Lanová doprava na této trase má dlouhou historii. Již v roce 1972 zde byla švýcarskou firmou Habegger vybudována kyvadlová lanovka s kabinami pro 30 osob, největší lanová dráha v Řecku. Dráha s délkou 1690 metrů a dvěma traťovými podpěrami dokázala za hodinu přepravit 280 osob, což za rok dávalo úctyhodné číslo 800 tisíc cestujících. Za celých 34 let své existence šlo pak o rekordních 25 milionů cestujících a 600 000 jízd. Pohon o výkonu 194 kW zaručoval jízdu max. traťovou rychlostí 7 m/s.
Dolní stanice a podpěra č. 1 s přijíždějící kabinou (Foto: Radim
Polcer)
S ohledem na nedostatečnou přepravní kapacitu začala být připravována stavba nové lanovky. V roce 2003 byla podepsána smlouva se společností Doppelmayr, kdy s ohledem na velký počet větrných dní byl vybrán větruodolný systém Funitel. S celkovou hodnotou investice 12 milionů eur šlo o největší lanovkový projekt (počítáno jako jednotlivé úseky) v Evropě v letech 2003 a 2004. Přepravní kapacita stoupla na 2000 osob za hodinu a provoz je možný do rychlosti větru až 120 km/h. Na trase je rozmístěno celkem 6 podpěr (z toho 3 jsou ve vysokém provedení ve tvaru trojnožky), k jejich montáži byla využita pomocná nákladní lanovka, protože trasa lanovky vede chráněnou přírodní rezervací. Dráha je vybavena celkem 21 kabinkami typu Zeta firmy CWA s 20 místy k sezení a dále 2 luxusními VIP kabinkami s 6 místy k sezení, které je možné nasadit do provozu ze separátní odstavné koleje za plného provozu, bez nutností zastavení lanovky. Délka trasy činí 1721 metrů při převýšení 572 m, pohon se dvěma motory (každý o výkonu 411 kW) a dvěma převodovkami umístěný v dolní stanici umožňuje maximální dopravní rychlost 6 m/s. Jízda tak netrvá déle než 5 minut.
Kabinky v horní stanici (Foto: Radim Polcer)
Po výstavbě trvající zhruba 8 měsíců byla nová lanovka dokončena v dubnu 2006. Vzhledem k tomu, že trasa Funitelu byla oproti původní kyvadlové lanovce vedena paralelně, mohla zůstat stará kyvadlová lanovka v provozu až do poslední chvíle. V pátek 7. dubna 2006 v 18:00 tak kyvadlová lanovka uskutečnila svou poslední jízdu s cestujícími, a ve stejném momentu současně nastoupili první cestující také do Funitelu. Provoz tak v důsledku výstavby nemusel být přerušen ani na okamžik. Slavnostní otevření se pak uskutečnilo 20. června 2006 za účasti řeckého ministra financí.
Podpěra č. 6 a horní stanice (Foto: Radim Polcer)
Funitel je v provozu bez přerušení standardně 24 hodin denně, jediná odstávka bývá každé úterý od 8 do 15 hodin, kdy musí být provedena také veškerá údržba. Z toho důvodu jsou také všechny díly (včetně obou typů motorů a převodovek) k dispozici na místě skladem, aby se v případě potřeby mohla provést okamžitá výměna bez nutnosti čekání na dodání nového náhradního dílu. Je také možný provoz na 1 motor a převodovku sníženou dopravní rychlostí – autor článku byl svědkem výměny 1 motoru za provozu. Intenzivní provoz vede k rekordnímu nájezdu provozních hodin – za 18 let provozu najel Funitel již neuvěřitelných 145 000 provozních hodin, což je nejspíš na Guinessův rekord (pro srovnání, běžná sedačková lanovka jezdící pouze v zimě najede za jeden rok kolem 1000 provozních hodin). Vzhledem k tomu, že počítadlo hodin je jen do 99 999, musela být před něj fixem dopsána jednička. Doplňme, že přímo v centru Atén se nachází ještě krátká tunelová pozemní lanovka Lycabettus, rekonstruovaná v roce 2002 rovněž firmou Doppelmayr.
Míjení kabin před horní stanicí (Foto: Radim Polcer)
Počítadlo provozních hodin s rekordní hodnotou - vzhledem k tomu, že
počítadlo hodin je jen do 99 999, musela být před něj fixem dopsána
jednička (Foto: Radim Polcer)