Tento článek vyšel v časopise SNOW 138 (říjen 2022).

Vedli vás rodiče k lyžování odmala?
Můj otec byl lyžařský instruktor a sám měl z minulosti nějaké zkušenosti ze závodů. Když mi tedy byly tři roky, vzal mě poprvé s sebou na lyže. Pak to šlo ráz na ráz – okamžitě se mi ježdění zalíbilo a už jsem nechtěl dělat nic jiného.
Když jsem pak povyrostl a bylo mi asi osm, byl mou jasnou jedničkou Hermann Maier, to byl můj velký vzor. Jakmile jsem ho viděl poprvé, hned jsem tátovi hlásil, že bych chtěl být sjezdař jako on a závodit profesionálně. Následovaly chvíle nahoře i dole, ale tak trochu jsem věřil, že bych jednou skutečně mohl lyžováním vydělávat peníze, nejen prací. A vidíte – nakonec se mi to povedlo.

V juniorech jste jezdil na dobré úrovni i obří slalom. Jak se stalo, že nakonec převážily rychlostní disciplíny?
Ano, jezdíval jsem kdysi také slalom i obřák. Ale posléze se přidalo super-G a pro mě to bylo zkrátka jednodušší. Najednou jsem holt měl víc místa mezi brankami, takže jsem mohl jet rychleji, a přesně to mě bavilo. Vlastně už od dětství, to jsem taky pořád jen chtěl lítat šusem z kopce a žádná rychlost pro mě nebyla dost vysoká. No a následně se po pár letech přidal sjezd, což bylo ještě snazší, jelikož tam bylo ještě víc místa a dalo se jet ještě rychleji. Postupem času jsem tedy dospěl k tomu, že mi více vyhovuje, když to můžu pořádně rozbalit a mám dost prostoru, než když kličkuji mezi utaženými technickými brankami.

Rychlostní disciplíny jsou hodně založeny na znalosti tratí. Měnil se nějak v průběhu kariéry váš trénink s tím, jak jste se stále vracel na stejná místa?
Asi každý mění přístup k přípravě v průběhu kariéry. Když jsem byl mladý závodník, musel jsem hodně pracovat na technice, abych dokázal být rychlý i v super-G. Bylo důležité najít rovnováhu, abych dokázal zajet kvalitně v obou rychlostních disciplínách. K tomu jsem nadále trénoval i obří slalom a slalom speciál. Ten už ovšem nyní ustoupil lehce do pozadí, protože se dál nejezdí kombinace. V zásadě se dá říct, že základ zůstává, ale mění se dávky, trénink je koncipovaný trochu jinak. Dřív jsem býval hodně na lyžích, abych se vyjezdil, nyní kvantitu nahrazuji kvalitou. Musím už také myslet na to, že nejsem nejmladší.



Dominik Paris

Narozen: 14. dubna 1989
Přezdívka: Domme
Úspěchy: zlato v super-G z MS v Åre 2019, stříbro ve sjezdu z MS ve Schladmingu 2013, 2x stříbro (sjezd a kombinace) a 1x bronz (super-G) z juniorského MS v Garmisch-Partenkirchenu 2009
Bilance ve Světovém poháru: 42x pódium (z toho 21x 1. místo, 10x 2. místo, 11x 3. místo)



Stinnou stránkou, s níž musí především rychlostní specialisté počítat, jsou zranění – jako to, které vám v lednu 2020 předčasně ukončilo slibně rozjetou sezónu. Jak náročné je se v takové situaci zapřít a krůček po krůčku se vrátit na vrchol?
Tehdy to pro mě nebyl až takový problém, neměl jsem těžký pád, jen jsem při tréninku v Kirchbergu podklouzl a bohužel si přetrhl křížový vaz v koleni. To je velký rozdíl. Když má někdo skutečně těžký pád, je pro něj comeback mnohem náročnější. Pokud sklouznete a zraníte se, je to prostě smůla. Při lyžování už to tak ale chodí, že zranění tam někde stále jezdí s vámi. To víme a s tím do toho jdeme. Úraz potřebuje čas. Ten jsem tomu dopřál, postupně začal tvrdě a hodně trénovat, testoval jsem zátěž.


Při super-G na Hahnenkammu

Co v takových okamžicích pomáhá najít opět motivaci?
Pro mě je to touha být vpředu. Ne vždy se to daří, ale ta chuť být na čelních pozicích, to je největší motivace, abych vydržel dřít a dál bojovat. Logicky přijdou i momenty, kdy se nedaří a je to náročné. Každá špatná série se ovšem nakonec prolomí, zase se povede nabrat rychlost a všechno se vrátí.

Se šesti výhrami ze sjezdu v Bormiu držíte rekord. Proč tak skvěle funguje kombinace Stelvio a Dominik Paris?
Haha, nemám tušení. Mám tu sjezdovku rád. Je taková, že tam musí člověk mít pořádně silnou hlavu i nohy. Navíc si myslím, že jsem ve střední pasáži našel místa, kde dovedu být doopravdy rychlý a která ostatní ještě neobjevili. Ale kdo ví… Každopádně mi tam vyhovují podmínky, prostě to sedne.

Dominik Paris a Kitzbühel – dvojice, která si rozumí. Na slavné trati už rodák z Ultenu posbíral čtyři vítězství, jedno druhé a dvě třetí místa

Dominik Paris a Kitzbühel – dvojice, která si rozumí.
Na slavné trati už rodák z Ultenu posbíral
čtyři vítězství, jedno druhé a dvě třetí místa

Za čtyři roky se právě na Stelviu pojede mužský sjezd v rámci olympijských her Milano – Cortina 2026…
Teď mám v hlavě novou sezónu, a tak daleko neplánuji. Už jsem ve věku, kdy jsou ty čtyři roky hodně vzdálené, spíš musím přemýšlet, co bude zítra, a jít postupně závod od závodu.

Co je váš faktor X? Vycházejí vaše výkony především z fyzického fondu nebo má velkou roli i psychika?
Je důležité umět správně nakombinovat obojí. Nezbytné je mít velmi přesně uloženou trať v paměti a vědět, co máte na kterém místě provést. A v každém momentu závodu cítit, co přesně zrovna děláte. Pochopitelně si uvědomuji, že se svou výškou a váhou mám výhodu i nevýhodu. Proto si musím rozplánovat, kde své tělesné dispozice využiji ve svůj prospěch a kde naopak budou na škodu. Pro takovou pasáž musím vymyslet taktiku, abych tam ztratil co nejméně času. U lyžaře musí být obě složky – fyzická i mentální – v harmonii, jedině tak dokáže zvládnout trať odshora až dolů.

Co vy a strava?
To až tak přísně neberu. Občas si s sebou beru domácí chléb, ten mám moc rád. Jinak to neprožívám, důležité přece je, abych si udržel váhu!

Před vámi vévodil žebříčku nejúspěšnějších Italů v rychlostních disciplínách Světového poháru legendární Kristian Ghedina se třinácti výhrami, vy už máte téměř dvakrát tolik. Vnímal jste nějak, že překonáváte skutečně významnou metu?
Přiznám se, že jsem nad tím až tak nepřemýšlel. Ale samosebou, člověk je hrdý, když se mu něco takového povede. Jako malý kluk jsem pochopitelně snil, že někdy něco vyhraju, ovšem rozhodně se mi nikdy ani nesnilo, že bych mohl překonat Ghedinu.

Úspěchy sbíráte na tratích po celém světě, kromě Bormia v Lake Louise, Kitzbühelu a mohli bychom pokračovat. Všechny ty sjezdovky jsou ale velmi odlišné. Co je tedy rozhodující, aby vám závod vyhovoval?
Nejčastěji to jsou podmínky. Mám rád tvrdé, ledové tratě a pak jedu rychle. Když je sníh naopak sypký a čerstvý, tak mi to až tak nepasuje. To je třeba případ Val Gardeny nebo Beaver Creeku, kde jsou sněhové podmínky odlišné. Tam se projeví mé slabší stránky. Kromě toho, když to jsou kurzy postavené hodně technicky, tak potom se svou postavou rovněž bojuji.

V letošním kalendáři se poprvé objeví sjezd v Zermattu a hned na začátek rychlostní sezóny. Jak se na něj těšíte?
Zatím vlastně ani moc nevím. Určitě to bude zajímavé, nicméně zároveň bude velmi obtížné tam uspořádat závod. Hodně záleží, jak to pořadatelé postaví, jaký bude terén. Významným faktorem bude také momentální kondice, což ale zjistím až na místě.


Odchod z cíle na půl hodiny. Když dojde na fanoušky, Domme se rád zastaví, vyfotí, prohodí pár slov…

Změnilo vaši kariéru nějak narození vašich dětí? Berete teď na sebe třeba míň rizika?
Co se sportu týče, nezměnilo se nic. Když lyžuji, nemyslím na nic jiného než na jízdu a užívám si to. Doma je to už něco jiného, tam dětem věnuji spoustu času.

Náš rozhovor by nebyl kompletní, kdybychom nezmínili vaši kapelu Rise of Voltage. Osobně mám Jižní Tyrolsko spojené spíše s tradicemi a lidovou hudbou a vy jste tam rozjel rovnou metal!
Už jako kluka mě chytil rock. Později jsem se dostal k metalu a tahle scéna tvrdé hudby se mi moc zalíbila. Baví mě, že je to o technice, má to tempo… Jsem metalem skutečně fascinovaný. Časem jsem zatoužil taky dělat muziku, tak jsme se nějak dali dohromady s kamarády a založili vlastní kapelu. Je to super vyrovnání k mému běžnému programu, což je samá dřina a neustálá koncentrace… U hudby úplně odložím lyžařský svět a vstoupím do toho mého druhého.


Rychlá jízda, ale i rychlá muzika. Ne náhodou je Dominik frontmanem heavymetalové kapely Rise of Voltage

Je to třeba varianta jednou po kariéře?
Mám to moc rád, ale je to hobby a děláme to pro zábavu. Takže teď ještě nemám tušení.

Co dalšího vám pomáhá vypnout?
Hrozně rád spím! Klíčovou roli pak má právě muzika. Je to pro mě skvělý relax, i když je tvrdá. Dodává mi energii, ale současně si odpočinu. A pak mám syny, kteří mě plně zaměstnávají, takže na moc dalších aktivit už čas nezbývá.

Nemohla jsem si nevšimnout, že v cíli spolu často stáváte v rozhovoru s Beatem Feuzem. Co tak spolu probíráte? Bavíme se o všem možném, od rocku přes děti k politice. Někdy také, jak šel závod, a analyzujeme trať, že třeba tenhle skok byl hodně velký, zda je to ještě bezpečné, nebo už ne. Ale jsme především dobří přátelé a to je cool. Na sjezdovce jsme rivalové a po dojezdu prostě kamarádi.

Čeští milovníci lyžování znají dobře oblast Dolomiti Superski, váš rodný Ulten je pro ně ale tak trochu bílým místem na mapě. Jak byste jej představil, proč stojí za návštěvu?
Je to u nás velmi klidné, jsme stranou masového turismu. Je tu malý areál, kde se dobře lyžuje, jezdili se sem připravovat s Franzem Gamperem norští reprezentanti nebo i Ester Ledecká. Pro trénink rychlostních disciplín je to ideální místo, jak je tu málo lidí, není problém si po ránu zabrat sjezdovku pro sebe. Podtrhnout musím krásnou přírodu, krajina je u nás v dobré kondici. Když má člověk rád hory, dají se podnikat túry a objevovat nedotčená místa.

Dostanete se i vy sám ve volnu na lyže? A láká vás to vůbec?
Už ne tak často jako dříve, ale především když napadne čerstvý sníh, tak si zajdu zalyžovat, většinou právě tady doma, protože to tu znám. Taky mě baví si zajezdit občas pro změnu jen tak bez branek.

Před rokem mě zaujala situace ve Val Gardeně. Dojel jste čtvrtý, což jistě nebyl důvod k radosti. Spousta sportovců v takové chvíli nevidí napravo nalevo a co nejrychleji opustí areál. Vy jste ale odcházel dobrou půlhodinu, rozdával kartičky s autogramy, fotil se s fanoušky… Co pro vás vlastně vaši příznivci znamenají?
Myslím si, že fanoušci jsou pro sportovce to nejdůležitější, co jen může být. Oni přinášejí emoce. Když jsme před dvěma lety za covidu jezdili bez nich, bylo to smutné. Bylo to prostě jako další trénink v pět ráno. Jakmile jsou dole pod kopcem fanoušci, tak závoděním žiju, protože vím: Dneska je závodní den, dneska přijde nervozita, napětí, adrenalin, emoce… Pro mě jsou neobyčejně důležití. Protože když vidím fanoušky, tak vím: Dneska tam nechám všechno, protože je závodní den. Proto chci fanouškům předávat nazpět to, co oni dávají mně. To nejmenší, co můžu udělat já pro ně, je zastavit se, prohodit slovo, vyfotit se s nimi, podepsat se. I když mi třeba den nevyšel podle představ.


Restart na švýcarských pastvinách

„Mezi šestnáctým a osmnáctým rokem jsem si v létě přivydělával jako zedník, ale protože jsem měl hodně práce, zbývalo mi jen málo času na trénink. Ani oslavy s mými kolegy tehdy nemohly přijít zkrátka. Tak se lyžování dostalo na vedlejší kolej a dobré výsledky se rychle staly minulostí. Abych se dostal z této slepé uličky ven, rozhodl jsem se bez dalšího otálení v osmnácti, že půjdu na sto dní – tedy celé léto – daleko ze svého milovaného domova a budu pracovat jako pastýř na švýcarských vysokohorských loukách, abych se posléze opět v plné síle a odhodlaný vrátil k závodnímu lyžování. Sice to znamenalo časné vstávání, nicméně díky celodenní tvrdé dřině, kterou práce na pastvinách obnáší, jsem měl celé léto postaráno o tvrdý trénink. V mém životě to znamenalo bod zlomu. Zpět jsem se vrátil fit, s čistou hlavou, a především jsem v sobě opět objevil ztracenou vášeň pro lyžování. Směl jsem se opět vrátit do národního týmu a jezdit Evropský pohár a už při druhém startu, bylo to v super-G, jsem oslavil své premiérové vítězství.“
(z homepage Dominika Parise / dominikparis.com)