Sjezdovky:
Středisko nabízí sjezdovky všech obtížností. Sice tu nenajdete
žádnou vyloženě černou, ale jak poctivé sportovní červené, tak
pohodové červené i modré, výukový svah i pěkný snowpark. Vyzkoušeli
jsme všechny sjezdovky hned první den a dobře jsme udělali, neboť
následující dva dny kvůli silnému vichru postupně zavírali ty, co byly
nejvíc "na ráně" i s lanovkama.
Nejsnazší a také nejvytíženější sjezdovkou je E a F s názvy Montesel
a Cordela. Montesel je spíš klasickou spojovací cestou od stejnojmenné
lanovky k "náměstíčku", odkud se již dolů k lanovce mění v širokou
pěknou dálnici. Je také osvětlená na večerní lyžování. Zde potkáte
hodně lyžařských kurzů od těch nejmenších až po dospělé. V její
vrchní části se nachází i krátký pojízdný pás.
Druhá modrá sjezdovka je označena jako M s názvem 3-Tre Panoramica. Její
jméno je správně zvolené, protože je odtud hezky vidět do okolí.
V horní části je užší, pak se již v zatáčkách line do šíře a
mění se i její profil, není nudná, ale zábavná. Můžete jí ukončit
buď u šestisedačky Montesel, nebo si vybrat ze dvou červených variant s
dojezdem ke dvojsedačce 3-Tre. Nám se líbila vždycky prázdná sjezdovka s
variantou Q - 3-Tre Vaneze.
Mezi šestisedačkou Montesel a dvojsedačkou 3-Tre se nachází ještě
čtyři varianty červených sjezdovek, kdy zcela otevřeny byly jen dvě,
další dvě slouží nejspíš pro tréninky. Jsou to spíš jen takové
jednohubky krátké. U nich se nachází i snowpark.
Z vrcholu Palon pak vedou ještě další červené sjezdovky, už delší a
zábavnější. První z nich je o něco kratší Canalon, která vede zpět
dolů k "náměstíčku" k lanovce Palon. Je poctivě červená,
sportovnější, vedle vpravo kus tréninkové tratě, která byla občas
zavřená a někdy otevřená.
Úplně nejlepší je sjezdovka D Gran Pista, jejíž délka je 3,5km. Je
značená celá jako červená, ale místy je spíš pohodovou širokou modrou
dálnicí a končí krátkým černým kotlem k lanovce. Otevřená byla
bohužel jen po dva dny našeho pobytu, třetí den kvůli vichru zavřená.
Jezdilo tu málo lidí, spíš jen vždy nárazově pár skupinek Čechů, jinak
skoro prázdná. Z této asi nejlepší zážitek, navíc ji obsluhuje
čtyřsedačka s bublinou, jako jediná ve středisku.
Sněhové podmínky:
Sněžilo tu naposledy v prosinci dle webových stránek a je to celkem
znát. Všude tedy v okolí bílo, ale na sjezdovkách sníh především
technický. Ale pro nás to byl ráj, oproti našim Krušným horám, které
jsou letos zcela bez sněhu. První den v neděli naší lyžovačky bylo úplně nejlépe,
teploty jen lehce nad nulou, na vrcholu Palon sice foukalo, ale otevřený byl
celý areál. Lyžovalo se perfektně, povrch byl tak akorát, ani měkký, ani
tvrdý a i odpoledne to někde vypadalo, jak když tam nikdo nelyžuje. V
pondělí se bohužel přihnalo teplé počasí, jarní, navíc s teplým
větrem, tak už dopoledne byly sjezdovky na sluníčku hodně měkké a
tvořily se místy muldy. To už mi drhly místy i lyže na sněhu. Další noc
k ránu i trochu sprchlo, bylo mlhavo a fičelo, když jsme došli na sjezdovku,
sice už svítilo sluníčko, ale sjezdovky byly jedna velká ledárna. Teploty
pod bodem mrazu, do toho silný fičák, takže postupně uzavíraly sjezdovky
vedoucí ke dvojsedačce 3-Tre, lanovka pak stála už také. Lanovka na Palon
se rozjela během poledne, ale vyjet v tom vichru nahoru a sjet dolů bylo jen
pro otrlé. Gran Pista byla také uzavřená. Ten den hodně úrazů, i
vrtulník tam přistával. Otevřená zůstala tedy jen páteřní modrá
Montesel, ale i ta byla odpoledne zcela vyfoukaná a jezdilo se na ledových
plotnách. Takže náš poslední den lyžovačky nebyl moc vydařený a další
den, co jsme už odjížděli, byla dle okouknutí situace stejná.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Areál má ještě co modernizovat do budoucna. Stará dvojsedačka 3-Tre má
sice své kouzlo, ale na dnešní poměry už asi není dostačující, stejně
jako "špriclová" trojsedačka na Palon. Tam by se
hodila aspoň kabinka kvůli častému větru a dost studenému.
Nejmodernější lanovkou je šestisedačka Montesel s dětskou pojistkou,
nízkým násedem a dělenými sedáky. Nástup na ní je na pohyblivém pásu a
koberci. Pro vysoké lidi tak obtížnější nástup i výstup. Ale pro děti
super. Pak klasická čtyřsedačka s bublinou Rocce Rosse na Gran Pistě, ta
jediná má normální nástup bez pojízdného pásu.
U pokladen se nachází půjčovna vybavení, uzamykací malé skříňky,
toaleta, pizzerie, naproti bar, u výukového svahu lyžařská škola. Je tu
vše potřebné.
Jinak lanovky se rozjíždí v 8:45 a končí v 16:45 hod. ne jako u nás už
v 16:00 hod. Večerní lyžování zde mají v úterý a čtvrtek od 20:00 hod.
do 22:30 hod. Při špatném počasí není.
Zalidněnost:
Podle modré sjezdovky Montesel a té samé lanovky by se dalo říct, že
lidí bylo hodně. Občas se tu čekalo i kolem pěti až deseti minut na
lanovku. Ovšem v jiných částech areálu byly sjezdovky poloprázdné a
dojezd až k turniketům. Bylo to dané většinou počasím a stavem sjezdovek.
Ale na naše české poměry, co jsme zvyklí i na půlhodinové fronty, zde
bylo pro nás skoro prázdno.
Občerstvení a aprés-ski:
Občerstvení jsme moc nevyužili, ale něco málo obhlédli a ochutnali.
Pěkná menší restauračka je na vrcholu Palon, odkud jsou hezké výhledy. Je
tu sezení i venku, sice kryté, ale když studeně foukalo, nikdo tu nebyl. Co
jsme tak mrkli do jídeláku, pizzy od 8 euro, odpoledne pak jakési happy hour
na aperol a jiné spritzy za 2,50, což jsem chtěla využít, ale nějak se mi
nedostávalo pozornosti u pokladny od slečny, tak jsme se jeli podívat na
restauračku na Gran Pistě. Je celý den hezky na sluníčku s příjemnou
terasou a hlavně poloprázdnou. Jen ceny teda o něco vyšší a výběr spíš
trochu luxusní. Dala jsem espreso za 1,40, k tomu jablečný štrůdl s
vanilkovým přelivem za 4 euro, dcera jakousi zmrzlinu s ovocem a manžel
zkusil polévku vývar s místní specialitou, jakési velké knedle se špeky,
za 8 euro - byla ale moc dobrá. Další den pak vyzkoušen bar na "náměstíčku"
u pokladen, míchaný koktejl za 5 euro, různé druhy obložených housek,
panini atd. od 4 eur. Zde také happy hour (platí až odpoledne cca před
zavíračkou), ale na pivo - dvě za cenu jednoho... Jinde jsme už
nekoukali...
Doprava do střediska a parkování:
My ze severu Čech jezdíme přes Mnichov, Mittenwald (zpět přes Kufstein),
Brenner, Bolzano, Trento - používáme googlemapu. V Čechách tankujeme na Onu
v Sokolově, pak jsme levně tankovali v městečku Scharnitz za Mittenwaldem
plnou nádrž, a to vystačilo až do Vasonu a zpět, kdy jsme tankovali zas
plnou za Innsbruckem v městečku Hall - pak zase již v Sokolově.
Poplatek za Brenner je aktuálně 10 euro / jedna cesta a mýtné v Itálii
sjezd v Trentu 10,40 euro.
Z Trenta do Vasonu se klikatí úzká silnice, samé zatáčky, nic pro
slabé povahy. Ale byla suchá, udržovaná, bez děr (ne jako někde u nás
v Čechách ty horské silnice). Jezdí tu i autobusy, pozor na ně v
zatáčkách, před námi nějakému Čechovi narazil přední světlo, jak byli
natěsno.
Ve vesničkách u sjezdovek je vždy pár míst na parkování, ale spíš
jsou pak místa jen pro ubytované u hotelů. My měli auto u apartmánu v
krátké vzdálenosti na sjezdovku. Větší parkoviště pro auta i autobusy
jsme pak viděli z lanovky Rocce Rossa na silnici vedoucí trochu dál za
Vasonem, je tu pak přístup na Gran Pistu, ale dole není pokladna a při
špatném počasí je lanovka i sjezdovka uzavřená. Ale dle skimapy tu jezdí
skibusy.