První z nich byla postavena pod názvem Top Express firmou Leitner v roce 1997 a na své 3 585 metrů dlouhé trase s deseti podpěrami spojuje Hochgurgl s Obergurglem. Je vybavena 55 kabinami a dosahuje přepravní kapacity 1 200 osob za hodinu. Téměř vodorovná trasa (převýšení činí jen 81 metrů) překonává ve velké výšce nad terénem postupně hned 3 údolí a to si vynutilo instalaci speciálního systému se záchrannými kabinami. Ty jsou umístěny vždy po dvou na podpěrách č. 1 a 6 a jsou připraveny k pohotovému nasazení v případě potřeby. Záchranné kabiny mají vlastní pohon a jejich běhoun pojíždí po dopravním laně hlavní lanovky.


Detail záchranných kabin lanovky Top Express na podpěře č. 6 (foto Radim Polcer)

Druhá lanovka s názvem Gletscherexpress se rozjela hned o rok později a najdeme ji v Söldenu. Dodavatelem se (tak jako u všech ostatních lanovek v Söldenu) stala tentokrát firma Doppelmayr. Trasa o délce 1 594 metrů dosahuje opět pouze zcela minimálního převýšení (84 metrů) a je na ní rozmístěno 7 podpěr. Jedná se o klíčovou tepnu pro výjezd ze Söldenu na ledovce Rettenbach a Tiefenbach. Z důvodu terénu často ohrožovaného lavinami zde rovněž standardní evakuace nebyla možná a proto jsou zde záchranné kabiny řešené na stejném principu jako v předchozím případě – dvě jsou umístěny u podpěry č. 1 a jedna u horní stanice. Celkem 54 kabin je schopno zajistit přepravní kapacitu 2 400 osob za hodinu, ani to již však dnes nestačí – v brzké době je zde plánována výstavba zcela nové lanovky v modifikované trase.


Lanovka Gletscherexpress spojuje Sölden s ledovci Rettenbach a Tiefenbach (foto Radim Polcer)


Záchranné kabiny lanovky Gletscherexpress u podpěry č. 1 (foto Radim Polcer)