Titulní foto: Výhled z královny Dolomit je vskutku královský: v popředí vlevo Sasso Piatto a Sasso Lungo, vpravo výrazný stolový masiv Sella, v pozadí pak Stubaiské a Zillertalské Alpy




Tento článek vyšel v časopise SNOW 138 (říjen 2022)


Motivační výhled z Porta Vescovo

Z okruhu Sella Ronda se odpojíme v Arabbě. Vzhůru k Porta Vescovo stoupá z vesničky dvojice lanovek – přímo jedoucí velkokapacitní kabina „funifor“ a dále menší kabinky „DMC“, které to berou oklikou přes mezistanici. Právě v mezistanici se přestupuje směrem k Marmoladě, ale pokud vás netlačí čas, stojí za to vyvézt se až nahoru do skalní rozsedliny a do mezistanice se vrátit po červené trati Ornella. Z Porta Vescovo se vám totiž naskytne první z řady fotogenických výhledů na cíl vaší cesty – Marmoladu.

Z mezistanice se vydáte dvousedačkou Sass de la Vegla (fronta u ní napoví, jak to bude vypadat dále) a od ní po lenivé modré sjezdovce Mesola k „rozřachané“ sedačce Padon I, jež vás vyveze do stejnojmenného průsmyku. Marmolada se tentokrát ukazuje trochu „z boku“ a vás čeká dlouhatánský sjezd po odvráceném jižním svahu.

Točivá červená a na jaře brzy měknoucí trať vás zavede do sedla Fedaia, kde se můžete pokochat přehradním jezerem, přestavěným z původního jezera za účelem zachytávání tajícího sněhu z ledovce na Marmoladě. Zdejší scenérie bude povědomá i fanouškům silniční cyklistiky – projíždí tudy totiž slavný etapový závod Giro d’Italia.

Ledovcová ranvej je přehledná, odpoledne však zastíněná a velmi frekventovaná

Dlouhý dojezd a dlouhé čekání

Svižná červená pista po slunečném svahu odtud přechází do stinného a táhlého modrého „dojezdu“ úzkým údolím, ovšem poměrně nekonečného. Nad vesničkou Malga Ciapela sundáte lyže a zařadíte se do fronty na kabinovou lanovku, která se vznáší vysoko nad hlavami čekajících lyžařů do skalní mezistanice Banc. Odtud pokračuje druhá sekce do stanice Serauta a nakonec přímo nad ledovcovou tratí na vrchol Punta Rocca. Čekáte-li na nástup do trojice kabin méně než půl hodiny, máte spíše štěstí na slabší provoz. Až budete mířit po laně vzhůru a sledovat skalní stěny a hloubku pod vámi, brzy na pročekaný čas zapomenete.

Vrchol s dvojí odměnou

Na vrcholu si ještě určitě vyšlápnete na vyhlídkovou terasu na střeše stanice lanovky, odkud přehlédnete prakticky celé Dolomity. Tím však odměny ještě nekončí. Vydáte-li se z vrcholu v brzkých dopoledních hodinách, čeká vás parádní červený sjezd po široké a téměř konstantně skloněné ledovcové dálnici. V odpoledních hodinách se svah, zvláště ve vrcholu zimy, dostává do stínu a navíc bývá „rozbitý“ davy sjíždějících lyžařů.

Zbraně z 1. světové války jsou k vidění v muzeu ve stanici Serauta

Zbraně z 1. světové války jsou k vidění v muzeu ve stanici Serauta

Od mezistanice Serauta, k níž by bylo potřeba projít skalním tunelem, se pokračuje již proměnlivějším terénem se zatáčkami buď nalevo po červené, nebo o kus dále vpravo černé variantě podél již neexistujícího vleku Sass del Mul a reznoucí zrušené sedačky z Passo Fedaia.

V sedle u přehrady se napojíte na „dojezdovou“ trať do Malga Ciapely, po níž jste přijeli z Arabby. Tentokrát ovšem nedojedete až do Malgy, ale pouze k dlouhé čtyřsedačce Padon II, jíž se vyvezete zpět do sedla Padon a odtud většinou ve stínu zprvu strmě a později mírněji směrem k Arabbě.

V Arabbě pisty neměknou

Poslední volba vás čeká u mezistanice lanovky z Arabby. Přímo do údolí pokračuje červená sjezdovka Ornella z Porta Vescovo, ale můžete si ještě také vyjet nahoru a spustit se po méně frekventované černé trati Sourasas se dvěma ostrými pasážemi a atraktivním průjezdem mezi skalami nebo po ještě strmější černé direttissimě Fodoma. Díky stinné orientaci svahu drží všechny sjezdovky na Porta Vescovo i v odpoledních hodinách.

Námaha, ale zážitek

Výlet na Marmoladu vám připraví mimořádně dlouhé sjezdy, špičková panoramata, ale i nezáživné přejezdy, stání ve velkokapacitních kabinových lanovkách a čekání na ně. Příjemnějším obdobím k návštěvě je spíš druhá než první půlka sezóny – méně stínu a více sněhu slibuje harmoničtější lyžařský zážitek. Poštěstí-li se vám strefit slunečný den se stále ještě prachovým sněhem ve vysokohorských polohách a s klidným posezónním provozem, nebude se vám možná ani chtít lyžovat jinde.

Marmolada – kdy, jak, pro koho:

  • celá trasa je – stejně jako Sella Ronda – pokrytá skipasem Dolomiti Superski
  • z Arabby tam a zpět to bez přestávek a front pohodovým tempem stihnete za dvě a půl hodiny, nicméně je lepší počítat s aspoň hodinovou časovou rezervou
  • z údolí Val di Fassa či Alta Badia stihnete jednodenní výlet pohodovým tempem, z Val Gardeny a především jejich vzdálenějších oblastí, jež neleží přímo na Sella Rondě, počítejte s celodenním výletem v aktivním tempu
  • po cestě není tolik možností občerstvení, jako jste zvyklí z jiných částí Dolomit, v chladnějších dnech se hodí i termoska s čajem v batohu
  • výlet lze absolvovat prakticky celosezónně, v prosinci a lednu ale počítejte s velkým stínem, a tím pádem zhoršenou viditelností, v březnu zase v níže položených pasážích s měkkým jarním sněhem
  • výlet zvládnou i děti – prudké úseky mohou objet, musí být ale trpělivé při čekání
  • za větrného nebo jinak nepříznivého počasí může být zastaven provoz lanovek na Marmoladu – sledujte proto aktuální informace on-line či v terénu

www.dolomitiportavescovo.it

www.funiviemarmolada.com