Sjezdovky:
Výběr sjezdovek je velmi pestrý. Modré jsou leckde i příjemně
jezdivé, široké, jiné jsou spíše přejezdové. Černé jsou často
neupravované s velkými boulemi. Na švýcarské straně se nám nejvíce
líbily sjezdovky všech obtížností nad Champoussinem, ať už solidní
červené s rozmanitým profilem nebo zajímavé přejezdové modré.
Specialitou jsou neupravované černé začínající na hranici. Velmi pěkné
lyžování je za Avoriaz směrem ke švýcarské hranici, vedle solidních
sklonů a šířky červených i některých modrých sjezdovek je tam vzhledem
k vyšší nadmořské výšce obvykle i kvalitnější sníh. Přímo v Les
Gets se nám líbily sjezdovky sklápějící se na obě strany hřebene Mont
Chéry. Jsou převážně červené, velmi široké. Přestože část je někdy
vyhrazena pro trénink slalomů, zbývá dostatek místa pro ostatní. Na SZ
straně je také pěkná černá trať, částečně neupravovaná. Mont Chéry
na jeden až dva dny je vítaná změna od rušných center. Stojí za úvahu,
zda se nevyplatí po prostudování ceníku koupit jednodenní skipasy, samotný
Mont Chéry na jeden den je výrazně levnější.


Sněhové podmínky:
Po kritickém úvodu roku, kdy velkou většinu sněhu odplavily z nižších
partií resortu deště, naštěstí v druhé polovině ledna napadla dost
velká vrstva sněhu nového. Ovšem asi leckde nezůstal solidní podklad.
Mnoho sjezdovek má umělé zasněžování jen někde. Přes evidentně velmi
pečlivou úpravu rolbováním a hrnutím sněhu z míst mimo sjezdovky někde
začínala prosvítat tráva, sem tam byly i kamínky. Nad 1 500 m, pokud svah
nebyl vysloveně otočen na jih, ale již byly sněhové podmínky vynikající.
Na Mont Chéry nad hranicí lesa vydržely tratě po celý den, aniž by se
tvořily boule. Oproti tomu hezká červená sjezdovka podél kabinkové lanovky
orientovaná na JV se dala sjet bezpečně jen brzo dopoledne, lepší bylo jet
i dolů lanovkou. Černá sjezdovka podél kabinkové lanovky nebyla z důvodu
nedostatku sněhu sjízdná vůbec.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
V celém resortu Portes du Soleil je dohromady téměř 200 přepravních
zařízení, samozřejmě jsme využili zlomek z tohoto počtu. Jsou zde jak
moderní lanovky, často šestimístné, odpojitelné a s rozběhovým pásem,
ale také letité pomalé podkopávací dvou- až čtyřsedačky, typu
„zahradní lavička“. V každém středisku lze také najít talířové
pomy. Kabinových lanovek je velmi málo, většinou se jedná jen o jednu
lanovku z nejnižšího patra do poloviny svahu. Dál už většinou sedačky.
Nevšiml jsem si, že by v celé oblasti byly sedačky s bublinou, naštěstí
to nebylo v našem případě potřeba. Provoz začíná u většiny lanovek v 9
hod., konec vesměs v 16:30 nebo i později.
Zalidněnost:
Celkově mi připadla větší, než jsem očekával, zejména na začátku
týdne. Vedle domácích Francouzů tvořili značnou část návštěvníků
Britové, zejména v Avoriaz. Klidnější místa je třeba hledat, ale najdou
se. Fronty se tvořily nejvíce u spodních stanic dole v údolích, obvykle až
po 10 hod. do poledne, maximálně ale na 5 minut. Na Mont Chéry jezdily i
během dne prázdné sedačky, podobně tomu bylo ale i jinde na odlehlejších
místech, zejména na švýcarské straně resortu.
Občerstvení a aprés-ski:
Na svazích je nespočet restaurací a bufetů, za klidnější je zase
třeba hledat. S obsluhou jsou dražší. Pivo 5 až 6 EUR, jídlo od 10 do 15
EUR. V bufetu pod západním úbočím palačinky za 5 až 6 EUR. Jinak v
centrech (Les Gets, Morzine, ale i Avoriaz, kde do zasněžených „ulic“
pochopitelně nesmí auta) je veškerá infrastruktura, Carrefour, pekárny,
bary, obchody s regionálními specialitami, vínem, taky kluziště na
bruslení, kolotoč...
Doprava do střediska a parkování:
Silnice udržované, suché až do Les Gets, ale i třeba na kraj Avoriaz. Z
Prahy se dá zvládnout za necelých 9,5 hod. čistého času, reálně se
zastávkami je třeba počítat cca 12 hod. (přes Rozvadov, Karlsruhe, Basel,
Bern, Montreaux, Évian). Jediný problém, hlavně při cestě zpět, jsme
měli při průjezdu Švýcarskem na A1 mezi Bernem a odbočkou na A2 směr
Basilej, kde bývá přes den velmi hustý provoz a tvoří se kolony.
Objíždět to jinudy ale asi nemá význam.
Pro přesun v resortu, abychom měli rychlejší přístup do švýcarské
části, jsme využili auto a bezplatné parkoviště v Ardentu, okolo 10 hod.
bylo parkoviště ještě poloprázdné, rychle se ale plnilo. Jindy jsme jeli z
Les Gets přes Avoriaz až švýcarské hranice na lyžích, jen v Morzine je
třeba překonat střed města (asi 550 m), k přesunu je možno využít malý
skibus.