Sjezdovky:
Středisko je spíše „rodinné“, asi polovina zdejších sjezdovek je
značena modře. Plnohodnotné, tedy dostatečně široké modré sjezdovky
najdeme hlavně pod vrcholem Piz Sezner, ze kterého vede na jižní stranu
dlouhá, místy ale trochu plochá sjezdovka č. 47. Další modré sjezdovky
stékají po svazích sousedních hor Stein, Hitzeggen a Piz Mundaun, ale ať
už ty převažující na severních svazích nebo jedna směřující na jih
jsou užší, často už pod hranicí lesa, takže zase o něco
členitější.
Červené sjezdovky najdeme především na svazích hory Stein - ať už
severně orientované sjezdovky č. 3a + 3b, 5, 12a a různé další kratší
úseky a kombinace nebo jižně nebo jihovýchodně mířící kombinace
sjezdovek č. 41a + 40a + 40b.
Černých sjezdovek je zde pomálu, jde v podstatě jen o různé kratší
úseky koncentrované především na severním svahu hory Stein.
Sněhové podmínky:
Tragédie. Deklarovaných otevřených 100 % sjezdovek opravdu neznamenalo,
že jsou sjezdovky ve sjízdném, natož v dobrém nebo dokonce výborném
stavu. Určitá část sjezdovek by dávno měla být úplně uzavřena,
například červená „přejezdová“ č. 23.
V podstatě na všech technicky nezasněžovaných sjezdovkách byla
vydřená místa až na trávu, hlínu, kamení. Sjezdovky trpěly nejen
nedostatkem sněhu, ale asi hlavně každodenní úpravou rolbou, která, spolu
s lyžaři, rozmetala nepořádek po celé šířce sjezdovky. Na spoustě
sjezdovek tak byla místa, která nešla objet jinudy, než mimo sjezdovku - kde
byla překvapivě často situace lepší než na sjezdovce. Takhle vydřená
„neobjetelná“ místa byla překvapivě i v nejvyšších částech areálu,
třeba na modré č. 14 nebo červené 12a, o těch níže položených ani
nemluvě. Bonusem bylo, že žádné z těchto míst nebylo označeno nějakou
cedulí, takže po prvním zjištění situace už vůbec nebylo možné jezdit
plynule a svou obvyklou rychlostí. Tolik šrámů na skluznici jsme si nikdy
odnikud neodvezli
.

Technicky zasněžovaných sjezdovek je minimum, jde vlastně jen o několik
„páteřních“ sjezdovek č. 1, 3, 6 a 40. Ty nedostatkem sněhu netrpí,
jen na dojezdech se občas dělaly plotny. Co mě překvapilo, byly zmrzlé
kaluže na některých sjezdovkách, například č. 14, 18 nebo 25. Mysleli
jsme, že to bylo od zasněžování, ale tyto sjezdovky technicky
zasněžované nejsou, tak nevím...
Nutno podotknout, že ve chvíli, kdy tento report s týdenním zpožděním
píši, bude už snad situace dost odlišná, v uplynulých dnech v Graubündenu
dost výrazně sněžilo...
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Co je pro nás plus, pro jiného asi může být spíš negativem, protože
100 lidí, 100 chutí... Ale jeden z hlavních důvodů, proč se nám v
Obersaxen Mundaun líbí, jsou přepravní zařízení. Nachází se zde totiž
pouze sedačkové lanovky a několik vleků, což vítáme z toho důvodu, že
není nutné celý den sundat lyže. Pokud mi nic neuniklo, od naší poslední
návštěvy v roce 2017 se toho moc nezměnilo - nová je jen sedačková
lanovka na severním svahu hory Stein. Ta je ale naprosto luxusní, umím si ji
představit jako sedačku v obýváku
.
Zalidněnost:
Přepravní kapacita je z důvodu koronaviru snížena na 2/3 obvyklé
kapacity, na což upozorňují cedule, obsluha to ale nijak nehlídá. Nicméně
lidí bylo tak málo, že většinou na lanovce jezdili návštěvníci tak, jak
spolu dorazili. Výjimkou byla sedačková lanovka označená jako C2 v horní
části hory Hitzeggen, u které se tvořila fronta, ačkoli většinou jezdila
plně obsazená.
I v Obersaxen Mundaun platí, že ve frontách a na lanovkách je povinné
zakrytí dýchacích cest, většina lyžařů to ve frontách dodržovala, na
lanovkách už nikoli, ale tam to snad ani ničemu nevadí...
Občerstvení a aprés-ski:
Vnitřní prostory restaurací jsou zavřené, fungují pouze výdejní
okénka. Většinou jsou přístupné i venkovní terasy, kde je možné
zakoupené nápoje a jídlo zkonzumovat. Nevyužili jsme.
Doprava do střediska a parkování:
Příjezd z České republiky do Švýcarska ve středu 6. ledna
bezproblémový. Ani na jedněch hranicích jsme nestavěli, nikdo po nás nic
nechtěl. Podle starého zvyku jsme úsek rakouské dálnice objížděli přes
Bregenz, abychom až později zjistili, že tento úsek byl již dříve vyjmut
ze systému mýta a průjezd od hranic až po Hohenems je nezpoplatněný.
Příjezdová silnice do vesničky Valata byla mírně namrzlá, s vyjetými
kolejemi a se zmrzlými zbytky sněhu „mezi koly“ a v krajnici. Parkovali
jsme na parkovišti u sedačkové lanovky ve vesničce Valata, které jsme měli
vyzkoušené už z minulé návštěvy. Nevím, jestli je to tak pravidlo na
všech zdejších parkovištích, ale na tomto parkovišti se neplatí
parkovné.