Vzpomínáte si na kdysi slavné ledovcové brýle s bočními koženými krytkami? Dnes už jsou spíš retro, ale slunce v horách je pořád stejně nebezpečné a je potřeba hledat proti němu ochranu. Právě tímto uživatelským směrem míří nové modely Avalanche 1946 a Avalanche 1947 – jen jsou evolučně zasazeny do dnešní doby. Oba sdílejí základní konstrukční prvky – lehký, odolný a pružný rám vyrobený z Grilamidu TR 90, materiálu využívaného díky kombinaci pevnosti a nízké hmotnosti. Koženou krytku nahrazuje plastová, kterou lze snadno odejmout, čímž dostat z brýlí civilnější designový efekt.

Světové zorníky

Mezi modely 1946 a 1947 jsou rozdílné jen zorníky. Avalanche 1946 používá HD Lens technologií využívající speciální krystaly pro zvýšení kontrastu a ostrosti obrazu. Kromě toho mají fotochromatickou úpravu, která automaticky mění zatmavení podle intenzity UV záření od kategorie 1 (slabé světlo) až po kategorii 3,5 (velmi intenzivní světlo). Kombinaci HD zorníku s fotochromatickou funkcí přinesla společnost 3F jako první na světě a dones je v Evropě unikátní – logicky je tato technologie takový její žolík.

Model Avalanche 1947 nemá HD Lens, ale zase k fotochromatice přidává polarizační filtr, který dokáže efektivně odstranit nepříjemné odlesky ze sněhu, ledu či mokrých povrchů. Fotochromatika funguje v rozsahu 1 až 3.


Slušivé, atraktivní, přitom široce univerzální sluneční brýle s autonomními zorníky zdaleka nejen pro skialp.

Co je to HD Lens?

Zorníky 3F HD jsou výsledkem dlouhodobého vývoje optických skel s příměsí krystalického fluoridu vápenatého, která mají nízký rozptyl barev i při vysokých indexech lomu světla a umožňují lepší korekci optických aberací pro vyšší obrazový výkon.


Co ukázal test?

Rám (stejný pro obě varianty) velmi dobře sedí na obličeji a netlačí ani po dlouhých hodinách nošení. I při pohybu brýle drží díky vhodnému tvaru, ale pravděpodobně i díky gumovým vložkám uvnitř konců nožiček, které zvyšují komfort v kontaktu s kůží a zároveň tření. Moc se nám líbil design s odnímatelnými krytkami. Pro běžné městské nošení jsem krytky odňal, čímž se brýle vizuálně změní, zcivilní, a máte tak vlastně dvoje brýle v jedněch.

Zásadní jsou samozřejmě zorníky, ačkoli samo lidské oko je orgán velmi přizpůsobivý, a člověk proto nemá schopnost generovat objektivní výstupy, můžeme shrnout, že:

Růžový zorník modelu 1946 se ukázal jako univerzální zejména v horách, kde působí intenzivní světlo. Pocitově je zorník, který se zbarvuje z růžové do šedé, tmavší, což je znát zejména při rychlé změně světlo – stín. Přirozeně jsem ho proto začal používat do těch nejslunečnějších dní při pobytu na sněhu. Reálně jsem barvu zorníku vnímal nejvíce jako oranžovo-hnědou. Efekt HD Lens lze subjektivně hodnotit těžko – každopádně vidění je ostré a příjemné.

Šedý zorník modelu 1947 je polarizovaný, proto bych předpokládal, že spíše on se bude hodit do hor. Takové zorníky totiž minimalizují odlesky a odrazy od sněhu a zvyšují kontrast a ostrost vidění zejména v jasných podmínkách. V případě lyžování to pomáhá lepšímu vnímání terénu a samozřejmě poskytuje značnou úlevu očím. Nicméně v praxi jsem došel k tomu, že 1947 je ještě univerzálnější, jeho fotochromatický rozsah je sice užší (1-3 oproti 1-3,5 u 1946), ale zato se jen velmi zřídka zatmavil při přechodu ze světla do stínu svět natolik, abych musel brýle sundat (na rozdíl od 1946). Model 1947 jsem tedy používal výrazně častěji i v běžném denním životě. Ovšem ani při použití v horách jsem nenarazil na jeho limit – jen je nenápadnější.

Které pro koho?

Určit přesně komu které brýle budou sedět více, není úplně snadné. Nové brýle Avalanche 1946 jsou volbou pro všechny, kteří hledají univerzální řešení pro primárně slunné, ale i pro proměnlivé horské počasí. Jsou efektnější a barevnější, což leckdo uvítá. Hůře ale zvládají přechody ze světla do stínu, kdy se musí déle adaptovat. Avalanche 1947 pak doporučuji všem, kteří chtějí jedny univerzální, celoroční sluneční brýle pro mnoho situací – hory, město, kolo, vodu…

Výhody

  • Inovativnovst: HD Lens technologie pro vynikající kontrast / polarizační filtr
  • Variabilní design
  • Česká značka z Podkrkonoší