitřní botička je extrémně důležitá pro přenos sil i komfort. Auxetic technology je opravdu zajímavá, protože umožní materiál tvarovat bez deformací. Normálně, když máš gumičku a natáhneš ji, zeštíhlí se. Díky konstrukci se specifickými geometrickými strukturami v látce Auxetic máme botičku, která to nedělá, takže má přirozenější střih. Pro lepší představivost, když vezmu list papíru nebo nezastřiženou látku a chci si do něj zabalit hlavu, tak se zdeformuje a pomačká. Když to samé udělám s látkou Auxetic, díky té struktuře bude kopírovat tvar hlavy. Výsledkem je, že se opravdu skvěle přizpůsobí nohám.

Jak dlouho trval celý vývoj a kolik prototypů jste museli vyrobit?

Vývoj nového pláště stojí asi 1 500 000 eur, dělat všechny velikosti forem a vše okolo… Prototypů, protože to je celý nový koncept, bylo mnoho, myslím, že kolem 50 nebo 60. Ale pak jsme s každým prototypem pracovali a testovali znovu a znovu – zkusili jsme tam o 1 mm ubrousit, jinde kousek dolepit…

Ty jsi osobně lyžoval v každém z prototypů?

Jo, krok po kroku, jeden po druhém, samozřejmě. Začneš velmi surově, a pak se nápad vylepšuje a upravuje… Také jsme měli spoustu prototypů vnitřní botičky. Abychom poznali rozdíly, vždy testujeme jednu botu, ne pár, zvlášť rozdíly u vnitřních botiček jsou velmi jemné, ale extrémně důležité.

Chtěl bys jako bootfitter pracovat na Lange Shadow?

Pro mě jako botaře je Shadow momentálně nejlepší bota na trhu. Díky Dual pivot a Suspension Blade můžeš pracovat na skeletu a vytahovat nebo brousit důležitá místa bez ovlivnění výkonu a Auxetic liner dost pomáhá nohu dobře usadit. Také jsme botu dali k vyzkoušení americkým bootfitterům a to jsou ti nejkritičtější kluci, to mi věř. A zpětná vazba je skvělá, jedinečná shoda na pohodlí a výkonu. Největší výhoda přizpůsobení na míru je u botičky, těsně u povrchu nohou, tam to cítíš nejvíc, i proto nevěřím v plně přizpůsobené skelety, protože významná místa je potřeba upravit klasickou cestou a celkový komfort dodává vnitřní botička.