Armada je v kronice lyžování světa zapsána svým originálním přístupem, který akcentuje její severoamerický původ. Zároveň to ale není tak, že Armada na sjezdovkové lyžování rezignuje. Například na evropském trhu je totiž sjezdovka právě tím hlavním, co strhává pozornost zákazníků.
První kolekce bot Armada má filozofický základ – možná trochu překvapivě – právě v této druhé, „evropské“ produktové skupině. Boty nepřinášejí, jak bychom čekali, mechanismus s modem pro snadnou chůzi, nejsou významně odlehčené, ba ani plně kompatibilní s pinovými vázáními. Je to jinak: nové boty Armada AR One osloví v první řadě výkonné sportovní lyžaře, přičemž svou invenci cílí primárně na cestu dolů. Sjezd tak, aby byl přesný a rychlý.
AR ONE 130 má oproti ostatním modelům otvory pro piny, ale jenom na
špičce
Konstrukce
Armada je zaparkována v koncernu Amer Sports (Atomic, Salomon…), takže co se týče know-how, má odkud čerpat. Vynecháme-li Memory Fit – technologii na rychlé tepelné tvarování skeletu – AR ONE se u příbuzných bot nijak neinspirují a přinášejí zcela originální řešení: kombinaci kabrio konstrukce (pohodlí) a klasické čtyřpřezkové boty (výkon). Skelet využívá široký jazyk, absolutní novinkou je centrální přezka (Slingshot Buckle – přezka ve tvaru praku), která ovládá táhlo ukotvené ve dvou bodech – stahuje tak jazyk dolů směrem k chodidlu a zároveň dozadu směrem k achilovce.
Zbytek boty pak plně souzní s vysoce sportovními modely: čtyři kovové přezky, masivní powerstrap, canting i jemná regulace sklonu komínu (13°/15°/17°) jsou právě ty prvky, které očekáváme od boty pro nejnáročnější lyžaře. Vnitřní botička je plně tepelně tvarovatelná s výrazně předtvarovanými patními kapsami, přičemž varianta AR One Team má přemístitelný jazyk uchycený suchým zipem umožňující úpravu objemu v oblasti nártu.
Dojmy a zážitky
Do redakce jsme dostali k testu hned dvě tvrdosti, 130 a 110, přičemž model s flex indexem 130 se liší nejen tvrdostí, ale jako jediný zároveň nese piny na špičce, aby se v botách dalo popojít, pokud máte na lyžích hybridní vázání – pata drážky pro trny pinových vázání nemá.
Jako první mile překvapí nástup: noha do boty díky velkorysému odklopení jazyka velmi snadno vklouzne. Musí se ohlídat poskládání platů u komína, podobně je potřeba trochu vychytat fixaci přezek. Mně se osvědčilo začít první přezkou, která sevře nárt tak, že se posléze snadno ukotví i hlavní centrální dvojpřezka. Bota je spíše těsně střižená a bude sedět spíše lidem s nižším než vysokým nártem, u nichž se možná více projeví efekt prakové přezky, já ji musel stahovat opatrně, protože svírala můj vyšší (a léty z lyžařských bot poškozený) nárt. Naopak šířka v metatarsech je poměrně pohodlných 100 mm, po upnutí paty je značně cítit kotníková kapsa, do které se noha příjemně usadí.
I s flexí 110 se v případě Armada AR One dá hrát „velké divadlo“, bota je velmi sportovní a troufnu si říct, že její tuhost je dostatečná pro zvládnutí všech komerčních lyží na trhu. Velmi příjemně je vyladěná dopředná flexe, bota pod tlakem citlivě ustupuje a tlak je po celou dobu jízdy plynule rozložen po celé holeni.
Horká novinka: Slingshot Buckle neboli přezka ve tvaru praku
Pro koho a kam?
První lyžáky Armada můžeme doporučit všem aktivním, sportovním a rychlým lyžařům, kteří chtějí jezdit jen dolů (a nešlapat). Vedle příjemné progresivní flexe nabídnou jako hlavní benefit velmi snadný nástup a výstup z boty (mimochodem věc, kterou ocení zejména starší lyžaři), přesné držení paty a nadstandardní komfort usazení chodidla.
Výhody
- výborný poměr komfort/jízdní výkon
- příjemně progresivní flexe
- super snadný nástup a výstup
Nevýhody
- výhradně sjezdové zaměření boty (absence ski/walk a patní drážky pro pinová vázání)