
01. - 08.02.2020 | Saas-Fee
- autor: 9
- hodnocení:
Saas-Fee - recenze z osobní návštěvy střediska (aktuální podmínky, doporučení a zkušenosti)
Saas-Fee je středně velké, spíš komorní středisko na konci světa.
Platí zde zákaz vjezdu automobilům, ty je potřeba odložit na začátku obce
v centrálním placeném parkovišti, k lanovce Alpin Express odsud pendluje
elektrobus (zdarma). Pro přespolní je proto mnohem výhodnější využít
skibusy, které jezdí poměrně často z celého údolí Saastal (Saas-Grund,
Saas-Balen, Saas-Almagell), jako skibus lze dokonce použít i linkový bus z
Vispu. Skibus je zdarma pro držitele návštěvnické karty Bürgerpass,
jejíž zakoupení je povinné v rámci turistické taxy (7 CHF/den). Celé
středisko vyniká celosezónní sněhovou jistotou, na ledovci se lyžuje až
do výšky cca 3 500 m. Příznivé počasí je bohužel méně jisté.
Achillovou patou střediska je přeprava (velkokapacitní kabiny, metro), která
lyžaře stojí spoustu času i sil, a byla hlavním důvodem, proč jsme po 2
dnech zkusili vedlejší Saas-Grund a do Saas-Fee jsme se už nevrátili.
Sjezdovky:
Sjezdovky jsou většinou velmi dobře sjízdné červené, mezi stanicemi
Felskinn (3 000 m) a Morenia (2 550 m) se nachází hojně využívaná modrá
pláň, na jejímž levém okraji kopírují lanovku pěkné červené pisty (5
a 6). Hodně příjemné jsou nadprůměrně široké a v podstatě přímé
červené sjezdy po ledovci z Mittelallalinu (3 500 m), pokračující buď
poměrně prudkou červenou 10b zpět k Felskinnu nebo dlouhými pohodovkami k
Längfluhu. Nevýhodou je, že se k nim dá dostat pouze Alpin metrem v
kombinaci s pochodovým cvičením v tunelu.
Dojezd do údolí k Saas-Fee bez problémů.
Sněhové podmínky:
Sněhu všude dostatek, tři a více metrů přírodního sněhu je zde běžný standard, pomáhá tomu samozřejmě i ledovec a průběžně přisněžování.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Přeprava ve středisku je tragická a je důvodem ke snížení hodnocení o
1 hvězdičku. Hlavní tahy jsou bohužel osazeny velkokapacitními kabinami s
jízdním řádem, takže čekání na odjezd okolo 15 minut je zcela běžné.
Navíc stále ve stoje s lyžemi v rukou a v narůstajícím davu. Výstup na
Felskinnu, kde je zároveň nástup na pokračující metro, dále znamená
několik set metrů chůze tunelem v plné polní. Paradoxně na sjezdovku je to
tady dál než k metru. Jeden sjezd a jeden výjezd za hodinu - žádný
problém. Situaci částečně zachraňuje šestisedačka mezi Morenií a
Felskinnem, kde to odsýpá tak, jak by si člověk představoval.
Ledovec pod Mittelallalinem je obsluhován kotvami, v některých případech
hodně dlouhými.
Zalidněnost:
Poměrně plno bylo na "kolečku" mezi Felskinnem a Morenií obsluhovaném šestisedačkou, nicméně bez čekání. Na kotvách pusto prázdno a vlastně celou levou část areálu mezi Mittelallalinem a Längfluhem, případně dál, měl člověk víceméně jen pro sebe...
Občerstvení a aprés-ski:
Středem dění je samoobslužná velkorestaurace Morenia, u které končí
Alpin Express, v přízemí (uvnitř) je k dispozici piknik area pro konzumaci
vlastní stravy. V nabídce saláty, polévky, kuřata, párky, hlavní jídla,
nápoje... klasika.
Otáčivá restaurace Mittelallalin se zrovna neotáčela, dovnitř jsme ani
nešli. Nicméně výhledy z terasy jsou skutečně impozantní.
Další menší restaurace a chaty jsou u výstupů z lanovek. Apres-ski jako
takové asi moc nefrčí...
Doprava do střediska a parkování:
Z Česka 10 až 12 hodin jízdy, záleží na trase, jestli zvolíte hlavní
tahy s placenými tunely (trajekty) místo uzavřených průsmyků nebo
celoročně otevřené trasy. Každopádně DZ za 40 CHF je nutná tak jako tak.
Já jsem volil pro cestu tam
Brno-Mnichov-Bregenz-Chur-Bellinzona-Brig-Saas-Grund bez dalších poplatků,
zpět přes Montreux, Bern, Zürich, Konstanz, Mnichov. Nikde žádné větší
kolony.
Parkování v Saas-Fee přijde na 11 CHF za 6 hodin, takže vřele doporučuji
využít skibus.
Krásná poklidná vesnička posazená mezi ledovcovými vrcholy. V porovnání s Zermattem, kde jsem byl v létě před 2 lety, má Saas-Fee daleko komornější atmosféru.