Saas-Fee - aktuální report z 25. - 26.03.2018 - SNOW.cz

Saas-Fee aktuální report z 25. - 26.03.2018

    průměrné hodnocení:

Švýcarsko Švýcarsko - Wallis

Saas-Fee - recenze z osobní návštěvy střediska (aktuální podmínky, doporučení a zkušenosti)

  • autor: mirjur
  • hodnocení:
  • návštěva od: 25.03.2018 do: 26.03.2018
reagovat na report

Celkový dojem z návštěvy střediska

Saas-Fee je středně velké, spíš komorní středisko na konci světa. Platí zde zákaz vjezdu automobilům, ty je potřeba odložit na začátku obce v centrálním placeném parkovišti, k lanovce Alpin Express odsud pendluje elektrobus (zdarma). Pro přespolní je proto mnohem výhodnější využít skibusy, které jezdí poměrně často z celého údolí Saastal (Saas-Grund, Saas-Balen, Saas-Almagell), jako skibus lze dokonce použít i linkový bus z Vispu. Skibus je zdarma pro držitele návštěvnické karty Bürgerpass, jejíž zakoupení je povinné v rámci turistické taxy (7 CHF/den). Celé středisko vyniká celosezónní sněhovou jistotou, na ledovci se lyžuje až do výšky cca 3 500 m. Příznivé počasí je bohužel méně jisté.
Achillovou patou střediska je přeprava (velkokapacitní kabiny, metro), která lyžaře stojí spoustu času i sil, a byla hlavním důvodem, proč jsme po 2 dnech zkusili vedlejší Saas-Grund a do Saas-Fee jsme se už nevrátili.

Nejsilnější zážitky a zkušenosti z návštěvy střediska

Sjezdovky:

Sjezdovky jsou většinou velmi dobře sjízdné červené, mezi stanicemi Felskinn (3 000 m) a Morenia (2 550 m) se nachází hojně využívaná modrá pláň, na jejímž levém okraji kopírují lanovku pěkné červené pisty (5 a 6). Hodně příjemné jsou nadprůměrně široké a v podstatě přímé červené sjezdy po ledovci z Mittelallalinu (3 500 m), pokračující buď poměrně prudkou červenou 10b zpět k Felskinnu nebo dlouhými pohodovkami k Längfluhu. Nevýhodou je, že se k nim dá dostat pouze Alpin metrem v kombinaci s pochodovým cvičením v tunelu.
Dojezd do údolí k Saas-Fee bez problémů.

Sněhové podmínky:

Sněhu všude dostatek, tři a více metrů přírodního sněhu je zde běžný standard, pomáhá tomu samozřejmě i ledovec a průběžně přisněžování.

Komfort – lanovky, vleky a zázemí:

Přeprava ve středisku je tragická a je důvodem ke snížení hodnocení o 1 hvězdičku. Hlavní tahy jsou bohužel osazeny velkokapacitními kabinami s jízdním řádem, takže čekání na odjezd okolo 15 minut je zcela běžné. Navíc stále ve stoje s lyžemi v rukou a v narůstajícím davu. Výstup na Felskinnu, kde je zároveň nástup na pokračující metro, dále znamená několik set metrů chůze tunelem v plné polní. Paradoxně na sjezdovku je to tady dál než k metru. Jeden sjezd a jeden výjezd za hodinu - žádný problém. Situaci částečně zachraňuje šestisedačka mezi Morenií a Felskinnem, kde to odsýpá tak, jak by si člověk představoval.
Ledovec pod Mittelallalinem je obsluhován kotvami, v některých případech hodně dlouhými.

Zalidněnost:

malá střední vysoká

Poměrně plno bylo na "kolečku" mezi Felskinnem a Morenií obsluhovaném šestisedačkou, nicméně bez čekání. Na kotvách pusto prázdno a vlastně celou levou část areálu mezi Mittelallalinem a Längfluhem, případně dál, měl člověk víceméně jen pro sebe...

Občerstvení a aprés-ski:

Středem dění je samoobslužná velkorestaurace Morenia, u které končí Alpin Express, v přízemí (uvnitř) je k dispozici piknik area pro konzumaci vlastní stravy. V nabídce saláty, polévky, kuřata, párky, hlavní jídla, nápoje... klasika.
Otáčivá restaurace Mittelallalin se zrovna neotáčela, dovnitř jsme ani nešli. Nicméně výhledy z terasy jsou skutečně impozantní.
Další menší restaurace a chaty jsou u výstupů z lanovek. Apres-ski jako takové asi moc nefrčí...

Doprava do střediska a parkování:

Z Česka 10 až 12 hodin jízdy, záleží na trase, jestli zvolíte hlavní tahy s placenými tunely (trajekty) místo uzavřených průsmyků nebo celoročně otevřené trasy. Každopádně DZ za 40 CHF je nutná tak jako tak. Já jsem volil pro cestu tam Brno-Mnichov-Bregenz-Chur-Bellinzona-Brig-Saas-Grund bez dalších poplatků, zpět přes Montreux, Bern, Zürich, Konstanz, Mnichov. Nikde žádné větší kolony.
Parkování v Saas-Fee přijde na 11 CHF za 6 hodin, takže vřele doporučuji využít skibus.

+ plusy

  • Sněhová jistota, v horní polovině areálu krásné, dlouhé, široké sjezdovky
  • Komornější, neuspěchané středisko
  • Celosezónní skipas WinterCard za 220 ĆHF
  • Parádní vysokohorské scenérie

- mínusy

  • Velká vzdálenost z ČR
  • Časově a fyzicky náročná přeprava uvnitř střediska
  • Nestálé počasí
zpět na přehled všech reportů reagovat na report

Níže naleznete další reporty ze střediska

01. - 08.02.2020  | Saas-Fee

  • autor: 9
  • hodnocení:
Výborný středisko, které má sice starší infrastrukturu lanovek, ale když jsem tam jel, tak jsem se bál hlavně recenzí o šílených přestupech, o tunelu přes celou horu, který má ve skutečnosti asi 40 m. Svahy nejsou úplný dálnice, kde se ploužej důchodci, ale je to trošku prudší, což eliminuje množství nelyžařů, kteří se pletou a jsou spíš v sousedním Zermattu. Ceny jsou šílený jako v celém Švýcarsku - 75 fr dospělý a asi 32 fr dítě. Jídlo je drahý na sjezdovkách všude a od Itálie je to asi tak o 10 procent. Do Sass-Fee se nesmí jet autem, tak je lepší jet skibusem už ze Sass-Grund, kde jsme i bydleli. Bylo tam všude málo lidi. Hory i lyžování úžasný!

23. - 27.07.2018  | Saas-Fee

  • autor: Kašpi
  • hodnocení:

Krásná poklidná vesnička posazená mezi ledovcovými vrcholy. V porovnání s Zermattem, kde jsem byl v létě před 2 lety, má Saas-Fee daleko komornější atmosféru.

Saas-Fee

Saas-Fee

Saas-Fee

Výška sněhu 230 cm
Otevřené lanovky a vleky 0 z 23
Otevřené sjezdovky 0 z 100 km