Sjezdovky:
Areál proklamuje 75 km sjezdovek, což ve skutečnosti na svahu není.
Odhadoval bych to někde na úrovni 50 km, což ale na týdenní lyžování v
podstatě stačí. Areál trpí zásadní nevýhodou v tom, že se v podstatě
jedná o jeden kopec. Stabilita počasí taky nepatří mezi silné stránky
areálu. Zažili jsme naprosté azuro, horké dny, velmi mrazivé dny, větrno
až vichrno, mlhu a husté sněžění, které nám ale zase přineslo krásný
krémový prašánek. No, neberte to to na jaře.
Horní část
kopce nabízí extrémně široké pravidelné dálnice s modrým a červeným
profilem. Ty občas vlivem větru bývají zavřené. Střední část jsou
stále velmi široké sjezdovky v lesnatém porostu. Jednotlivé sjezdovky jsou
dlouhé okolo jednoho až dvou kilometrů. Modré sjezdovky mají občas
prudší pasáže, které holt ultra začátečníci musí nějak "překonat".
Zdatnější lyžaři využijí část areálu, kde jsou černé sjezdovky
využívané i pro závody Světového poháru. Mě nejvíc bavila horná část
černé sjezdovky, které jsme díky profilu říkali obří "U-rampa". Celkově
je areál solidně propojený lanovkami. Některé dopravní prostředky bych si
představoval rychlejší nebo s větším komfortem (kryty apod.), v době
návštěvy bylo všechno v podstatě bez front. Z areálu vás do města
došoupe oranžová nekonečná sjezdovka-cesta "jednička".

Sněhové podmínky:
Celý kopec se tyčí do výšky 2 700 m n. m. a horní stanice posledních
vleků je nad výškou 2 500 m n. m. To je zárukou kvalitního sněhového
podkladu. Musím pochválit i místní úpravu, protože každé ráno byl
každý metr všech sjezdovek velmi dobře upraven. Takže kdo vstane (a opravdu
se to vyplatí), ten si užije výborný prašanový "mančestr".
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Slabé místo celého areálu je gondola z města. 8místný, spíše
6místný "bonbon", vás velmi pomalu vyveze od centrálního parkoviště
uprostřed městských hotelových budov do střední části areálu. Celá
cesta trvá asi 20 minut. No aspoň si zkontrolujete materiál a seřídíte
lyžáky a vyčistíte brýle či do sebe kopnete ranní plechovku po
včerejší kocovině. Dle místních bývá ranní fronta v exponovaných
částech sezóny i několikahodinová. Nicméně do srdce sjezdovek se dá
dojet i pohodlně taxíkem. Doporučuji milovníkům adrenalinové jízdy s
Dačií. Cena na auto je 30 leva. Areál je obsloužen 4-, 6- a 8místními
sedačkami velmi slušně. Žádné složité přejezdy nebo přechody.
Zalidněnost:
Občerstvení a aprés-ski:
Nejsme parta závodních lyžařů, občas je prostě nutné se podívat do
ski barů. Zvlášť oblíbený se nám stal bar Bla-bla, ležící na uzlu u
dolních stanic lanovek Siligarnik a Tudorka. Nabídka a ceny jsou ve všech
barech stejné. Cenově letos vystřelily mimo balkánskou realitu: panák
Jamesona 9 leva (1 leva = 14 Kč), pivko 7 leva, polévka 8 leva, kafe 7 leva...
No masakr, ale stejně jsme tam proseděli hodně času. Lidi jsou tam opravdu
velmi přátelští. Na konci sezony žadonili o platbu cash a tvářili se, že
najednou neumí přijímat karty. Což nás zmátlo, ale pak jsme se jim
přizpůsobili. Velmi zábavné bylo seznamování, na které jste
nepotřebovali žádnou jazykovou výbavu. Odhadl bych 90 % lyžařů, potažmo
obyvatel hotelů, byli Češi.
Doprava do střediska a parkování:
Do Banska jsme cestovali autem z Jindřichohradecka. Cesta i s krátkými
pravidelnými pauzami zabrala asi 15 h tam a 20 h zpátky. Cesta je od Vidně
až na posledních 50 km po dálnici a tak velmi pěkně ubíhá. Pomalejší
jízda vás čeká za bulharskými hranicemi, kde se dálnice teprve staví. Je
třeba počítat s nemalými náklady za dálniční poplatky. Cesta přes
Rakousko, Maďarsko, Srbsko a Bulharsko vyjde tam i zpět na necelé 2 tis. Kč
na auto. Krom ČR jsou všude poctivé hraniční kontroly kvůli evidenci
vašich osobních údajů a důkazu, že jde jen o tranzit. Cestou zpět jsme
vinou malého počtu celníků na hranicích zůstali v součtu asi 5 hodin
navíc.