Dolomiti Superski - lyžování
Dolomity jsou nejen jedním z nejkrásnějších pohoří na světě, ale i jedním z nejrozsáhlejších lyžařských území – celé je pokrývá jediný superskipas. Všechna čtyři údolí v centrální části pohoří – Alta Badia, Val Gardena, Val di Fassa a Arabba (Livinallongo) – jsou přitom perfektně propojená lanovkami, čímž se otevírá poměrně celistvá síť více než 400 km sjezdovek, jimiž prochází i legendární lyžařské safari Sella Ronda. I okolní údolí jsou však poměrně hustě lyžařsky využitá, takže lze s pomocí skibusů nebo vlastního auta lyžovat každý den v jiném místě.
Jedinečnost Dolomit spočívá především v jejich neobvyklé stavbě – netvoří totiž klasické hřebeny, které by se táhly podél celých údolí, nýbrž jednotlivé masivy stojí osamoceně, což ještě podtrhuje jejich majestátnost. Strmé skalní věže, komíny a cimbuří vyrůstají z krotké pahorkatiny pokryté loukami, na nichž se prohání většina sjezdovek – ty jsou díky tomu prostorné, přívětivé, přitom však orámované dramatickými kulisami. Jen malá část tratí je vetknuta přímo mezi skalní bloky, o to jsou ale samozřejmě působivější – mezi ně patří ty na Tofaně a Monte Cristallu v Cortině d´Ampezzo, na Lagazuoi v Alta Badii nebo na Porta Vescovo v Arabbě. Nejdelší sjezdy skýtají kromě nejvyšší hory Marmolady především areály v okrajových údolích Dolomit jako Eisacktal, Pustertal nebo Val di Fiemme, kde se tratě mohou propadnout do nejnižších nadmořských výšek. Více než 1 300 výškových metrů překonávají sjezdy do údolí z Plose, Kronplatzu nebo z Alpe Cermis a právě ty patří k těm lyžařsky nejkrásnějším – nejde o žádné podřadné tratě pro odpolední návrat, ale plnohodnotné, široké a profilově velmi atraktivní sjedzovky.
Společný skipas pro celé Dolomity se začal rodit už v 70. letech, jako jeden z prvních v Alpách. I okruh Sella Ronda byl jedním z prvních opravdových safari, kde se pomocí lanovek a vleků dal za jediný den objet celý ohromný skalní masiv Sella bez toho, že by se jediná trať musela jet dvakrát. Tehdy s pomalými a málo kapacitními lanovkami bylo zvládnutí okruhu opravdu sportovním výkonem, dnes už jde spíš o nenáročný výlet za jedinečnými panoramaty.