Stát:
Středisko:
Lyžařský areál:
Nejsilnější dojmy:
Sjezdovky:
Sněhové podmínky:
Komfort:
Ceny skipasů:
Zalidněnost:
Doprava do střediska:
Gastronomie:
(občerstvení u vleku) |
Slovensko
Chopok
Chopok jih
- nepočítáme-li traverzy, tak oficiálně disponuje Chopok jih 8 km
značených sjezdovek, což papírově není mnoho, ale ve spojení se severem
se dostaneme na číslo přes 30 km.
- kouzlem jihu však je to, že jednou velkou sjezdovkou je celý
svah
od vrcholového hřebene po pás lesa od Vajskovské doliny po úroveň
Demänovského sedla. Tím získává Chopok body, jelikož jde - plochu zhruba
2 x 1 km. Pokud bychom na jednu trať počítali šířku 70 metrů, rázem by
se Chopok juh dal definovat číslem 35 kilometrů sjezdů. V praxi to ale
funguje úplně jinak – jezdíte tam, kde se vám právě líbí a chce, nebo
jen tak bloudíte po svahu – zcela svobodně bez limitů
- sjezd do Krupové je monumentálním zážitkem (délka 3600m a
převýšení 930metrů), po rozšíření této trati v lesním úseku se
zde dají dělat i oblouky velkých poloměrů
- sjezd z Kosodreviny na Srdiečko zaznamenal v posledních letech
rovněž kosmetickou změnu. Trať se přesunula do úrovně trasy původní
sedačky Von Roll na Kosodrevinu a změnila tak značení z černé na červenou
(trať byla i rozšířena)
- na svazích se rýsuje i nová sjezdovka z Kosodreviny přímo do
Krupové, ne však trasou staré jedničky (v současnosti již zarostlé),
která šla přímo od domu HS na Kosodrevině dolinkou do Krupové, ale novým
výsekem blíže k Srdiečku
- sjezdy jsou spíše náročné, díky slabší a nepravidelné úpravě
(jak
již na Vánoce bylo zvykem, tentokráte jsme se k naší spokojenosti
upravené Derešské muldy nedočkali)
- nadmořská výška střediska 1075 - 2005 m.n.m.
- Chopok Jih patří spolu s Lomnickým sedlem, k místům, kde leží
nejvíce sněhu na Slovensku
- sněhu bylo opravdu hodně, podle údajů SHMÚ Srdiečko110cm,
185cm
Kosodrevina a 280cm vrchol Chopku, v muldách naváto asi něco přes tři
metry – všechny velké kameny i kosodrevina byly skryty
- po pětidenním vytrvalém sněžení všude nad 1500 metrů cca
30-50cm
prašanu, kromě trati č. 1, sjezdů do Krupové, které byly upravené
- jasno, sluníčko, odpoledne mraky, teplota ve stínu okolo -5,
výhledy na Vysoké Tatry omezené oblačností
- jedna lanovka z devadesátých let min. stol., 6 vleků (4 původní,
a
dva relativně nové Doppelmayr, které suplují vyřazenou sedačkovou Von
Rollku až na vrchol Chopku)
- na jihu vše propojeno
- propojení se severní stranou stále Chopku nedostatečné (malá
kapacita 2x 220 os/hod. – ze severní strany extrémní fronta – viz
foto)
- celodenní skipas 23€ / děti 16€
- 5-denní skipas 96€ / 67€
- půldenní skipas 15€ (od 12.00) / 11€
- parkoviště Srdiečko i Trangoška přeplněná již v 9.00hod,
parkování posléze na příjezdové cestě cca až 2,5 km pod Srdiečkem! Při
představě šlapání v přezkáčích 2,5 km by nás chuť na lyžování
přešla... (viz foto)
- před pokladnami fronta na 1 hodinu (v našem případě
9.20hod-10.30hod)
- na upravené trati č. 1 lidí jako mravenců..., (viz foto), jinde
OK
- na neupravených a náročných tratích přiměřený počet lyžařů
a snowboardistů
- jezdily všechny vleky, ale s vysokou poruchovostí (kromě
Zadných
Derešů vše alespoň jednou na pár minut stálo, Predné Dereše se
opravovaly trochu déle, přibližováky stály poměrně často)
- příjezd bez problému, cesta se sněhem do 5cm
- v zimě doporučujeme sněhové řetězy a min. zimní pneu
- parkoviště na Srdiečku v sezónních špičkách nedostatečné,
bez
poplatku. Parkoviště na Trangošce (1km od Srdiečka) v případě špičky
rovněž nedostatečné, bez poplatku, skibus na Srdiečko zdarma (i z Mýta pod
Ďumbierom)
- pivo Zl. Bažant 10 st. 0,3 lt. 1,00€
- hotdog 1,50€
- horká čokoláda 1,60€
- gulášová polévka 2,20€
- kukuřice 2,00€
- horalka 0,80€
- čaj 0,2 lt. 1,00€
- káva 1,30€
- Demänovka 1,50€
|
Plus / minus
lyžařského areálu:
|
+ sportovní charakter střediska
+ na československé poměry téměř nekonečné možnosti volných
sjezdů po značených tratích i mimo ně
+ vysoká nadmořská výška
+ velké převýšení
+ bohaté možnosti skiaplinismu v okolí
+ velmi často příznivé sněhové podmínky v průběhu celé zimy
(téměř vždy od února do konce dubna)
+ přímo v centru Nízkých Tater
+ překrásné scenérie
+ možnost ubytování přímo ve středisku (obnovené hotely
Kosodrevina, Srdiečko, zaběhnutá Kamenná chata i chata Trangoška)
+ alespoň částečná úprava terénu pro méně zkušené lyžaře (t.
č. však upravena pouze trať 1 a sjezd z Jelenie lúky a ze Srdiečka do
Krupové)
+ ve spojení se severní Jasnou, jasně nejlepší středisko
Slovenska
- nedostatečné parkovací kapacity
- cílené nevyužití skibusů již od Tálí (podobně jako na
Pradědu, by
celé Bystrianské dolině pomohlo zavedení autobusové kyvadlové
dopravy)
- nedostatečné kapacity pokladen
- nesrozumitelné a nejasné lákání na posezónní slevy, které se
ve
skutečnosti nekonaly (pokud nebyly utajeny a skryty více, než by běžný
návštěvník očekával)
- riziko vysoké návštěvnosti střediska při hezkém počasí
- vysoká poruchovost přibližovacích zařízení a z toho plynoucí
nepoměrné vysoké ceny za skipasy
- nedostatečné spojení jižní a severní strany Chopku
- zatím stále malé využití přírodního potenciálu jižní
strany
Chopku, malé investice do přibližovadel (kromě dvou novějších vleků v
celkové délce 1,5km vše jako z roku 1994 – nepočítáme-li regeneraci
vleku Zadné Dereše, který patřil dříve Podbrezovským železárnám)
- nevhodné pro rodiny s dětmi
- nevhodné za nepříznivého počasí
- nevhodné pro běžky
|