Tento článek vyšel v časopise SNOW 138 (říjen 2022)


V době svého otevření v roce 1984 byla Fleckalmbahn v Kirchbergu s délkou 4 040 metrů nejdelší jednoúsekovou lanovkou v Rakousku a ihned se stala hlavní přístupovou osou do lyžařské houpačky nad Kitzbühelem. Strojní technologii dodala firma Doppelmayr, šestimístné kabinky typu Austro Panorama 6 pak firma Swoboda (dnes Carvatech). Mimořádné velikosti odpovídalo i dimenzování pohonu – k rozpohybování 200 kabinek na rychlost až 5,5 m/s byly zapotřebí čtyři elektromotory, každý o výkonu 440 kW, se dvěma převodovkami. Zajímavostí bylo opatření kabinek vlajkami států z celého světa – českou vlajku nesla kabinka č. 153. Během 35 let provozu přepravila Fleckalmbahn více než 30 milionů cestujících a najela 90 tisíc provozních hodin, což se samozřejmě postupně začalo projevovat opotřebením jednotlivých komponentů. Nevýhodou byl také nepohodlný přístup do dolní stanice pouze po schodišti a vysoké vedení lana na podpěrách po hřebeni v posledním úseku před horní stanicí, což se projevovalo vysokou náchylností vůči bočnímu větru a vedlo tak k častým odstávkám lanovky – až 20 dní za sezónu. To všechno vedlo společnost Bergbahn AG Kitzbühel k rozhodnutí postavit novou lanovku pod heslem „Mnohem lepší – ne větší“ – hlavní důraz byl tedy kladen nikoliv na navýšení přepravní kapacity, ale především na výrazné zvýšení komfortu přepravy.

Dolní stanice původní šestimístné kabinky

Nejrychlejší oběžná kabinka v Rakousku

Původní lanovka dojezdila 14. dubna 2019 a neprodleně byla zahájena její demontáž a stavba lanovky nové. Všech 200 původních kabinek našlo nový domov jako dekorace u sběratelů a dalších zájemců. Dodavatelem nové 10místné kabinkové lanovky se tak jako u všech nových lanovek v Kitzbühelu poslední doby stala firma Leitner, po dobrých zkušenostech s lanovkou Raintalbahn z roku 2018 na protějším Kitzbüheler Hornu byly také pro novou Fleckalmbahn vybrány kabinky typu Symphony 10 firmy Sigma nesoucí rukopis studia Pinninfarina. Pro maximální komfort je každá z 96 kabinek vybavena jednotlivými ergonomicky formovanými vyhřívanými sedadly s potahem z pravé kůže a s vysokým zádovým opěradlem, které je nově také vyhřívané. Prostornost kabiny umožňuje také snadnou přepravu horských kol v letní sezóně. Maximální přepravní rychlost činí až 7 m/s, což je u oběžných jednolanových odpojitelných lanovek v rámci Rakouska novým rekordem (do té doby to bylo 6,5 m/s u vysokoka­pacitní desetikabinky Giggijochbahn v Söldenu). Doba jízdy se díky tomu zkrátila ze 14 na 10 minut. Plnou rychlostí nejezdí lanovka po celý den, ale především v době ranní špičky.

Dolní stanice nové lanovky

Trasa lépe chráněná před větrem

Dolní stanice zůstala na původním místě, avšak trasa lanovky byla mírně posunuta do polohy lépe chráněné před větrem, vyhýbá se tedy původnímu exponovanému hornímu úseku – nyní je možný provoz lanovky až do rychlosti větru 70 km/h. To si vyžádalo mírné zalomení trasy o 1,2 stupňů pomocí šikmých kladek, které je rozděleno na několik z celkem 22 podpěr. Horní stanice se nachází v nové poloze v bezprostřední blízkosti horní stanice osmisedačky Ochsalmbahn. Délka trasy činí 4 071 metrů při převýšení 971 m, přepravní kapacita byla navýšena jen mírně z 2 400 na 2 590 osob za hodinu.

Komfortní kabinka Symphony 10 firmy Sigma

Investice téměř 30 milionů eur

V horní stanici je umístěn osvědčený přímý pohon Direct Drive s rozjezdovým výkonem 1 967 kW, hydraulické napínání se nachází v dolní stanici. Úctyhodné je také dopravní lano, které váží 122 tun a jeho průměr dosahuje 60 mm. Kvůli hmotnosti muselo být na místo dopraveno ve dvou částech a následně zapleten pomocí dvou zápletů. Díky moderní technologii je nová lanovka schopna uspořit v porovnání s původní lanovkou ročně až 75 000 kWh energie. Z důvodu vyšší přepravní rychlosti jsou obě stanice realizovány v prodloužené verzi, pro opláštění bylo vybráno nové řešení v designu Pininfarina. Garážování kabinek je podzemní – napůl v dolní a napůl v horní stanici. V nové dvoupodlažní dolní stanici našly kromě kancelářských a skladových prostor své místo také nové pokladny, půjčovna sportovních potřeb a úschovna lyží. Zatímco přístup z parkoviště je řešen prostřednictvím eskalátorů, přístup ze sjezdovky je nově úrovňový. Po necelých osmi měsících výstavby byla nová Fleckalmbahn jako v pořadí osmnáctá lanovka firma Leitner v Kitzbühelu otevřena 14. prosince 2019. Celková hodnota investice dosáhla rekordních 27,5 milionů eur.

Kabinky v dolní stanici

Horní část trasy lanovky s mírným zalomením

Komfortní kožené sedáky s vysokou opěrkou

Přímý pohon DirectDrive se nachází v horní stanici