Val di Fassa - Belvedere Col Rodella Ciampac Buffaure - lyžování
Lyžařské areály Belvedere a Col Rodella, hlavní a nejrušnější v celém údolí, rozpřaženými nad městečky Canazei a Campitello, jsou přimknuté ke skalnímu masivu Sella, a tak přímo napojené na okruh Sella Rondy s celkem 400 km sjezdovek.
Belvedere je přehledná horská kotlina se
strmými okraji a plošším dnem, vystlaná sjezdovkami, jimž dominují
zplanýrované červené dálnice s minimem terénních zlomů. Sportovní
lahůdkou je relativně nová černá trať Diego, která z kotliny
„přepadá“ velmi strmým svahem k mezistanici Pecol. Ostatní tratě se na
severním svahu slévají na centrální „náměstí“ a pak zase rozdělují
do dvou hlavních směrů – jednak k mezistanici Pecol, jednak směrem na
protilehlý areál Col Rodella. Uprostřed svahu se rozkládá snowpark s
překážkami, malými i velkými skoky včetně dopadového polštáře a
zábavná překážková dráha pro děti (funslope), které obsluhuje vlastní
kratší 4sedačka.
Páteřní přístupové kabince z Canazei na Pecol, kterou se mnozí vrací
odpoledne i zpět, neboť sjezdovka do údolí končí už na okraji města a
zhruba 300 m se musí dojít pěšky, odlehčila nově postavená 100místná
visutá kabinová lanovka z Alby na vrchol Col dei Rossi. Ta zároveň propojuje
Belvedere s protilehlým areálem Ciampac. Nově je od sezóny 2020/21
přestupní stanice na Col dei Rossi z opačné strany dostupná nejen
stejnojmennou kyvadlovou kabinou, ale i modernizovanou 6sedačkou Kristiania,
což zpříjemní odpolední návrat do údolní Alby.
Celodenně přetížená je 6sedačka Sass Bece, kterou je nutné vyjet při
přejezdu do Arabby po zelené trase Sella Rondy, naopak Kristiania bývá i v
nejrušnějších dnech bez front.
Po protilehlých, jižních svazích areálu Col Rodella rovněž stékají široké červené sjezdovky. Z dvouapůltisícového vrcholku Col Rodella se tratě rozlévají a slévají v podstatě po celé šíři svahu jako jedno velké lyžařské letiště. Kromě těchto tratí, rolujících přímo po „červené“ spádnici a obsloužených dvěma pomalými 4sedačkami, ale svahem ve spodní třetině křižuje tranzitní „sellarondová“ trasa, směřující od Passo Sella směrem na protilehlý Belvedere. Trasa okružního safari Sella Ronda se samozřejmě projevuje zvýšenou rušností i u tranzitních lanovek. Lyžování rámuje kýčovitě pohlednicové panorama od Sasso Lunga přes Sellu až po Marmoladu.
Nad průsmykem Pordoi se vypíná panoramatický vrcholek Sass Pordoi, zpřístupněný kabinovou lanovkou, s výhledem na půlku Dolomit – zejména ale na Marmoladu a Sasso Lungo. Zpět sice nevede žádná sjezdovka, zato nezapomenutelný freeride dramaticky vyhlížejícím, ale prostorným a ne až tak náročným kuloárem. Od nejbližších sjezdovek se musí ke stanici lanovky na Sass Pordoi dojít 300 m pěšky, odjet se ale dá bezproblémově přímo ke sjezdovkám pod Belvederem.
Z Ciampacu se do Alby vine lesem výrazná, lehce klikatá a proměnlivá černá trať. Pista del Bosco začíná hned v úvodu nejstrmějším úsekem kolem malé skalky (má i mírnější objížďkovou variantu), načež v několika „sytě červených“ stupních pokračuje do údolí – nemá žádnou hluchou pasáž a naopak ani žádnou příliš náročnou, původně ostřejší terénní zlomy byly nově zaobleny a celá trať rozšířena. Horní patro spočívá v typické horské kotlině se strmými okraji a plochým dnem – hlavní červená má příjemně svižnou první polovinu, níže už jde v podstatě o plochý setrvačný dojezd. Jak sportovní, tak ležérní část svahu má nově svou vlastní expresní 4sedačku. Z údolí vyjíždí na Ciampac prostorná a rychlá 10místná kabinka.
Z vrcholového bodu vede pustým údolím spojovací sjezdovka na úpatí vrcholku Buffaure, z něhož stékají slunečné příjemně červené „jednohubky“ do mezistanice, jejíž okolí je už plošší. Sjezd do údolního městečka Pozza nejprve traverzuje a pak se dělí na červenou a novou černou variantu – černá Vulcano míří přímo, je širokou a ve střední části i poctivě strmou dálnicí, velkým obloukem ji obíhá dlouhá a v závěru i rovinatá červená trať.
Canazei je tradiční turistické letovisko s hustou hotelovou zástavbou, obchody, restauracemi i alternativním vyžitím. Lanovka vyjíždí přímo z centra, zato návratová sjezdovka končí na okraji zástavby a je nutné dojít zhruba 300 m pěšky k lanovce („sjezdovka na jedno použití“). Sousední Campitello má základnu s parkovištěm a velkokapacitní lanovkou na okraji městečka, přičemž žádná sjezdovka nevede zpět do údolí.