Lech Zürs Warth Schröcken - lyžování
Arlberg je impozantní pohoří s četnými strmými svahy a skalnatými hřebeny, jehož terény působí vysokohorsky, ačkoliv se rozprostírají převážně „jen“ do výše mezi dva a čtvrt a dva a půl tisíce metrů. Jeho přívětivější tváří jsou terény kolem luxusního letoviska Lech a zejména pak nad méně slavnými horskými obcemi Warth a Schröcken. Od sezóny 2016/17 je plně propojena lanovkami už celá oblast Arlbergu. Jen v jednom směru lze však i nadále na lyžích projet z Lechu do Zürsu a zpět – jde o legendární okruh Weisse Ring, na němž se od r. 2005 koná „nejdelší“ lyžařský závod na světě. Mezi Lechem a Zürsem mimoto zhusta kmitá skibus.
Luxusní Lech má okolo sebe poměrně různorodé terény
včetně těch přirozeně lehčích, což je v Arlbergu spíš výjimkou.
Naopak typické jsou členité a točivé tratě s množstvím křižovatek a
proměnlivou náročností, které svádějí k nahodilému bloudění
areálem.
Na jedné straně Lechu stojí dvoutisícové vrcholy Kriegerhorn a Zuger
Hochlicht s hustou spletí více či méně červených a členitých sjezdovek,
na druhé freeridový a „tranzitní“ vrchol Rüfikopf, přes který vede
jediná spojnice po sjezdovkách do sousedního Zürsu.
Hned „uvítací“ svah, jihovýchodně orientovaný Schlegelkopf, je
poměrně svižný, přesto s modře značenými sjezdovkami. O patro výše z
Kriegerhornu pak vedou buď neupravované ski-route, nebo místy plochá, místy
svižná modrá sjezdovka, která se kolem něj v širokém traverzu obtáčí.
Hlouběji v areálu se zdvihá Zuger Hochlicht, po jehož jižním svahu stéká
velmi strmá červená sjezdovka, jež nechá jezdce vydechnout teprve ve
spodní třetině, kde se do ní vlévají příjezdové cesty z okolních
lokalit. Na opačnou stranu se valí neposedná spleť křižujících se
modro-červených sjezdovek, které v rychlém sledu střídají „padáčky“
i rovinky. Snad jedinou opravdu pohodovou a přehlednou dálnicí v Lechu je
modrá Weibermahd, která roluje po louce v mělké kotlince v centru areálu.
Právě odtud vede od r. 2013 propojovací lanovka do sousedního Warth
Schröckenu.
Na opačné straně Lechu se dvě visuté lanovky šplhají na zdánlivě
lyžařsky nepřístupný vrchol Rüfikopf – zpět dolů vedou velkou oklikou
jen ski-route. Odtud k Zürsu pak odtékají „jednosměrné“ sjezdovky,
zčásti přejezdového a zčásti plnohodnotného charakteru.
Zürs je velmi kompaktní resort se dvěma orientačně
přehlednými protilehlými svahy s výhodou ranního vs. odpoledního slunce,
které bičují dlouhé a sportovně červené sjezdovky, na nichž není nouze
o terénní „překvapení“. Návdavkem k tomu má ještě jeden freeridový
vrchol Trittkopf. Bohužel je Zürs jen částečně propojen s Lechem – z
něj sem přes Rüfikopf, zpět do něj dlouhou a náročnou ski-route z Madloch
Jochu. Přímé obousměrné spojení ale supluje výkonná linka skibusu.
Na západně otočeném Hexenbodenu dominují dvě ostřejší červené
sjezdovky, které velkými oblouky obtékají i subtilnější „zachranné“
modré. Do ústraní na Triftalp pak ještě míří dvě vydatné
(černo)-červené sjezdovky.
Východně orientovaná strana je ještě o něco nabitější – prvním,
dosti strmým patrem se řítí čtveřice členitých červených sjezdovek,
jedna černá a dvě „záchranné“ modré, přičemž mnohé červené
úseky si s onou černou v ničem nezadají. I díky dvěma rychlým, v
podstatě souběžným sedačkám tady vydrží sportovní lyžař poměrně
dlouho. Ve druhém patře si můžete vybrat – starou dvousedačkou na Madloch
Joch bez plnohodnotné sjezdovky zpět, ale se ski-route na opačnou stranu do
Zugu (velmi strmou, místy úzkou a s 1 000m převýšením!), nebo pohodlně
6sedačkou na Muggengrat. Ani zde není klikatá modrá trať zpět velkým
lákadlem, zato ze sedla na odvrácenou stranu mizí opuštěným údolím
výletní, zprvu strmá a později odpočinková červená sjezdovka, která
finišuje plochým dojezdem do Zürsu.
Naproti se vypíná výrazný vrchol Trittkopf s členitou, velmi proměnlivě
širokou červenou tratí a několika značenými, ale neupravovanými
ski-route.
Moderní, prostorná a vyhřívaná 10místná kabinka Auenfeldjet teprve nedávno překlenula ploché sněhové pole mezi krajními styčnými body Warthu a Lechu, a propojila tak Lech se zdejším šedesátikilometrovým areálem. Nejbližší stanice jsou „co by kamenem dohodil“ a cesta je pohodlná a vyhlídková, takže ani nevadí, že se jezdí lanovkou oběma směry.
Ze Saloberkopfu a Warterhornu nad středisky Warth a
Schröcken v údolí Bregenzerwald stéká nejvíce
„líbivých“ sjezdovek – širokých, s jasně danou náročností a s
expresními sedačkami. Rychlé nahoru – dolů je tu jedna radost.
Mírnější i velmi sportovní středně dlouhé sjezdovky vedou většinou
přímo po spádnici, jen některé šněrují svah v užších serpentinách,
výjimečně se naskytne i nepřehledná „kamzičí stezka“. I zdejší
dálnice ovšem mají dostatek hravých terénních nerovností a zlomů, takže
nenudí. Velmi efektivní je 6sedačka Wartherhorn Express, operující v
mělkém terénním dolíku, kterým stéká pětice velmi pestrých tratí –
od pohodové modré dálnice přes členitější červené až po střemhlavé
černé. Je to geniální místo pro mnoho opakovaných jízd kolem jediné
lanovky.
Širokánská a terénně zvlněná černá trať, kterou v horní polovině
doplňuje o něco subtilnější, ale zase přehlednější „sestra“,
míří ze Saloberkopfu do sedla Hochtannbergpass, dělící od sebe vesnice
Warth a Schröcken.
Neposednější tratě si „klestí“ cestu úzkými žlaby a
serpentinovitými zářezy podél 6sedačky Jägeralp Express, která stoupá
strmým a zčásti neprostupným svahem – buď „černě“ přímo, nebo
„modře“ okolo.
Směrem k Lechu se ze Saloberkopfu po slunečném jižním svahu rozlévá
široká, jemně členitá a svižná červená sjezdovka přímo po spádnici,
jež má i užší černou variantu.