Tento článek vyšel v časopise SNOW 141 time (listopad 2022)
Energie tvoří v průměru asi pětinu nákladů českých lyžařských areálů, přičemž za ně v letošní sezóně budou platit až trojnásobnou cenu. Skipasy přitom zdraží nejčastěji o 10 až 15 %, výjimečně i více. Přesto areály nechystají žádná drastická omezení provozu – plánují zasněžovat jako obvykle a zahájit sezónu, jen co to sněhové podmínky dovolí. Vzpruhou jim může být i solidní zájem o pobyt na horách, který je znát ze stavu rezervací u významných hotelových řetězců.
Trend nákupu skipasu on-line se prosazuje stále více, takže začíná být spíš výjimkou, pokud lyžařský areál tuto možnost nenabízí. Prodejní algoritmy jsou schopny pracovat s nesčetným množstvím parametrů, na základě nichž stanovují cenu – téměř vždy je výhodnější než při nákupu v kamenné pokladně, běžně se ušetří 5 až 10 %, ale včasným nákupem skipasu na méně frekventovaný termín se dá uspořit i 20 nebo 30 %.
Nový areál v Záhoří
Ačkoliv letos se lyžaři na svazích nesvezou žádnou novou lanovkou, na některých projektech se již pracuje. Tím největším z nich je zcela nový areál v Orlickém Záhoří na „odvrácené“ straně Orlických hor směrem k Polsku. Nedaleko od Deštného, Říček či polského Zielence byla již před dvěma lety vykácena 1,5 km dlouhá sjezdovka, která má až na krátké úseky na začátku a v závěru poměrně pozvolný sklon. V letošním roce probíhá výstavba 4sedačkové lanovky, dovezené ze Švýcarska, a také zasněžování. S otevřením areálu, jehož nástupním bodem bude parkoviště u osvětleného běžkařského okruhu na kraji obce, se počítá za rok. Nová lanovka přijde vhod i běžkařům, kteří se s její pomocí dostanou přímo na hřebenové tratě. Zčásti se tím uleví i věčně přeplněnému parkovišti na Šerlichu.
Kromě toho se letos rozjede nový vlek na Kraličáku a také 4sedačka s bublinou na Červenohorském sedle, která se dokončovala během minulé sezóny.
V další sezóně by měla stávající lanovky nahradit 6sedačka v beskydské Bílé a 4sedačka na Paprsku v Jeseníkách, termín realizace se však může ještě změnit.
Více na