Zermatt / Matterhorn ski paradise - lyžování
V Zermattu můžete strávit týden, ale klidně i celý život. Je to jedno z nejpůsobivějších lyžařských středisek na světě – ohromné, terénně i krajinově krásné a rozmanité. Jeden týden nemusí stačit ani na to, nabažit se upravovanými sjezdovkami, o volném terénu, heliskiingu, skialpinismu, vycházkových stezkách, horských restauracích, barech a panoramatických vyhlídkách ani nemluvě. První slávu Zermattu paradoxně zajistila tragédie při „úspěšném“ prvovýstupu na Matterhorn v r. 1865, v zimní letovisko se pak proměnil r. 1927.
Zermatt obléhají vysokohorské svahy s převýšením jeden až dva kilometry a okolo ještě stojí kulisy Monte Rosy a především kouzelného Matterhornu, který během lyžování prakticky nespustíte z očí. Za tento přírodní lyžařský unikát s obří rozlohou a výjimečnou sněhovou jistotou stojí za to i něco vytrpět – a na to také došlo. Auto musíte odložit před Zermattem a chodit pěšky – tak se v Zermattu regulovat turistickou kolonizaci hned po 2. světové válce při „asfaltizaci“ údolí. Přesto Zermatt není čistě pěší vesničkou, ale brázdí jej všudypřítomná vozítka na solární nebo elektrický pohon.
Lyžařské terény jsou rozprostřené především na východně a severně orientovaných svazích nad Zermattem. Hlavní tepnou, která lyžaře přivádí do srdce areálu kolem skalního špičáku Klein Matterhorn, je dlouhá kabinková lanovka Matterhorn Express. Ze samotného Klein Matterhonu rolují z výšky bezmála 4 000 m n. m. po mírných ledovcových magistrálách k Trockener Steg a dále po mnohem svižnějších sjezdovkách k Furggu. Na něj navazuje menší, ale freeridově hodnotný areál s několika náročnějšími sjezdovkami na Schwarzsee, přímo pod „králem hor“ Matterhornem. Z Furi, mezistanice nevysoko nad městem, vede moderní kabinka ve zbrusu nové trase také na Riffelberg, k úpatí pohodově laděných sjezdovek z Gornergratu. Z třítisícového vrcholu s nádražím, hotelem a hvězdárnou se kolem dokola vykresluje to nejvelkolepější panorama, které lze v Zermattu najít. Z Hohtälli startují dlouhé výletně červené tratě do Gantu a Riffelalpu. Z Gantu je visutou kabinou přístupný jak vrchol Hohtälli, tak protilehlý Blauherd, kam vede z Rothornu příjemná červená. Z vrcholu Rothorn je nejlepší možný výhled na Matterhorn, který se odsud předvádí z toho nejkýčovitějšího úhlu, známého ze všech švýcarských čokolád. Červené i černé tratě odtud prostupují opuštěným údolím až k Patrullarve, kam se lze dostat i lehčími variantami přes Sunneggu, výstupní stanici pozemní lanovky z Zermattu.
Velká část sjezdovek se nachází v exponovaném vysokohorském terénu s četnými lavinovými svahy – v závislosti na povětrnosti a stupni lavinového nebezpečí jsou operativně uzavírány lanovky i sjezdovky.
Ve velkém lyžařském amfiteátru kolem Zermattu jsou i velké vzdálenosti – výjezd z Zermattu na Trockener Steg trvá dlouhou kabinkovou lanovkou půl hodiny až na Klein Matterhorn nejméně hodinu. Počítat je třeba i s dlouhými pochody stanicemi při přestupech a výstupech – na Furi, Trockener Stegu, Klein Matterhornu, v Cervinii i Plain Maisonu, stejně tak s dlouhými přejezdy a traverzy – zejména z Plateau Rosa na Trockener Steg, z Plateau Rosa do Valtournenche nebo z Furi do Zermattu. Velké, až dvoutisícové převýšení znamená také velké teplotní rozdíly, nezřídka třeba 20 °C.
Páteřní lanovky jsou kapacitní, rychlé a pohodlné, příjemná je i hudba v kabinách kyvadlových lanovek. V posledních letech proudily do modernizace a lepšího propojení obřího areálu značné investice. V blízké budoucnosti je na řadě projekt kapacitnější lanovky na Klein Matterhorn, která je náchylná k tvorbě dlouhých front.
Samotná turistická vesnice s duší městečka rozesetá po strmých svazích okolo řeky Vispy stojí také za to – mezi starobylými horskými staveními, luxusními hotely a bary nechybí ani originální budovy, ať už historické, nebo futuristické (jako třeba hotel Omnia), které spolu mixují zvláštní genius loci. Určitě navštivte unikátní muzeum alpinismu v sousedství kostela a hřbitova přímo v centru. Nákupní a gastronomické možnosti odpovídají čistě turistické i smetánkové klientele. Večerní život s bary se zavíračkou až nad ránem tepe nejsilněji v „downtownu“, mimo centrum je naopak svatý horský klid.
Zermatt je „odtržen“ od světa zákazem vjezdu všech aut, která je nutné odložit v Täschi, kde je přímo na nádraží velký parkovací dům. Zavazadla si naložíte na pojízdný vozík a po čtvrthodinové jízdě v nízkopodlažním vagónu se ocitnete v centru Zermattu. Po letovisku se můžete pohybovat pěšky (vše je vzdáleno do 15 min), elektrotaxi nebo e-busem. Středisko bez autoprovozu nabízí velmi čistý vzduch, ale zároveň rušný provoz elektrovozů včetně vždy spěchajících taxi, pěší pochody a ve špičkách i plné e-busy.